Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Testing av brukt elbil før kjøp

Startet av Tut tut, onsdag 14. august 2019, klokken 23:46

« forrige - neste »

Tut tut

Eg leitar etter ein passeleg batteribil, og har lese at det er lurt å ta ein NAF-test. Er det berre ved privatkjøp, eller bør eg også vurdera det ved kjøp frå forhandlar? Pleier forhandlarane godta det? Kven andre kan gjera tilsvarande test? Er det andre som er betre enn NAF på tilstandsrapport for elbil?

gak

Det er lurt å ta en naf-test. Hvis ikke selger ønsker det er det bare å skygge unna! Naf kan ikke si noe om batterikapasitet, men likevel så tester de bremser og om bilen er trygg i trafikken.
Polo 2.5

Trekkoppbil

Det viktige synes jeg er å fullade batteriet og deretter lese av med diagnoseutstyr hvor mye energi det tar.
State of heath er også noe man kan legge merke til.
Nissan kan man lese av med Leaf Spy Pro.

Batterier slites av høye temperatur, og hyppige eller langvarige toppladinger, og det værste er kombinasjonen av høy temp og høy lading. Djupe utladinger kan også skade. Det kan bety mye at bilen er behandla av hensynsfulle bilister, og det gjelder å se ann selger og tidligere eiere.

Man kan også legge merke til hjula. Om det er felger du liker, og om det passende dekk til ditt bruk, og om de er uten skader eller skeivslitasjer. På Ebay finner du enkelt utstyr for å måle mønsterdybda.

Utstyrsnivå og synlige skader bør man legge merke til.

Man bør også kjenne til hvilke risiko for feil man har med ulike bilmodeller, og man kan legge merke til forsikringspriser.

Profesjonelle testere måler tjukkelsen på lakken og de legger merke til tidlgiere reparasjoner.

Ingeniøren

#3
Det finnes tester for noen få elbiler mht batteri og Nissan er en av de. Sikkert greit da Nissan ikke har batterikjøling og er vel en av de man har sett litt reduksjon i kapasitet og spesielt i varmere strøk.

Selv har jeg erfaring fra i3 og den holder seg bra men alle biler taper seg litt. En tok enda sin i3 til verksted for en sjekk og der svarte de at problemet var så lite at de ikke hadde begynt å teste batterier enda. (Sannheten var vel at de ikke hadde pålitelige metoder enda).

Undersøkelser viser at batteriene holder lenger enn først antatt. Merket ingen reduksjon på min i3 over 4 år. Jeg ville fått de med i kontrakten og viser det seg at det er et problem har du 2 års reklamasjon overfor selger med mindre dere har enes om noe annet.

Bortsett fra motor og batteri er det en vanlig bil og NAF kan sjekker hjul, oppheng, foringer, bremser, styring mm. Kjøper du hos forhandler har de normalt sjekket bilen og gir deg noen mnd garanti som du og må betale noen tusen til ti-tusener for.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA