Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertering av Porsche 914 for eldrift

Startet av atlehovden@hotmail.com, tirsdag 13. august 2019, klokken 09:30

« forrige - neste »

atlehovden@hotmail.com

Innledningsvis; jeg er ny på dette og har ingen kunnskaper.

Men; jeg vurderer å forsøke å konvertere en Porsche 914 til eldrift. Det var  noen meningsutvekslinger om dette temaet for noen år siden på forumet, uten at dette har gjort meg særlig mye klokere å lese dette. Sannsynligvis skyldes dette min egen inkompetanse

Det jeg er ute etter er et opplegg som vektlegger distanse fremfor aksellerasjon. Bilen trenger ikke å aksellere raskere enn originalen med sine ca 100 bensinhestekrefter. Når det gjelder pris har jeg bestemt meg for å være  nokså fleksibel. Hovedkriteriene vil derfor være distanse, ladetid og generell kvalitet.

Er det noen som har kjennskap til hvorvidt det eksisterer noen ferdige kit som kan puttes rett inn i en slik bil? Eller er det noen som kan bidra- mot betaling- med å designe et oppsett med deler som kan dokumenteres tilstrekkelig godt til at det kan være håp om å få bilen godkjent?

Porsche 914 må etter mitt skjønn være en ideell bil å konvertere. Det karosseriet jeg vurderer å bruke er  ferdig restaurert og enn så lenge er ikke annet enn hjuloppheng og styring montert, så jeg vil kunne starte prosjektet nokså omgående om noen kan hjelpe meg å finne løsninger.

Er det noen hjelpsomme  sjeler der ute?

kaiat

Det er i dag praktisk talt ikke mulig å få godkjent konvertering av fossilbil til eldrift i Norge. Et alternativ kan være å eksportere bilen, få den godkjent i et land med mer liberale holdninger til dette og deretter re-importere den til Norge. Men det blir mye krøll med dette, så jeg vil egentlig tilråde deg å la bilen fortsatt være fossildrevet en stund til. Kanskje blir det lettere om noen år.

Jeg mener forresten at jeg har sett ferdige kit til 914 i USA, men det er lite vits i disse så lenge bilen ikke blir godkjent her hjemme.

Orbit

EV West i USA har kit til forkjellige klassikere, inkl 914: https://www.evwest.com/catalog/product_info.php?cPath=40&products_id=223

Men problemet er nok som allerede nevnt godkjenning i Norge (og noe småplukk med evt å få type-2 ladeport).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

atlehovden@hotmail.com

Hei, takk for svar.

Jeg var po biltilsynet på Risløkka i går, og der fikk jeg beskjed om at jeg først måtte sende en søknad med full dokumentasjon på de duppedittene som skulle brukes. Det karen der sa, var at det de etterspør er nøyaktig dokumentasjon, og at dersom de får dette, så bør det ikke være noe problem. Da jeg spurte ham konkret om hvordan det ville stille seg dersom jeg fikk tak i et komplett kit, feks fra USA, ja så er det ikke noe problem dersom alle delene har nøyaktig dokumentasjon.

Jeg spurte også om bremsene. Det han sa var at de orginale bremsene kan brukes dersom man ikke går for en altfor kraftig motor, hvilket jeg ikke gjør, og bilen bør ikke bli vesentlig tyngre enn orginal. Dessuten; 914 har ikke hverken bremseservo eller styreservo, så begge kan brukes som de er, antar jeg.

En liten utfordring; er det noen andre som kunne tenke seg å bygge en EL-914, så kan vi kanskje ta et lite samarbeid?

kaiat

Problemet er å fremskaffe den dokumentasjonen som trafikkstasjonen skal ha. Her er en artikkel om problemet som tidligere har blitt delt på forumet: https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

Har selv hatt ymse planer om elkonvertering av eldre biler, men har lagt dette på is inntil videre av forskjellige årsaker.

elektrolux

I en annen tråd lokker et Fransk firma med ombygging for 50 000 kr. Bakveien er nok eksport, ombygging, godkjenning og re-import.

Er i alle fall slik vi tenker å gjøre med vårt Fiat X 1/9 prosjekt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

atlehovden@hotmail.com

Spm til Elektrolux
Har du linken til firmaet i Frankrike? Jeg kan fortsatt ikke droppe tanken om at dette må være mulig å få til godkjenning i Norge. Tenker evt å kontakte firmaet i Frankrike og spørre dem om de kan gjøre jobben og få papirer på godkjenning i Frankrike ute å eksportere og reimportere.  Dersom dette gjøres, må vel norsk godkjenning være kurant? Eller er det meg som er tett i pappen? Men; en pris på kr 50.000 var da veldig billig. Det kan umulig dekke batteripakke?


Rav4_EV

Veldig så negative folk skal være i denne tråden. Alt er mulig dersom man fører en konstruktiv dialog med vegvesenet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Counterpointer

Sitat fra: atlehovden@hotmail.com på onsdag 14. august 2019, klokken 10:14
Spm til Elektrolux
Har du linken til firmaet i Frankrike? Jeg kan fortsatt ikke droppe tanken om at dette må være mulig å få til godkjenning i Norge. Tenker evt å kontakte firmaet i Frankrike og spørre dem om de kan gjøre jobben og få papirer på godkjenning i Frankrike ute å eksportere og reimportere.  Dersom dette gjøres, må vel norsk godkjenning være kurant? Eller er det meg som er tett i pappen? Men; en pris på kr 50.000 var da veldig billig. Det kan umulig dekke batteripakke?
Her er tråden det snakkes om

Transition One bygger elbil av din fossile
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=12039&share_tid=47601&url=https%3A%2F%2Felbilforum%2Eno%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D47601&share_type=t


daktari

Det var også en kar fra Møller i DN/D2 som hadde bygget om en gammel Mini med Think-deler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Alternativt kan kanskje deler fra Fiat 500 eller en Smart Electric funke? E-golf, i3 og Zoe sine batteripakker blir vel for store..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

magnetic

#12
Perfekt konvertering
Electric Porsche 914, classic look or custom? https://www.youtube.com/watch?v=hJTNsH-SIqk


It time to take a walk around one of my favourite classic cars, the Porsche 914. In this video we have 2 Tesla powered Porsche 914s to look at, one classic look, one custom style. We also show details of our bolt-in conversion kit for the Porsche 914 and the extensive custom work that Jonny from www.classicretrofit.com has put into his 914.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA