Skrevet av Emne: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler  (Lest 2013 ganger)

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2224
    • Vis profil
Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« på: onsdag 14. august 2019, klokken 07:21 »
Sitat fra: Berlingske
Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler

To af verdens største bilfabrikanter skrotter yderligere investeringer i hybridbiler for fremover at fokusere på elbiler. Andre mærker kører den anden vej.


Volkswagen vil for fremtiden udelukkende satse på elbiler, og derfor lukker de ned for produktionen af hybridbiler i USA. General Motors følger trop, men Toyota og Ford kører i den modsatte vejbane.Foto: Jason Szenes/EPA/Ritzau Scanpix
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Burger

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1066
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #1 på: onsdag 14. august 2019, klokken 08:14 »
Som tidligere VAG skeptiker så er jeg imponert over snuoperasjonen. Nå må de bare levere :)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

1317142119

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 291
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #2 på: onsdag 14. august 2019, klokken 14:28 »
Det betyr ikke mer enn at de ikke kommer til å bruke mer penger på å forbedre teknologien. De har derimot brukt haugevis med penger på hybridteknologien  frem til nå og VAG har akkurat kommet med forbedret Passat hybrid og Porsche Cayenne hybrid.

Åpenbart skal de tjene masse penger på å selge mengder av hybrider i nær fremtid basert på teknologien de har i dag.

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 733
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #3 på: onsdag 14. august 2019, klokken 15:04 »
Det betyr ikke mer enn at de ikke kommer til å bruke mer penger på å forbedre teknologien. De har derimot brukt haugevis med penger på hybridteknologien  frem til nå og VAG har akkurat kommet med forbedret Passat hybrid og Porsche Cayenne hybrid.

Åpenbart skal de tjene masse penger på å selge mengder av hybrider i nær fremtid basert på teknologien de har i dag.
De kommer neppe å selge mange hybrider i land som ikke har tulleavgifter på vanlige biler, det vil si de aller fleste land.
2020 Porsche Taycan Turbo - Bestilt
2017 BMW i3

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2099
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #4 på: onsdag 14. august 2019, klokken 21:00 »
Hybridbiler ser ut til å være tettbygd med masse utstyr, og jeg tror at man på sikt vil satse på helektriske biler med mye enklere drivlinje og færre komponenter. Man skulle tru at vedlikehold og reparasjoner blir mye billigere med enkle biler.

Men på kort sikt regner jeg med at hybridbiler er løsningen for å tilfredsstille EU's krav om max 95g/km utslipp til neste år.

Det tar nok mange år å få i gang produksjon av store batterier til de store bilflåtene.
« Siste redigering: onsdag 14. august 2019, klokken 21:03 av Trekkoppbil »

xyzzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 399
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #5 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 08:09 »
Det betyr ikke mer enn at de ikke kommer til å bruke mer penger på å forbedre teknologien. De har derimot brukt haugevis med penger på hybridteknologien  frem til nå og VAG har akkurat kommet med forbedret Passat hybrid og Porsche Cayenne hybrid.

Åpenbart skal de tjene masse penger på å selge mengder av hybrider i nær fremtid basert på teknologien de har i dag.
De kommer neppe å selge mange hybrider i land som ikke har tulleavgifter på vanlige biler, det vil si de aller fleste land.

Avgifter på utslipp fra bil er fornuftig (selv om økte avgifter på drivstoff ville vært enda bedre - ihvertfall i klimasammenheng)

Med det på plass - i tillegg til fordeler med mulighet for noe elkjøring og å ikke sløse med energi i trafikk med mye hastighetsendringer/start/stopp: Elmotor gir raskt tilgang til kraft og dreiemoment - som  kan gi ekstra piff og respons til fossilbiler.


Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #6 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 08:43 »
Egentlig er det først nå det fases inn plug-in biler med fornuftig rekkevidde. MB GLE, A og B samt enkelte BMWer passerer nå 50 km praktisk rekkevidde. Det er fryktelig mye kjøring som kan gjøres heilelektrisk når de går såpass langt. For min del er det egentlig bare hytteturene jeg trenger mer range. At mange også støtter 32A hjelper også på.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Øystein16

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 471
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #7 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 12:08 »
Me ha hatt inntil 50 km rekkevidde med Golf sidan 2015. Bruken er tilsvarande som med bensinbil, bortsett frå at me nå har krok og kan inntil trekkje 1,5 tonn. Gjennomsnittlegg bensinbruk gjennom fire år er redusert til ca 0,1 l/mil mot tidlegare 0,7 l/mil - for mindre bil utan krok. Sjøl om me hadde hatt ti ganger større batteri, hadde me ikkje spart meir enn 0,1 l/mil.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5269
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #8 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 12:38 »
Me ha hatt inntil 50 km rekkevidde med Golf sidan 2015.
GTE har 50km NEDC. Nå snakker vi om biler med 50-70km WLTP.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Øystein16

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 471
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #9 på: tirsdag 27. august 2019, klokken 23:09 »
Me ha hatt inntil 50 km rekkevidde med Golf sidan 2015.
GTE har 50km NEDC. Nå snakker vi om biler med 50-70km WLTP.
Gjennomsnittleg statistisk dagleg køyrelengde for ein bil her i landet er vel ca 35 km. Dei fleste her i tråden forstår kva det betyr, så får du lesa det eg og andre har skrive og sjå om du forstår mitt poeng.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1579
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #10 på: onsdag 28. august 2019, klokken 06:33 »
Me ha hatt inntil 50 km rekkevidde med Golf sidan 2015.

Hadde en A3 e-tron som leiebil i vinter. Den gikk 30 km. Samme teknologi som GTE. Ja, det er mulig å bruke lite om rekkevidden korresponderer med pendleravstanden. Men for mange er avstanden lenger enn 30 km. Ihvertfall dersom lading på jobb er umulig.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2423
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #11 på: onsdag 28. august 2019, klokken 07:29 »
I bilens hjemland USA hvor stort sett alt er basert på bruk av bil så er den gjennomsnittlige kjøreturen kun på 8,5 miles i bystrøk og 12,1 miles i landlige strøk. Daglig totalbruk av bilen er 29,2 miles.

Med andre ord kommer man svært langt på strøm også med dagens hybridbiler.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp (2020)
Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Kårepåsporet

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 842
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #12 på: onsdag 28. august 2019, klokken 08:05 »
Jeg vurderte Kia hybrid, men der fikk en ikke varme uten at motoren startet, og da falt den ut for meg.
Hvis en kjører hybrid med et forbruk med snittforbruk på 0,1-0,2 liter per mil, ja da er forbruket nokså nøyaktig dobbelt av en ren elbil.
Når en i tillegg har dobbel drivlinje, ja da er det uinteressant for meg.
Foreløpig er det kun Tesla som har kommet med folkevogn, bil til 402000 med vinterdekk og hengerfeste (910 kg), men de andre kommer forhåpentligvis etter om ikke altfor lenge.

Øystein16

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 471
    • Vis profil
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #13 på: onsdag 28. august 2019, klokken 09:47 »
Med andre ord kommer man svært langt på strøm også med dagens hybridbiler.
Det er faktisk i sum elbileigarar som har brukt mest av bensinforbruket til hybriden...

cra

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7130
  • Sunnmøre
    • Vis profil
    • BTTF for Tesla
Sv: Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler
« Svar #14 på: onsdag 28. august 2019, klokken 13:19 »
Med andre ord kommer man svært langt på strøm også med dagens hybridbiler.

Det kommer vel an på hvordan man kjører (og hva slags bil man har); mange fyrer jo opp kreftverket så snart man passerer 50. Da kommer man stort sett bare ned til hovedveien før det starter.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)