Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpt brukt Unplugged Preformace front til min Model S, blitt "lurt"

Startet av chil100, tirsdag 13. august 2019, klokken 23:27

« forrige - neste »

chil100

Kjøpte en brukt Uplugged Preformance fra følgende annonse:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=140279813

Har hatt den til montering hos firma, de sier den har for mange skader at den kan monteres skikkelig, det vil aldri bli pent . (jeg har en 2014 mod)

Selger henviser til annonsen og sier han ikke har noe ansvar.  Det opplyses om at den er montert av Hellestø Karosseri på Sola, samt demontert av Stavanger Auto i Vierveien.

Han sier også at skadene kan ha skjedd under transport som jeg selv sørget for. Jeg mener skadene er fra amatørmessig montering/demontering og slett ikke forenelig med eventuelt transportskade.

Feks er det kuttet ut plass til finnene med kniv eller annen skarp gjenstand. Jeg har ikke så mye tiltro at dette er utført av profesjonelle? I tilegg er flere av festen ødelagte

Jeg har klag saken inn for forbrukerrådet men selger står på sitt, og mener den er i forventbar stand. Det kan også nevnes at jeg før handel ettertrykkelig spurte om front hadde noen form for skader eller mangler, ble forsikret av selger at det hadde den ikke.


Legger ved et bilde som viser skade på en av sidene til "finnene" Det synes tydelig fra forsiden også, hele kanten er skjev og kuttet for langt.

Har jeg en sak her?

Sandvika

  Beklager, nå viser du bare dårlig dømmekraft.  Synes du det er greit å anonymt  identifisere enn annen person som potensiell svindler slik du gjør? Om det  er tilfelle  at du er blitt lurt så svarer du på ditt eget spørsmålet og du bør for all del det videre i rettssystemet. Om du er i det minste tvil så linker du ikke til enn finn annonse hvor navnet på vedkommende fremkommer.  Ser forøvrig ikke hvordan annonsen belyser din sak og er nødvendig for deg for å få svar på ditt spm.

chil100

Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. august 2019, klokken 03:03
  Beklager, nå viser du bare dårlig dømmekraft.  Synes du det er greit å anonymt  identifisere enn annen person som potensiell svindler slik du gjør? Om det  er tilfelle  at du er blitt lurt så svarer du på ditt eget spørsmålet og du bør for all del det videre i rettssystemet. Om du er i det minste tvil så linker du ikke til enn finn annonse hvor navnet på vedkommende fremkommer.  Ser forøvrig ikke hvordan annonsen belyser din sak og er nødvendig for deg for å få svar på ditt spm.

Jeg synes Finn.no annonse  er nødvendig for å belyse saken? Videre skriver jeg ikke "Svindler" noen plass?

Sandvika

Hva i annonsen belyser saken?
Hva er definisjonen på en svindler?
Er det naturlig å anta at den det gjelder har fått anledning til å få belyst sin side av  saken her?

chil100

Sitat fra: Sandvika på onsdag 14. august 2019, klokken 07:10
Hva i annonsen belyser saken?
Hva er definisjonen på en svindler?
Er det naturlig å anta at den det gjelder har fått anledning til å få belyst sin side av  saken her?

Synes du stiller høyt til medlem i lett fornærmet klubben nå. Jeg kan godt legge ut hele samtaleloggen med selger men jeg synes ikke det var på sin plass.  Når selger bruker annonsetekst og bilder som en argumentasjon for hva jeg kan forvente er det da viktig å få med?

Øyvind.h

Så lenge du så over fangeren når du fikk den og vet at verkstedet du bruker ikke har skadet den på noen måte har du en god sak. Om fester til støtfangeren er ødelagt og fangeren modifisert bort fra slik den var når UP sendte den over dammen er den definitivt ikke i en stand du kan forvente.
Men dokumenter skadede fester, nærbilder av kuttede finner etc. Det er ikke så lett å se på bildet du har lagt ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Det er vel også slik at fangeren MÅ tilpasses bilen den skal monteres på, og ettersom den allerede har blitt montert på en bil vil den være "litt justert". Det er ingen originaldel fra Tesla dette.

Forøvrig enig med de andre her at det er unødvendig å "oute" vedkommende på Finn.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

Hvis fester er ødelagt, har du mottatt en vare med mangler -noe annonsen ikke nevner med et eneste ord.
Da har du en klar reklamasjon og skal kunne heve kjøpet.

Siden det ofte er vanskelig å heve kjøp, kan jo være verd å sjekke med andre montører?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Er bildet finnene sett fra baksiden av fangeren nede ved kurvelysene? Er jo ikke lakkert der, så ser ut som baksiden? Ser ikke spesielt bra ut, men hvis det er fra baksiden betyr det ikke noe? Ser kanten, men er ikke det der finnene går inni? Viser det da, når finnene er på plass?

Har du spurt Ben hos UP om det er normalt med tilpasninger, eventuelt om det er noe som gjøres hos de? Disse fangerne er ikke noen stor produksjon, var iallfall ikke i starten, så det kan godt ha vært en del manuelt arbeid involvert (noe prisen også indikerer). Han er på Facebook i Tesla modifications-gruppa.

Skadene som gjør at fangeren ikke kan monteres er mye mer interessante enn et spor til en liten finne. Hva er det konkret som ikke gjør at den kan monteres? Erfaringsmessig så er ofte slike tredjeparts chassisdeler ganske grove og krever litt kreativitet for å monteres. Mye slik montasje foregår dessverre med Sikaflex/tec7...

Hva ønsker du å oppnå med å ta saken via Forbrukerrådet? Få pengene igjen og levere tilbake delen? Ny og feilfri får du jo ikke, så alternativet der er jo å betale 30-35k for en ny fra USA. Det er ganske mye styr og lite glede å gå via Forbrukerrådet, spesielt for noen tusenlapper. Hva med å bare legge den på Finn i en ærlig annonse med gode bilder/beskrivelser og se om du får solgt den for samme pris som du ga? Kan fort være noen som vil ha den på tross av mangler, så slipper du hele rundansen og krangling og surhet.

fredag

Hvis du mener du er blitt lurt, så tar du saken til forliksrådet. Det er en slags mini-rettssak der motparten også må møte. Du trenger ikke advokat til å møte i forliksrådet, men du bør ha en formening om nøyaktig hvilken lov du mener motparten har brutt, noe du kan få av juridisk rådgivning på forhånd.

Forbrukerrådet/forbrukertilsynet har vel stort sett ikke kapasitet til å gjøre noen ting.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Hodetelefoner

Ingen ser bak der. Det ser ut som ifra produksjon.fester knekker fort under Transport.  De bryr seg lite om fangeren din. 
Klag til transportøren.
Det er ikke en original ganger du har kjøpt. Alt av slikt utstyr krever litt modifisering. Google American aftermarket styling products etc.  Ikke uvanlig at det er en tomme feil. Før var det latterlig dårlig. Man kunne få hånden i mellom fanger og skjermer. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA