Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilgiganter vinker farvel til hybridbiler

Startet av Amatøren, onsdag 14. august 2019, klokken 07:21

« forrige - neste »

Elmo

#15
Sitat fra: arthur på onsdag 28. august 2019, klokken 07:29
I bilens hjemland USA hvor stort sett alt er basert på bruk av bil så er den gjennomsnittlige kjøreturen kun på 8,5 miles i bystrøk og 12,1 miles i landlige strøk. Daglig totalbruk av bilen er 29,2 miles.

Med andre ord kommer man svært langt på strøm også med dagens hybridbiler.
Dessverre så er det mange som aldri lader plug-in hybriden sin :o >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Kårepåsporet

Sitat fra: cra på onsdag 28. august 2019, klokken 13:19
Sitat fra: arthur på onsdag 28. august 2019, klokken 07:29
Med andre ord kommer man svært langt på strøm også med dagens hybridbiler.

Det kommer vel an på hvordan man kjører (og hva slags bil man har); mange fyrer jo opp kreftverket så snart man passerer 50. Da kommer man stort sett bare ned til hovedveien før det starter.  ::)

Kraftverket fyres opp umiddelbart om en ønsker varme i en Kia PHEV, hvordan andre fungerer vet jeg ikke.
En må også montere motor- og kupevarmer om en vil ha god vinterkomfort i Kia.
Nå når vi har kvitta oss med siste fossil personbil, så kommer vi nok aldri å se oss tilbake.

cra

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 01. september 2019, klokken 11:43
Nå når vi har kvitta oss med siste fossil personbil, så kommer vi nok aldri å se oss tilbake.

Ja, med unntak av et par hageredskaper som fremdeles går på bensin så har vi vært helelektriske noen år allerede vi også. Og vi ser oss heller ikke tilbake. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øystein16

Sitat fra: cra på søndag 01. september 2019, klokken 15:09
Ja, med unntak av et par hageredskaper som fremdeles går på bensin så har vi vært helelektriske noen år allerede vi også. Og vi ser oss heller ikke tilbake. :)
Teslaen din definerar eg som hybridbil på grunn av fundamentale funksjonelle mangler for bruk i forbindelse med bruk av våre elektriske hage- og tomtereiskaper...

Rosstopher

Sitat fra: Øystein16 på søndag 01. september 2019, klokken 15:28
Teslaen din definerar eg som hybridbil på grunn av fundamentale funksjonelle mangler for bruk i forbindelse med bruk av våre elektriske hage- og tomtereiskaper...

Ikke godt å skjønne hva du mener her...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

cra

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. september 2019, klokken 15:56
Sitat fra: Øystein16 på søndag 01. september 2019, klokken 15:28
Teslaen din definerar eg som hybridbil på grunn av fundamentale funksjonelle mangler for bruk i forbindelse med bruk av våre elektriske hage- og tomtereiskaper...
Ikke godt å skjønne hva du mener her...

Nei, dette skjønte ikke jeg bæret av heller. Teslaen er ikke avhengig av en dråpe fossilt drivstoff, men en kan kanskje sno på det og se på hagredskapen som hybrid, siden jeg ville kjørt elektrisk hvis jeg måtte ut og handle bensin selv. Men det trenger jeg ikke; bensin henter jeg til fots hos naboen :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øystein16

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. september 2019, klokken 15:56
Sitat fra: Øystein16 på søndag 01. september 2019, klokken 15:28
Teslaen din definerar eg som hybridbil på grunn av fundamentale funksjonelle mangler for bruk i forbindelse med bruk av våre elektriske hage- og tomtereiskaper...
Ikke godt å skjønne hva du mener her...
Det er ikkje viktig for meg om du forstår det, men for oss var det fundamentalt at bilen me kjøpte i 2015 skulle ha tilhengjarkrok, der er Tesla S elendig. Styret med to bilar orkar me ikkje, så me kjøpte ein hybrid som taklar det aller meste av vårt kjøre og transportbehov med eldrift - inkludert tilhengjar inntil 1,5 tonn.

Seinast nå i sommar er det brukt både truck og hjullaster for å laste på tilhengjar, til nytte for både oss og elbileigarar. Me har ei hybrid løysing for bilane i familien, det er både økonomisk, miljømessig og funksjonelt best i ein større samanheng.

Rosstopher

Sitat fra: Øystein16 på søndag 01. september 2019, klokken 17:09
Det er ikkje viktig for meg om du forstår det, men for oss var det fundamentalt at bilen me kjøpte i 2015 skulle ha tilhengjarkrok, der er Tesla S elendig. Styret med to bilar orkar me ikkje, så me kjøpte ein hybrid som taklar det aller meste av vårt kjøre og transportbehov med eldrift - inkludert tilhengjar inntil 1,5 tonn.

Seinast nå i sommar er det brukt både truck og hjullaster for å laste på tilhengjar, til nytte for både oss og elbileigarar. Me har ei hybrid løysing for bilane i familien, det er både økonomisk, miljømessig og funksjonelt best i ein større samanheng.

La meg se om jeg har forstått deg riktig: du mener at elbiler uten tilhengerfeste skal regnes som hybrider fordi du ville hatt behov for en bil med tilhengerfeste i tillegg til en slik?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Kårepåsporet

Sitat fra: Øystein16 på søndag 01. september 2019, klokken 17:09
Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. september 2019, klokken 15:56
Sitat fra: Øystein16 på søndag 01. september 2019, klokken 15:28
Teslaen din definerar eg som hybridbil på grunn av fundamentale funksjonelle mangler for bruk i forbindelse med bruk av våre elektriske hage- og tomtereiskaper...
Ikke godt å skjønne hva du mener her...
Det er ikkje viktig for meg om du forstår det, men for oss var det fundamentalt at bilen me kjøpte i 2015 skulle ha tilhengjarkrok, der er Tesla S elendig. Styret med to bilar orkar me ikkje, så me kjøpte ein hybrid som taklar det aller meste av vårt kjøre og transportbehov med eldrift - inkludert tilhengjar inntil 1,5 tonn.

Seinast nå i sommar er det brukt både truck og hjullaster for å laste på tilhengjar, til nytte for både oss og elbileigarar. Me har ei hybrid løysing for bilane i familien, det er både økonomisk, miljømessig og funksjonelt best i ein større samanheng.

Du bommer kraftig for vår del, når vi nå kjøpte vår TM3 med hengerfeste, så ble også vår gamle fossil med hengerfeste byttet ut med en bitteliten elbil.

Til cra: vi har en bensin plenklipper stående i garasjen, men den brukes aldri, samt en snøfreser som heller aldri blir brukt....tør ikke å selge den, for da kommer nok snøen!
Resten er enten med ledning eller batteri.....

cra

Sitat fra: Øystein16 på søndag 01. september 2019, klokken 17:09
Styret med to bilar orkar me ikkje, så me kjøpte ein hybrid som taklar det aller meste av vårt kjøre og transportbehov med eldrift - inkludert tilhengjar inntil 1,5 tonn.

Vi trenger to biler uansett, men det blir ikke kjøpt noen bil med forbrenningsmotor av oss om så Helvete fryser til is og Jævelen sjøl deler ut gratis sledeturer. Da er det mye mindre styr å låne bil og henger hos naboen de få gangene i året jeg trenger å kjøre med henger. Så får vi heller vurdere om det blir en elbil som kan trekke henger neste gang vi skal bytte.

De som trenger tung henger i sitt daglige virke må de vel opp i TMX eller tilsvarende pr nå om de skal kjøre elektrisk, og jeg skjønner at den kan bli i overkant dyr, og at den kanskje ikke er egna som jobbil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øystein16

Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 01. september 2019, klokken 18:40
Du bommer kraftig for vår del, når vi nå kjøpte vår TM3 med hengerfeste, så ble også vår gamle fossil med hengerfeste byttet ut med en bitteliten elbil.
Eg veit ikkje kva eg bommar på for din del, me kjøpte bil etter våre ønsker og behov og deler på bruk av hybriden med fire husstandar - to med elbil og eit par utan bil. Totalt har me 50 kWt batterikapasitet for framdrift. Fordelt bensinforbruk etter 200 000 km med dei tri bilane er ca 0,05 l/mil. I det reknestykket er den lengste turen med hybriden 5000 km. Dersom du reknar 0,5 l/mil på langtur utan mellomlading, finn du kor langt me totalt har køyrt med langturforbruk. Fordelt kostnad for bilane - inkludert MVA for hybriden er kr 250 000 per husstand. Halvparten av kona og meg sitt transportbehov vert dekt med togpendling, der elbilpolitikken i prinsippet dekkjer bensinkostnader, bompengar og årsavgifter for hybriden (bymiljøpakke i Stavangerregionen). I morgon brukar eg elbil, tirsdag er det hybrid som er best... 

Elon Musk forstår det eg skriv og har tilsvarande tankar - då sjølsagt kun for elbil. Dersom du skal forstå reknestykket mitt frå 2015, må du rekna på batterikapasitet du dagleg IKKJE har bruk for og heller dela den med andre. Hybriden me kjøpte var den einaste som kunne brukast i vårt reknestykke.

Wibla

Det er tydelig at dagens episode av "folk som har røyka sokkene sine" har truffet forumet...  :laugh:
2018 Tesla Model S 75D

Øystein16

#27
Sitat fra: Wibla på tirsdag 03. september 2019, klokken 19:14
Det er tydelig at dagens episode av "folk som har røyka sokkene sine" har truffet forumet...  :laugh:
Det var tirsdag i går.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA