Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nøkkelferdig solcelleanlegg - billigst mulig eller "premium"?

Startet av Vidar_S, tirsdag 13. august 2019, klokken 11:39

« forrige - neste »

Vidar_S

Har begynt å lete litt rundt etter muligheter for å få på plass et solcelleanlegg på hustaket mitt i Bergen. For å unngå søknadsplikt må jeg begrense meg til maks 18 paneler fordelt 9+9 på hhv øst- og vestvendt tak.

Det sentrale spørsmålet som dukker opp er hvor stor forskjellen egentlig er på et billig kinesiskprodusert anlegg og mer kjente/europeiske merker av hhv solcellepaneler og invertere. Fjordkraft utpeker seg som den klart rimeligste for meg der 18 stk 300W-paneler fordelt på to takflater kommer på rundt kr 58.000 (om man trekker fra Enova-støtten). De selger løsninger levert av Solcellespesialisten som jeg har forstått er et kjent navn innen bransjen, men Fjordkraft selv visste ikke veldig mye mer enn at panelene var produsert av Longi Solar og at både paneler og inverter er kinesiskprodusert (har etterspurt konkret info direkte fra solcellespesialisten og venter på svar derfra).

For et anlegg i samme størrelse havner alle andre jeg har kontaktet rundt og tildels godt over 83.000 kr (Enova-støtte er da fratrukket) og ved spørsmål om det er noe å gjøre med prisen ettersom Fjordkraft kan tilby dette såpass mye rimeligere er tilbakemeldingen at Fjordkraft selger produkter som ligger godt under standarden de selv krever for sine produkter og at de derfor ikke er sammenlignbare.

Jeg regner med at jeg vil få et mer utfyllende svar fra Solcellespesialisten på hva det konkret er de leverer av produkter via Fjordkraft, men sånn på generell basis - Vil det kunne være verdt kostnaden å øke investeringen med 40% eller mer for et anlegg med noe bedre garantier og (antakelig) noe økt produksjon? Jeg merker at gjerrigknarken i meg i beste fall er tvilende til at det vil være hensiktsmessig.

Jeg har trålet meg gjennom Solcelleanlegg-tråden som allerede ligger her på forumet  (https://elbilforum.no/index.php?topic=8156.0) og det virker på meg som om de aller fleste er mer enn fornøyd med "det billigste man klarte å importere", så om oppfatningen min er korrekt skulle jeg tro at Fjordkraft-varianten er god nok for et solcelleanlegg i regnbyen.

Råd og tips fra mer erfarne solcelleoperatører mottas med takk :)

geear

Jeg ser på Solcellespesialisten som en anerkjent leverandør. De har levert noen av de største anleggene i Norge.

Tipper det er INVT sine invertere de leverer. Har ikke noe grunnlag for å si noe fra eller til, men det er nok ganske mange anlegg i Norge med INVT. Det er vel typisk INVT, SolarEdge, Fronius, SMA, Solis som er utbredt i Norge..

Hvis det er Longi 300W så er det sikkert det monokrystallinske panelet de selger til 1399,- i nettbutikken sin. Har akkurat montert et slikt på hytta. Ekstremt prisgunstig panel, og rent visuelt ser det like bra ut som noe annet. Svart panel med svart ramme. Siden vi kun har ett av disse vet jeg ingenting om hvor like de er i farger osv, noen steder er det veldig stor forskjell i fargen på paneler i samme installasjon, og det ser ikke bra ut.

På huset valgte jeg selv å primært legge ekstra penger i å få en visuelt pen løsning på huset, med integrerte svarte paneler med svart ramme (300W). Panelene jeg valgte der var litt dyrere enn Solcellespesialisten sine, men fortsatt asiatisk produsert (om de så skryter av å være et tysk merke).

Gjennomgående da jeg kjøpte var skryt fra flere leverandører om at de leverte tyske produkter og ditt og datt, masse salgsfjas, og når jeg sjekket var halvparten bare svada. Det ene firmaet påstod for eksempel at solcellepanelene de leverte, av type Q Cells, var tyskprodusert, men det viste seg at de var produsert i Malaysia eller Sør-Korea eller et eller annet.

REC har vært ansett som et solid (norsk) merke med kostbare paneler, men ryktene sier at de har hatt forholdsvis omfattende problemer med mikrosprekker på installasjoner i Danmark, uten at jeg vet om det er hold i det.

Solcellemarkedet er en jungel per i dag, og det er fryktelig vanskelig å vite hva man får. Jeg er glad jeg kjøpte av en lokalt tilstedeværende leverandør slik at jeg har mulighet for å reklamere (noe jeg også har gjort), og alt er handlet via norske importører, noe som gjør det lettere å få teknisk support sett opp mot norske behov. Jeg så på å importere selv fra Kina, men det var småpenger å spare sett opp mot risikoen både med transaksjonen i seg selv, men også produktkvalitet.

Vidar_S

Takk for svar / innspill  :+1:

Ser foreløpig ikke ut til at jeg får noen respons fra solcellespesialisten med tanke på hva Fjordkraft egentlig leverer, men de videresendte i alle fall min generelle henvendelse om solcellepaneler til Eidsiva (som de også samarbeider med) og det endte opp med at jeg etter kort tid fikk et tilbud fra dem. Prismessig var de relativt like Fjordkraft, men de var betydelig lettere å få kontakt med, kunne svare bedre for seg og gav inntrykk av å være mer erfarne (noe de sikkert også er).

Eidsiva sin pakke består (i mottatt tilbud) av
Inverter:  INVT, iMars BG5KTR-US 
Paneler:   18stk JAM6(K)-60-300/PR   (svarte 300W-paneler med sølvfarget ramme)

Jeg fikk også et forbedret pristilbud av en annen lokal (og mindre) leverandør som for ca samme pris kunne gi meg følgende pakke:
Inverter:  LS6000HD fra Litto New Energy
Paneler:   18 stk 300W ESPSC (BK) fra Era Solar

Nå er jeg ikke akkurat noen ekspert på området, men basert på antall treff på google virker førstnevnte tilbud fra Eidsiva å inneholde betydelig mer kjente produkter enn nr 2. Jeg fant særs lite om om Litto-invertere og det vil jeg anta kan tolkes som et dårlig tegn.

Jeg venter også på et (forhåpentligvis) forbedret tilbud på 18 stk FuturaSun, FU 300 M  og inverter av type INVT, iMars BG5KTR-US. Disse panelene ser ut til å ha lengre produktgarantitid (15 år), er helsvarte og garanterer 87% ytelse etter 25 år, noe som er en del høyere enn de to andre, men med et anlegg av begrenset størrelse vil ikke ytelsesforskjell på +/- 7 prosentpoeng utgjøre den helt store forskjellen hverken i kroner eller watt.

Men ja, veldig enig at det er en jungel. Blir mye googling, gjetting og antagelser

smedus

Synes det er smart å kjøpe fra en lokal leverandør hvis du mot formodning skulle få noen problemer eller har spørsmål. Jeg ville vektlagt å kjøpe produkter fra noen av de som er aller størst. Jevnt over er det god kvalitet på de som har store volumer. Er egentlig ikke kjent med produkter som er kjent for å være dårlige. Konkurranse er knall hard i sol markedet. Med dårlige produkter forsvinner du fort ut.

Vidar_S

Sitat fra: smedus på torsdag 15. august 2019, klokken 18:49
Synes det er smart å kjøpe fra en lokal leverandør hvis du mot formodning skulle få noen problemer eller har spørsmål. Jeg ville vektlagt å kjøpe produkter fra noen av de som er aller størst. Jevnt over er det god kvalitet på de som har store volumer. Er egentlig ikke kjent med produkter som er kjent for å være dårlige. Konkurranse er knall hard i sol markedet. Med dårlige produkter forsvinner du fort ut.

Ja, jeg er litt inne på samme tanken. Det gjør jo sånn sett ting enklere at en del av de som selger solcelleanlegg (Fjhordkraft + Eidsiva) får Solcellespesialisten til å ta seg av selve installasjonen. Da får man både lang erfaring med solceller og godt gjennomprøvde produkter samt at man har et selskap med hovedfokus på strøm (og som neppe vil gå konkurs) til å ta garantisaker med.

Det viser seg ellers at Fjordkraft fører inkluderer akkurat den samme inverteren som både Eidsiva og Otovo tok med i tilbud for solcelleanlegg, så det virker å være panelene de varierer litt på. Etter et par samtaler med dem fikk de til slutt gravd frem dokumentasjonen jeg etterspurte.

Prisforskjellen på et anlegg som ble montert over eksisterende tak og et integrert anlegg var ellers lavere enn jeg fryktet i forkant. rundt 8000,- ekstra tok de for en integrert løsning, riktignok forutsatt at jeg selv fjernet takstein i forkant av installasjon. Med et tak fra 1991 der taksteinene muligens vil være modne for utskiftning i løpet av de neste 20 årene frister det litt å gå for den integrerte varianten og samtidig få en del ekstra stein som kan benyttes dersom det skulle bli behov for å bytte noen flere enkeltstein her og der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA