Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi har iallefall nok strøm i Norge

Startet av Roy Aasen, tirsdag 13. august 2019, klokken 08:57

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: magnusgb på mandag 19. august 2019, klokken 10:23Men dette blir vel en avsporing av debatten :) mitt inntrykk er at det er strømnettet som må få betydelige oppgraderinger for å kunne takle enda større effekttopper på ettermiddagen når alle plugger i elbilen sin.
Det er vel etterhvert de færreste som MÅ lade bilen sin om ettermiddagen. De aller fleste klarer seg gjennom dagen hvis bilen er fulladet om morgenen. Så her er det mye å hente på smarte ladere og annen optimalisering av strømforbruk over døgnet. Det er også et enormt potensiale i å erstatte vanlig elektrisk oppvarming og varmtvannsberedere med varmepumper. Men da må det være løsninger som er effektive på de aller kaldeste dagene også, for nettet må jo være dimensjonert for å takle slike dager.

Effektprising kan være effektivt, men enda bedre er det kanskje å gjøre det lønnsomt å redusere inntakssikringene, slik at hver forbruker må planlegge forbruket sitt nøyere, og eventuelt installere batteribackup for å ta toppene. Da kan nettselskapet lettere beregne "worst case" last.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Personlig kan jeg ikke se at folk skulle ha behov for å lade mer enn en 16A kurs trekker - dvs. ca 3.6 kw - for å dekke sitt daglige reiseforbruk.  De færreste kjører mer enn 5-6 mil om dagen. 5 mil tilsvarer f.eks 7.5 kwh med en elbil med forbruk 1.5 kwh/mil (hvilket er litt over snittforbruket i året pr. mil med min i3). I praksis så kan en lade dette med 16A kurs. Egentlig synes jeg folk investerer for mye i for høy lade-effekt. Og når effekt tariffer kommer så vil det jo bare bli ennå mer styr å håndtere dette - enten må man betale andre for å styre ladingen vha smarte løsninger på selve laderen, eller så må man håndtere det selv ved å installere smarte styresystemer på laderen.
Dersom en isteden bare bruker en 16 A kurs og f.eks struper ladingen til 10A så slipper enn å tenke så mye på dette med effekt topper - og samtidig vil det være tilstrekkelig i hverdagen. De dagene en har behov for mer kan en benytte alle ladestasjonene som finnes der ute.

Og om alle bare brukt litt fornuft og ikke overinvesterte i dyre ladeløsninger med høy effekt, så ville kanskje behovet for å bygge ut ny nettkapasitet ikke være tilstede - og lader en på lave effekter så er det mindre brannfare og en slipper å tenke så mye på disse effekt tariffene. De som faktisk har brukt mye penger på å installere en ladestasjon med høy effekt må også belage seg på å investere mer for å styre når på døgnet den skal lade..........

THE

Nå er det jo en del folk som kjører litt mer enn 5-6 mil pr. dag i snitt. Som oftest er det også dager det er mindre kjøring enn andre dager slik at distanse man vanligvis kjører er lengre enn snitt pr dag i året. Selv kjører jeg ca 108 km pr dag i snitt. Det er ikke uvanlig med ca 200 km pr dag. Jeg reiser på jobb kl 06:15 om morgenen, og ofte er det ikke mulig å få satt bilen på lading før tidligst kl 10 på kvelden. Jeg har også en bil som har høyere forbruk enn dine 150 Wh/km. Snittforbruket som bilen min rapporterer de to siste årene er ca 225 Wh/km. I tillegg kommer tap ved lading og forbruk til forvarming, varme og ventilasjon når bilen står i park (ferger og fergekø hver dag). Jeg vil tro at pr kjørt km er nok forbruket fra stikkontakt kanskje 270 Wh/km selv om bilen rapporterer 225 Wh/km. På kalde vinterdager er nok  forbruk fra stikkontakt godt over 300 Wh/km. Dvs. at jeg på en dag med 170 km kjøring vinterstid må lade opp 51 kWh. Med en 16A kurs vil det ta ca 14 timer, og da utnytter jeg kursen maksimalt hele tiden, jeg ville nok ikke ladet med mer enn 14 A på en 16 A kurs over tid, og da tar det 16 timer å lade opp bilen. Hvis jeg kunne ladet 7 timer på jobb og 7 timer hjemme på natt kunne det gått, men det er dessverre ikke mulig. Jeg har heller ikke mulighet til å parkere bilen kl 16 når jeg kommer hjem fra jobb og la den stå til kl 06 neste morgen. Da må jeg i så fall kjøpe meg en fossil nr.2 bil slik at elbilen få ladet nok. Evt. Kan jeg beholde den store elbilen til langkjøring og familiebruk, og kjøpe en liten gjerrig elbil til pendling. Totalt sett ville nok strømforbruk til framdrift gå noe ned, men total klima- og miljøbelastning ved å ha to biler i stedet for en blir nok ikke noe lavere.

For min del, og sannsynligvis for belastning på strømnettet, er det beste å lade med høyere effekt på natt. Bilen står normalt til lading mellom kl 00 og 06 på ca 6 kW (8A 400V trefase). Jeg har mulighet til å lade med 11 kW, men har nesten aldri gjort det siden jeg kjøpte Tesla. Da jeg kjørte Zoe med 22kWh batteri hadde jeg behov for å lade med 11kW flere ganger hver uke, og ofte på ettermiddagen pga. lite batteri, for å ha nok energi på batteriet til ettermiddagskjøring. Det var nok ikke bra for å redusere belastning på strømnettet.

På hytta har jeg installert 20A kurs til lading, dvs. jeg kan nok lade med 18 A hvis jeg har behov, men som oftes står bilen til lading på 10-16 A avhengig av hva jeg trenger. Av og til er det også to elbiler som skal lades der, og da er det greit å kunne "gi på" litt mer Ampere for at begge bilene skal få ladet nok.

Det finnes nok flere grunner for at folk velger å ha mer enn 10 A eller 16 A for elbillading, og det finnes også mange som ikke trenger å lade mer enn en gang eller to i uka selv om de "bare" har 16 A til lading. Det jeg vet er at hvis ladekursen min ble begrenset til 1-fas 16 A, så vil ikke elbil være aktuelt for meg. Før noen sier at det ikke er vanlig å kjøre så mye, og at dette er et spesielt tilfelle, så er det bare å ta en kikk på Finn.no og se hvor mange biler, både elbiler og fossilbiler, som har årlig kjørelengde på 40000 km og mer. Det er ganske mange, akkurat som mange biler har årlig kjørelengde på 8000 km og mindre. Snitt på 13000 km i året betyr ikke så mye.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Burger

Helgenen: Jeg synes motsatt, belønn de som har 11 eller 22kw lading hjemme og flytter ladingen når det passer strømnettet, dvs natt. Jeg installerer, får billigere nettleie og strøm. Naboene som ikke gidder å gjøre noe har fått i gave fra meg 2x 10A mer kapasitet på nettet på ettermiddagen og kvelden uten at netteier trenger å gjøre noe.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Øystein16

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2019, klokken 08:01
Og om alle bare brukt litt fornuft og ikke overinvesterte i dyre ladeløsninger med høy effekt, så ville kanskje behovet for å bygge ut ny nettkapasitet ikke være tilstede - og lader en på lave effekter så er det mindre brannfare og en slipper å tenke så mye på disse effekt tariffene. De som faktisk har brukt mye penger på å installere en ladestasjon med høy effekt må også belage seg på å investere mer for å styre når på døgnet den skal lade..........
Spesielt i burettslag og sameiger er det mange som får eit ekstra press på å betale for dyre ladesystem dei strengt tatt ikkje har bruk for - og slik sett må betale "meir enn det smakar". Sånn sett var kostnad med bensin/diesel betre  - ein kunne ikkje belasta naboen med kostnad for infrastruktur og lading. Den økonomiske veksten for folk flest her i landet er jo knytta til stadig større grad av betaling for tenester. Sjøl har me alle i familien tilpassa oss elbilpolitikken optimalt - men det er eigentleg absurd politikk.

hELgenen

Sitat fra: Burger på tirsdag 20. august 2019, klokken 09:44
Helgenen: Jeg synes motsatt, belønn de som har 11 eller 22kw lading hjemme og flytter ladingen når det passer strømnettet, dvs natt. Jeg installerer, får billigere nettleie og strøm. Naboene som ikke gidder å gjøre noe har fått i gave fra meg 2x 10A mer kapasitet på nettet på ettermiddagen og kvelden uten at netteier trenger å gjøre noe.

Flott at du tar kostnaden ved dette, men poenget mitt var å påpeke at for veldig mange er det strengt tatt
ikke nødvendig å bruke masse penger på nye effektinstallasjoner og så bruke ennå mer penger for å håndtere det.
Jeg ser at for enkelte elbil eiere så kjøres det uvettig mange km i året - akkurat som det skulle være gratis øl som deles ut - men for veldig mange andre vil det trolig ikke være behov for å "lade tanken" med så mange kwh pr. dag - og dersom de har behov enkelte dager for mer - så er mitt forslag å bruke de hurtigladere som allerede er eller vil bli etablert - her er infrastrukturen på plass. 

Videre påpekes det også av andre her at enkelte "langkjørere" presser gjennom dyre lade system på andre gjennom borettslag osv. Jeg mener behovet for høy effekt på hjemmeladning med påfølgende investering i ny infrastruktur er overdrevet.  Slik det fremstilles nå så vil de samme "langkjørere" - presse gjennom ennå høyere investering i lokalnettet ved å "over"-investere i høy effekt lading på hjemmebane. Den lokale netteieren må jo ta høyde for den effekten som installeres i sitt fordelingsnett - og dersom mange nok dytter på med høye installasjoner så går nettleien opp. Så selv om en tilpasser ladingen mhp. effekttariffer så vil en slik "mani" etter høy effekt sende et signal til netteier om å øke de lokale investeringene og deretter nettleien. Så de som installerer mye effekt vil således være med på å presse nettleien opp.

jlan

Såvidt jeg forstår kan ikke netteier basere seg på brukervaner, men må kunne levere det hver forbruker har abonnert på, altså amperestyrken på inntaksikringene. Så hvis noen er redd for at de subsidierer naboer, så burde de få anledning til å installere mindre hovedsikringer, og dermed få en lavere nettkostnad.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øystein16

Sitat fra: jlan på tirsdag 20. august 2019, klokken 12:50
Såvidt jeg forstår kan ikke netteier basere seg på brukervaner, men må kunne levere det hver forbruker har abonnert på, altså amperestyrken på inntaksikringene. Så hvis noen er redd for at de subsidierer naboer, så burde de få anledning til å installere mindre hovedsikringer, og dermed få en lavere nettkostnad.
Det er vel strengt tatt så enkelt at mange reagerar på at det skal koste "50" naboar kvar kr. 20-30 000 for ein "stikkontakt" for å lada kvar sin bil. Sjøl betalte me kr 8 000, og kan teoretisk lada 31 500 kWt i løpet av eit år på punktet - tilsvarande ca 150-200 000 km, eller 10 elbilar med statistisk køyrelengde på 15 000 km/år.

Øyvind.h

Et stikk skal maksimalt levere drøyt 20.000kWh i løpet av et år (10A), anbefalt dog kun drøyt 16.000kWh (8A) for vedvarende last. I hvert fall så lenge vi snakker stikk beregnet for lading av elbil.

31.500kWh høres ut som fastmontert ladestasjon.

I utgangspunktet tenker jeg det er best å ordne dette samlet, i hvert fall tilrettelegge for det om ikke alle tvinges til kjøp av ladestasjon. Det er ikke nødvendig.
Men det må tilrettelegges for alle. Ellers blir det krise og verditap den dagen seksjonen skal selges. Da blir gjerne lyden en annen fra personen som tidligere var skeptisk til lading.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øystein16

Me har eige hus og god plass. Eg brukte rekneeksempel for å illustrera kor enkelt opg rimeleg det var for oss å ordne lading, kontra det mange føler i bustadselskap.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA