Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bananeske-test, like stor som EQC og i-Pace

Startet av geear, fredag 11. oktober 2019, klokken 10:13

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Jeg synes bananboks-testen er god fordi den egentlig blir en koffert-test. Mange biler har høyt oppgitt litervolum, men spesiell utforming som gjør at du kan risikere å ikke få plass til ting da du ikke får til "puslespillet". Firkantutforming som f.eks ID3 eller Kia Soul EV har, har også noen begrensninger på lange ting, men generelt er det mest fleksibelt og utnyttbart for flertallet. Pakker man f.eks mye kofferter, bagger, sekker etc slik man gjerne gjør på ferietur blir bananbokstesten ganske kurrant, hjelper ikke med stort oppgitt volum (f.eks TM3 som på papiret har betydelig mer bagasjeplass enn ID3) når man under mange forutsetninger ikke får inn mer allikevel.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

advale

Enig. Skjønner ikke hvorfor folk skal kverulere over bananaboks-testen. Alle skjønner jo det er en kjapt og enkel måte å sammenligne bagasjevolumen på.

Øyvind.h

Sitat fra: advale på fredag 18. oktober 2019, klokken 11:39
Enig. Skjønner ikke hvorfor folk skal kverulere over bananaboks-testen. Alle skjønner jo det er en kjapt og enkel måte å sammenligne bagasjevolumen på.
Jepp. Ser ingen som er uenige i at bananeske-testen er kurant til å måle hvor mange firkantede enheter en får inn i hver bil. Det er derimot et godt stykke fra dette til å konkludere på plass. Innledningsvis settes det likhetstegn mellom testen og plass. Det er feil. Det argumenteres (kveruleres?) ift å sette likhetstegn mellom bananeske-test og plass.

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 18. oktober 2019, klokken 10:39
Pakker man f.eks mye kofferter, bagger, sekker etc slik man gjerne gjør på ferietur blir bananbokstesten ganske kurrant, hjelper ikke med stort oppgitt volum (f.eks TM3 som på papiret har betydelig mer bagasjeplass enn ID3) når man under mange forutsetninger ikke får inn mer allikevel.
Pakker du utelukkende i kofferter i forskjellig størrelse er det en god test. Pakker du blandet bagasje slik du trekker frem med koffert, bagger, sekker etc blir den ikke kurant allikevel. Hjelper ikke med plass til mange bananesker om en annen modell har mer luft rundt eskene, flere hulrom å pakke i etc.

Bananeske-testen er etter mitt syn godt treffende når en skal kjøre folk til/fra Gardermoen. Da er det stort sett bare kofferter og kanskje noen små sekker. På alle andre ferier går det stort sett i bagger eller kombo bagger, trillekoffert, sekker og mye annet stort og smått som trengs på ferien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Chimp

Sitat

Jepp. Ser ingen som er uenige i at bananeske-testen er kurant til å måle hvor mange firkantede enheter en får inn i hver bil. Det er derimot et godt stykke fra dette til å konkludere på plass. Innledningsvis settes det likhetstegn mellom testen og plass. Det er feil. Det argumenteres (kveruleres?) ift å sette likhetstegn mellom bananeske-test og plass.


Enig i at jeg dro den for langt, jeg var irritert.
Godt at en av hundre klarte å se hva jeg var ute etter i frustrasjonen, takk.

hsa77

#19
Uansett tullete å sammenligne en folkevogn med to premium biler, er vel ikke sånn at disse bilene henvender seg til samme kundegruppe.

ID3 virker å være en ny folkevogn som tar VW inn i den elektriske fremtiden. Kommer nok til å bli en tøff konkurrent for Zoe om å vøre Europas mest solgte elbil. Kanskje kan den om noen år bli Europas mest solgte bil?

En verdig etterfølger i rekken etter  Bobla og Golf.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA