Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Renske opp MCU

Startet av BMW850, onsdag 14. august 2019, klokken 16:53

« forrige - neste »

BMW850

For å forhindre at MCU tar kvelden er det vel greit å slette historikk. Har forstått at enkelte på eldre biler har måttet betale dyrt for ny skjerm når minnebrikken blir full. Som kjent har Tesla valgt å logge enorme mengder data ifm. bruk av bilen. Dette fører til at lagringsbrikken (en form for SSD/harddisk) som sitter i bilens hovedskjerm, MCU (Media Console Unit), etter en viss mengde overskrivinger, blir utslitt – og dør. Denne lar seg visstnok ikke byttes ut på en enkel måte. Hvor lang tid dette tar, er et resultat av en kombinasjon av mengde tid og kjørt distanse.

Hva er den beste måten å gjøre dette på foruten "Factory reset" som sletter ALT? Noen som vet hvordan man sletter "destinasjoner" på storskjermen uten å måtte slette en og en av gangen? Innbiller meg at dette tar plass men nødvendigvis ikke. Andre tips er også av interesse :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sandvika

Fikk anbefaling av å slette historikk av Tesla, måtte tas en og en. Par timer så er mye gjort  :D

(Endte opp med havari og ny mcu til slutt)

fredag

Problemet er ikke at minnebrikken blir full. Problemet er at en slik minnebrikke kun tåler et visst antall writes.

Jeg tror at slik sletting er busywork som ikke egentlig hjelper, men kun fører til enda flere writes på denne minnebrikken og fremskynder det uunngåelige.

Hvis du er bekymret: Ring Tesla og spør om de kan skru av unødig logging fra bilen til minnebrikken din, fordi du er bekymret for at den gamle minnebrikken skal ryke.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Spinner

Sitat fra: BMW850 på onsdag 14. august 2019, klokken 16:53Noen som vet hvordan man sletter "destinasjoner" på storskjermen uten å måtte slette en og en av gangen?
Må tas en og en, men du kan flikke de til høyre så går det relativt fort.

geear

Min bil har ikke sovet omtrent siden den var ny på grunn av always connected on, og har også teslafi. Mistenker at det vil fucke den tidligere. Slo sv always connected nå, og plutselig har den sovet i mange timer og har hatt minimalt energiforbruk. Igjen redusert slitasje på batteri også..

svarteper

Hadde problemer med at internettforbindelsen vart brutt, kunne ikke lese manual eller nettsider, måtte restarte skjerm ofte. Snakket med servicesenter, og fikk tips om å lukke nettsiden med en side som ikke står og søker , foreksempel google,hadde lukket med startsiden aktiv tidligere, etter det har jeg aldri problemer. Er også påpasselig med å slette destinasjoner.
Tesla model s 75 d 2017

Sandvika

Som tidligere nevnt, tror ikke å slette destinasjoner betyr så mye. Ved treg skjerm så kan nok denne fri opp arbeidsminne, men er nok antall skrivesykler som er avgjørende. Da hjelper det lite å ha slettet disse. Tror det er lite man kan gjøre for p påvirke bortsett fra å ikke «plage» bilen med tjenester som teslafi som kanskje driver å maser på den. Tesla burde få til en fiks på dette siden det er en latent feil på alle tidlige biler. Selv fikk jeg fikset dette under garanti 24t etter innemelding og fikk gratis oppgradering til LTE, utenfor garanti er det over 40.000,- hjerterå kroner.

geear

Fordelen med å belaste den med Teslafi eller lignende er at feilen forhåpentligvis oppstår i garantitiden, i stedet for rett utenfor. ;)

kjølholdt

ser at tocn er i kontakt med et firma i norge som går for bare å bytte brikken. noen som vet kost på dette i usa  som en pekepinn?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

cra

Et tips jeg fikk fra Tesla på min forige bil var å resette trippteller. Hadde to med veødig høyt tall som var like (brukte dem ikke, så de ble aldri resatt), og dette var visstnok årsak til treghet. Jeg tenkte "jaha? Særlig", men resatte den ene, og da kom det seg betraktelig! Enektl å prøve om det hjelper, i alle fall.

Fikk inntrykk av at det kom av kalkulering av snittforbruk mm på den trip'en, og at det var basert på lagrede data (som det blir mye av med høy trip). Da er det mye som skal regnes ut før tallet presenteres.

Uansett; prøv evt.å resette trippteller(e). Hjelper det så hjelper det. Hjelper det ikke så har du lite å tape.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sandvika

Sitat fra: cra på torsdag 15. august 2019, klokken 12:17
Et tips jeg fikk fra Tesla på min forige bil var å resette trippteller. Hadde to med veødig høyt tall som var like (brukte dem ikke, så de ble aldri resatt), og dette var visstnok årsak til treghet. Jeg tenkte "jaha? Særlig", men resatte den ene, og da kom det seg betraktelig! Enektl å prøve om det hjelper, i alle fall.
Høres søkt ut, men jeg hadde aldri nullstilt triptellerne mine, og hadde mye problemer med respons før det kræsjet..

OhmPaPa

Nei triptellerene lagrer vistnok hver liten kjøretur for seg istedenfor bare å lagre sluttsummen.

Tåpelig koding - men enkel workaround ved å nulle de av og til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA