Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler

Startet av Amatøren, onsdag 14. august 2019, klokken 07:21

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: Berlingske
Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler

To af verdens største bilfabrikanter skrotter yderligere investeringer i hybridbiler for fremover at fokusere på elbiler. Andre mærker kører den anden vej.


Volkswagen vil for fremtiden udelukkende satse på elbiler, og derfor lukker de ned for produktionen af hybridbiler i USA. General Motors følger trop, men Toyota og Ford kører i den modsatte vejbane.Foto: Jason Szenes/EPA/Ritzau Scanpix
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Burger

Som tidligere VAG skeptiker så er jeg imponert over snuoperasjonen. Nå må de bare levere :)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

1317142119

Det betyr ikke mer enn at de ikke kommer til å bruke mer penger på å forbedre teknologien. De har derimot brukt haugevis med penger på hybridteknologien  frem til nå og VAG har akkurat kommet med forbedret Passat hybrid og Porsche Cayenne hybrid.

Åpenbart skal de tjene masse penger på å selge mengder av hybrider i nær fremtid basert på teknologien de har i dag.

Rollep

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 14. august 2019, klokken 14:28
Det betyr ikke mer enn at de ikke kommer til å bruke mer penger på å forbedre teknologien. De har derimot brukt haugevis med penger på hybridteknologien  frem til nå og VAG har akkurat kommet med forbedret Passat hybrid og Porsche Cayenne hybrid.

Åpenbart skal de tjene masse penger på å selge mengder av hybrider i nær fremtid basert på teknologien de har i dag.
De kommer neppe å selge mange hybrider i land som ikke har tulleavgifter på vanlige biler, det vil si de aller fleste land.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Trekkoppbil

#4
Hybridbiler ser ut til å være tettbygd med masse utstyr, og jeg tror at man på sikt vil satse på helektriske biler med mye enklere drivlinje og færre komponenter. Man skulle tru at vedlikehold og reparasjoner blir mye billigere med enkle biler.

Men på kort sikt regner jeg med at hybridbiler er løsningen for å tilfredsstille EU's krav om max 95g/km utslipp til neste år.

Det tar nok mange år å få i gang produksjon av store batterier til de store bilflåtene.

xyzzy

Sitat fra: Rollep på onsdag 14. august 2019, klokken 15:04
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 14. august 2019, klokken 14:28
Det betyr ikke mer enn at de ikke kommer til å bruke mer penger på å forbedre teknologien. De har derimot brukt haugevis med penger på hybridteknologien  frem til nå og VAG har akkurat kommet med forbedret Passat hybrid og Porsche Cayenne hybrid.

Åpenbart skal de tjene masse penger på å selge mengder av hybrider i nær fremtid basert på teknologien de har i dag.
De kommer neppe å selge mange hybrider i land som ikke har tulleavgifter på vanlige biler, det vil si de aller fleste land.

Avgifter på utslipp fra bil er fornuftig (selv om økte avgifter på drivstoff ville vært enda bedre - ihvertfall i klimasammenheng)

Med det på plass - i tillegg til fordeler med mulighet for noe elkjøring og å ikke sløse med energi i trafikk med mye hastighetsendringer/start/stopp: Elmotor gir raskt tilgang til kraft og dreiemoment - som  kan gi ekstra piff og respons til fossilbiler.


Stikkkontakt

Egentlig er det først nå det fases inn plug-in biler med fornuftig rekkevidde. MB GLE, A og B samt enkelte BMWer passerer nå 50 km praktisk rekkevidde. Det er fryktelig mye kjøring som kan gjøres heilelektrisk når de går såpass langt. For min del er det egentlig bare hytteturene jeg trenger mer range. At mange også støtter 32A hjelper også på.

Øystein16

Me ha hatt inntil 50 km rekkevidde med Golf sidan 2015. Bruken er tilsvarande som med bensinbil, bortsett frå at me nå har krok og kan inntil trekkje 1,5 tonn. Gjennomsnittlegg bensinbruk gjennom fire år er redusert til ca 0,1 l/mil mot tidlegare 0,7 l/mil - for mindre bil utan krok. Sjøl om me hadde hatt ti ganger større batteri, hadde me ikkje spart meir enn 0,1 l/mil.

turfsurf

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 27. august 2019, klokken 12:08
Me ha hatt inntil 50 km rekkevidde med Golf sidan 2015.
GTE har 50km NEDC. Nå snakker vi om biler med 50-70km WLTP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øystein16

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. august 2019, klokken 12:38
Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 27. august 2019, klokken 12:08
Me ha hatt inntil 50 km rekkevidde med Golf sidan 2015.
GTE har 50km NEDC. Nå snakker vi om biler med 50-70km WLTP.
Gjennomsnittleg statistisk dagleg køyrelengde for ein bil her i landet er vel ca 35 km. Dei fleste her i tråden forstår kva det betyr, så får du lesa det eg og andre har skrive og sjå om du forstår mitt poeng.

Stikkkontakt

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 27. august 2019, klokken 12:08
Me ha hatt inntil 50 km rekkevidde med Golf sidan 2015.

Hadde en A3 e-tron som leiebil i vinter. Den gikk 30 km. Samme teknologi som GTE. Ja, det er mulig å bruke lite om rekkevidden korresponderer med pendleravstanden. Men for mange er avstanden lenger enn 30 km. Ihvertfall dersom lading på jobb er umulig.

arthur

I bilens hjemland USA hvor stort sett alt er basert på bruk av bil så er den gjennomsnittlige kjøreturen kun på 8,5 miles i bystrøk og 12,1 miles i landlige strøk. Daglig totalbruk av bilen er 29,2 miles.

Med andre ord kommer man svært langt på strøm også med dagens hybridbiler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Jeg vurderte Kia hybrid, men der fikk en ikke varme uten at motoren startet, og da falt den ut for meg.
Hvis en kjører hybrid med et forbruk med snittforbruk på 0,1-0,2 liter per mil, ja da er forbruket nokså nøyaktig dobbelt av en ren elbil.
Når en i tillegg har dobbel drivlinje, ja da er det uinteressant for meg.
Foreløpig er det kun Tesla som har kommet med folkevogn, bil til 402000 med vinterdekk og hengerfeste (910 kg), men de andre kommer forhåpentligvis etter om ikke altfor lenge.

Øystein16

Sitat fra: arthur på onsdag 28. august 2019, klokken 07:29
Med andre ord kommer man svært langt på strøm også med dagens hybridbiler.
Det er faktisk i sum elbileigarar som har brukt mest av bensinforbruket til hybriden...

cra

Sitat fra: arthur på onsdag 28. august 2019, klokken 07:29
Med andre ord kommer man svært langt på strøm også med dagens hybridbiler.

Det kommer vel an på hvordan man kjører (og hva slags bil man har); mange fyrer jo opp kreftverket så snart man passerer 50. Da kommer man stort sett bare ned til hovedveien før det starter.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA