Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parking Brake Not Set

Startet av VegarHenriksen, onsdag 14. august 2019, klokken 17:17

« forrige - neste »

VegarHenriksen

Heisann,

Kjørte nettopp doningen hjem fra Oslo til Finnmark og det var en helt fantastisk opplevelse, men dessverre dukket det opp en liten ting omtrent halvveis.

Noen ganger når jeg skal "gire" til Drive så får jeg opp "Parking Break Not Set - Car May Be Free Rolling" og "Parking Brake Needs Service - Contact Tesla Service". Feilmeldingen går alltid bort når jeg skifter mellom D og P noen ganger og det virker som om park bremsen fungerer slik den skal. Jeg har ikke opplevd at bilen har rullet noen vei, men jeg har opplevd at den har holdt meg igjen når jeg skal kjøre. Det er ikke alltid at denne feilmeldingen kommer opp.

Jeg har prøvd restart, hard restart og å skru bilen av over natten uten at det har blitt bedre.

Jeg har også et dilemma siden det kan være relatert til software. Jeg har en software versjon fra September 2018 på bilen og jeg er veldig skeptisk til å oppgradere i forhold til redusert rekkevidde/ladefart. Dette er en 2013 S85 med 90ish tusen kilometer.

Jeg håper virkelig noen her inne har noen innspill på hva jeg burde gjøre!

/-/Vegar
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Muffinman

Parkbremsekaliper som holder på å ta kvelden muligens, om ikke noe har irret fast. Vanlig feil på en eller flere serier av disse. Har byttet på 2015-modellen i signaturen før 90.000km, men ikke på 2013-modellen. Begge har rundet 160.000km nå.

Kaliperene er lette å bytte, men rådyre om man skal gjøre det hos Tesla. Brukt fra Grønvold kan være et alternativ. Men det kan godt hende at det ordner seg med demontering og smøring - riktignok kan det være en stri jobb om det ikke er blitt demontert tidligere. Pinnene som holder klossene gror fast på ganske kort tid dessverre.

RaBalder

Hadde disse feilmeldingene på min i mai.

Trodde først det var klossene som var "grodd fast" i kalipere. Det var mye rust på parkbremsene, men klossene var det bevegelse i.

Viste seg at det var servoen som låser og låser-opp park-bremsene som stod bom fast på ene siden.

Det er mange som har hatt denne feilen, så jeg tror hele park-brems-konstruksjonen var en svakhet.


Har fått byttet altihop nå.

1000kwh

Ta bilen til nærmeste verksted du har god erfaring med og få de til å smøre opp bremsene som et første forsøk.

Siden det er en 2013 modell kan det jo være evigheter siden noe er gjort med bremsene. Og har den stått og marinert i Oslosuppa siden da så er det vel enda en større grunn til å få en gjort en jobb på bremsene.

Chris Neumann Ruud

Hadde det samme her tidligere i sommer, tilfeldigvis på vei til servicesenteret for allerede bestilt LTE- oppgradering. (Ble stående i oppoverbakken på ferga over til Moss med beskjed om at parkbremsen ikke cirka så det var svart business men det gikk bra...)
Hos Tesla Moss sa de at det var en service bulletin på dette og begge parkbremsene ble bytta free of charge der og da. Bilen hadde da gått 143000 og blir 5 år i oktober...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

VegarHenriksen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 14. august 2019, klokken 21:21
Parkbremsekaliper som holder på å ta kvelden muligens, om ikke noe har irret fast. Vanlig feil på en eller flere serier av disse. Har byttet på 2015-modellen i signaturen før 90.000km, men ikke på 2013-modellen. Begge har rundet 160.000km nå.

Kaliperene er lette å bytte, men rådyre om man skal gjøre det hos Tesla. Brukt fra Grønvold kan være et alternativ. Men det kan godt hende at det ordner seg med demontering og smøring - riktignok kan det være en stri jobb om det ikke er blitt demontert tidligere. Pinnene som holder klossene gror fast på ganske kort tid dessverre.

Takk for inspill!

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 15. august 2019, klokken 07:54
Ta bilen til nærmeste verksted du har god erfaring med og få de til å smøre opp bremsene som et første forsøk.

Siden det er en 2013 modell kan det jo være evigheter siden noe er gjort med bremsene. Og har den stått og marinert i Oslosuppa siden da så er det vel enda en større grunn til å få en gjort en jobb på bremsene.

Ble byttet klosser på parkbremsa i sommer så rart at de ikke plukket opp dette.

Sitat fra: RaBalder på torsdag 15. august 2019, klokken 07:31
Hadde disse feilmeldingene på min i mai.

Trodde først det var klossene som var "grodd fast" i kalipere. Det var mye rust på parkbremsene, men klossene var det bevegelse i.

Viste seg at det var servoen som låser og låser-opp park-bremsene som stod bom fast på ene siden.

Det er mange som har hatt denne feilen, så jeg tror hele park-brems-konstruksjonen var en svakhet.


Har fått byttet altihop nå.

Surt, ser at det er en gjenganger at den servoen svikter.

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på torsdag 15. august 2019, klokken 12:23
Hadde det samme her tidligere i sommer, tilfeldigvis på vei til servicesenteret for allerede bestilt LTE- oppgradering. (Ble stående i oppoverbakken på ferga over til Moss med beskjed om at parkbremsen ikke cirka så det var svart business men det gikk bra...)
Hos Tesla Moss sa de at det var en service bulletin på dette og begge parkbremsene ble bytta free of charge der og da. Bilen hadde da gått 143000 og blir 5 år i oktober...

Bra å høre at det ordnet seg.

Skal ta dette med verksted for å få det ordnet. Holder tråden varm når jeg hører fra de :)
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Hodetelefoner

De smører ikke opp park bremsene. De bare bytter hvis de må. Selv om du leverer bilen for smøring av bremser. (Gjelder brembo bremsene.)

Thor2014

ang smøring av parkeringsbrems,
Er det fornuftig å demontere disse og smøre opp også.
For og bakbremser er raskt å rengjøre og smøre, men viste ikke at det også er problemer med parkeringsbremsen.

Muffinman

Ja, det er absolutt et poeng om man ønsker å kunne demontere for å bytte klosser ihvertfall. Parbremsene skiller seg fra de andre vet at kaliperen er flytende så det blir ikke like følsomt for om klossene "glir", men pinnene sveller opp og ruster noe fælt på kort tid. De setter seg også skikkelig i kaliperen, og man må gjerne kappe dem eller bruke varme/dirty tricks for å få dem ut om de ikke demonteres jevnlig. Ha nye pinner klar om man bryter seg på denne jobben, og bytt uansett.

Pinnene tas ut motsatt vei i forhold til de andre bremesene, så her er et best å ta av kaliperen. Enkelt; en skvett WD40 i kanten av pluggen i 1 minutt forenkler frakoblingen og 2x16mm bolter så står du med den i hånda.

Thor2014

Da blir det gjort når vinteren nærmer seg og høstdekkene skal på   :)

VegarHenriksen

Da har bilen vært hos Tesla i Tromsø og jeg må bare ta hatten av for fantastisk kundeservice. De skiftet parkbremse-calipere på begge hjulene bak. De tok også unna noen ting på bullet-in og rettet opp på noen småting. Forhandler tar regninga så det kunne ikke endt bedre. Storfornøyd og dæven dere har fine veier fra Storslett til Tromsø ;)
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA