Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

oslo-trondheim med nyinnkjøpt brukt TMS

Startet av martinho89, torsdag 29. august 2019, klokken 01:16

« forrige - neste »

martinho89

Har kjøpt en brukt Model S 2017 som jeg henter og kjører fra Oslo til trondheim på fredag. I den sammenheng flere spørsmål;

1. Hvilken rute er smartest mtp rush, veiarbeid, elbilvennlighet?
2. Vil det være et problem at jeg kjører samme kveld som jeg mottar bilen, mtp at det visstnok tar noen dager før bilen er synlig i min app?
3. Hvordan betaler jeg for superlading hvis bilen ikke «står på meg» i Teslas systemer før etter noen dager? (Har prøvd å maile dem førerkort og salgsmelding allerede, uten svar)

fonberg

Gratulerer med «ny» bil!

1. Sannsynligvis Østerdalen, men det strekket går fint også via Dombås og via Ringebufjellet etter hva du foretrekker. Men start turen med å legge inn Trondheim i navigasjonen i bilen, så får du hjelp med rute og forslag til hvor og hvor lenge du bør superlade.

2. Nei.

3. Bli enig med selger; dersom bilen fredag fortsatt står på hans app/konto (og han ikke har gratis superlading) vil han få fakturert bilens superladinger inntil den er over på din Tesla-konto. Du kan f.eks vippse han kronene du har superladet for etterskuddsvis, eller hva dere finner praktisk.

Tips: Be selger lade bilen til minst 90% til du skal hente den, så du får kjørt en god bit før du må lade.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Rosstopher

Det er mer enn nok superchargers både i Østerdalen og Gudbrandsdalen (de er imidlertid noe tettere i Gudbrandsdalen). Jeg tenker Østerdalen går fortere, spesielt nå som det er veiarbeid og nedsatte fartsgrenser fra Kolomoen til Moelv. Elverum til Alvdal er vel det lengste du må kjøre mellom superchargers. Det er rundt 17 mil.

Selv om selgeren ikke har mulighet til å lade bilen full for deg så går turen fint. Det er 5-7 mil fra Oslo til supercharger på Nebbenes, avhengig av hvor i Oslo du henter bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

boppus

Sitat fra: martinho89 på torsdag 29. august 2019, klokken 01:16
2. Vil det være et problem at jeg kjører samme kveld som jeg mottar bilen, mtp at det visstnok tar noen dager før bilen er synlig i min app?
Det tar ikke noen dager; det tar mange uker.
Men, som en annen kommenterte, superladerne fungerer for deg allikevel.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Espen Hugaas Andersen

#4
Jeg ville tatt Østerdalen. Ta ett stopp i Elverum og ett i Alvdal, så klarer du deg. Om du kjøper 100D går det også helt fint å kun stoppe i Alvdal, om du starter med 90%.

(Om du kjøper inventory ville jeg dobbeltsjekket at superlading fungerer ved Nebbenes, før jeg kjørte videre. Og om det ikke skulle gjøre det ringt til veihjelp og spørre om råd.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

martinho89

Takk for gode tips.
Det er 75D, ikke inventory.
Hvor kan selger se om sin "gratis superlading" følger bilen, evt. om neste kjøper får en viss mengde gratis lading?
Inne på hennes app?

Newbee

Sitat fra: martinho89 på torsdag 29. august 2019, klokken 12:39
Takk for gode tips.
Det er 75D, ikke inventory.
Hvor kan selger se om sin "gratis superlading" følger bilen, evt. om neste kjøper får en viss mengde gratis lading?
Inne på hennes app?

Dersom selger har gratis superlading i dag og som skal følge bilen ved salg, spiller det liten rolle hvorvidt denne er overført ny eier eller ikke. Bare å lade i vei, ingen blir belastet noe.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Espen Hugaas Andersen

Man kan se om gratis lading følger bilen på Tesla-kontoen på nett. Tror ikke det er mulig å se i appen.

Om du har registreringsdato kan det også hjelpe.  For 2017 vil det stort sett være gratis superlading som følger bilen til og med mars, og gratis superlading som ikke følger bilen fra og med september, og så er det en overgangsperiode i mellom der datoen ikke hjelper. (Dette blir sånn ca riktig, men ikke helt.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fonberg

Sitat fra: martinho89 på torsdag 29. august 2019, klokken 12:39
Takk for gode tips.
Det er 75D, ikke inventory.
Hvor kan selger se om sin "gratis superlading" følger bilen, evt. om neste kjøper får en viss mengde gratis lading?
Inne på hennes app?

Ring Tesla og spør, det kan du selv også gjøre. Du trenger bilens VIN. Men hvis bilen er f.g. registrert før april 2017, er det en god mulighet for at den har gratis superlading, er den registrert senere på året er sannsynligheten liten.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA