Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vi har iallefall nok strøm i Norge

Startet av Roy Aasen, tirsdag 13. august 2019, klokken 08:57

« forrige - neste »

Rævedilter

Sitat fra: arnkl på fredag 16. august 2019, klokken 21:52
Men når det er snakk om "eg" eller "du", altså på individnivå, så skal ein bruke varedeklarasjonen. Sidan eg har opphavsgarantiar frå norsk vasskraft, så kan eg påstå at utsleppet for krafta mi er 6 g/kWh. Om eg ikkje hadde kjøpt opphavsgarantiar måtte eg brukt 520 g/kWh.
Men skal du skryte av å sjølv redusere ditt CO2-utslepp, så bør du spandere på deg straum med opphavsgaranti.
Dette var ein sær påstand/oppfatning.
For det første; "Vi"/Norge er summen av alle "eg"ane.

Skal ein sjå om straumen "min" er rein må ein sjå kvar "min" straumleverandør kjøper si kraft frå og i fastlandsNorge er det ca. 94% "rein" norsk kraft og 6% importert kraft (2018) i snitt og opprinnelsesgarantier eller ikkje endrer ikkje det (ser bort fra gasskraftverket på Snøkvit).

Men at det lettar  samvittigheten til ein og anna nordmann samt mange tyskere ser eg ikkje bort ifrå.


Plan B

Sitat fra: automat på fredag 16. august 2019, klokken 21:40
Sitat fra: Plan B på fredag 16. august 2019, klokken 20:20


Beklager å måtte si det, men dette er helt uinteressant for denne diskusjonen. Man flytter ikke strøm. Man selger kun et sertifikat på hvordan strømmen er produsert.

El-sertifikat er noe som er lovpålagt, som alle må kjøpe. Opprinnelsesgaranti er frivillig, men man får ikke lys og varme i huset sitt med en slik garanti. Det gjør man med den fysiske strømmen, som i Norge i all hovedsak kommer fra vannkraft.

Artikkelen du viser til viser bare at nordmenn ikke er særlig opptatt av disse garantiene. Om det skyldes at man ikke vet om dem, eller om man ikke bryr seg, fordi den fysiske strømmen uansett er grønn, sier artikkelen ingen ting om.

Den sier heller ingen ting om andelen som kjøper slike garantier i Norge, er lavere eller høyere enn f.eks i Danmark, Tyskland eller Polen.

Den eneste grunn jeg ser til å kjøpe opprinnelsesgarantier, er for å stoppe kjeften på folk som sier jeg kjører Teslaen min på polsk kullkraft, og kontre med at det er de som varmer dusjvannet sitt med polsk kullkraft, hvis de ikke kjøper slike garantier.



Takk for en god forklaring på hvordan opprinnelsesgarantier fungerer :)

Amoss

Sitat fra: automat på fredag 16. august 2019, klokken 21:40
Den eneste grunn jeg ser til å kjøpe opprinnelsesgarantier, er for å stoppe kjeften på folk som sier jeg kjører Teslaen min på polsk kullkraft, og kontre med at det er de som varmer dusjvannet sitt med polsk kullkraft, hvis de ikke kjøper slike garantier.

Dersom du er medlem av elbilforeningen så kjøper de opprinnelesgarantier for ett typisk forbruk for alle sine medlemmer. Så da kan du bruke det til å stoppe dem uten å behøve å kjøpe egne garantier. :)

(I alle fall var det slik tidligere, har ikke sjekket etter om dette fortsatt gjelder nå)
Model S 85D

Ferry

Jeg er både medlem i elbilforeningen OG har opprinnelsesgaranti på strømavtalen. Dobbeltrensa strøm, mao. Eller dobbelgrønn. 2x nullutslipp.

automat

Sitat fra: Amoss på lørdag 17. august 2019, klokken 20:09


Dersom du er medlem av elbilforeningen så kjøper de opprinnelesgarantier for ett typisk forbruk for alle sine medlemmer. Så da kan du bruke det til å stoppe dem uten å behøve å kjøpe egne garantier. :)

(I alle fall var det slik tidligere, har ikke sjekket etter om dette fortsatt gjelder nå)

Står ingen ting om det på nettsidene nå, så tror de har sluttet med det. Så vi må tydeligvis kjøpe garantiene våre sjæl.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: Ferry på lørdag 17. august 2019, klokken 22:57
Jeg er både medlem i elbilforeningen OG har opprinnelsesgaranti på strømavtalen. Dobbeltrensa strøm, mao. Eller dobbelgrønn. 2x nullutslipp.

Negative utslipp rett og slett. Tenker vi kan si at du egenhendig kommer til å redde planeten.  :P
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Amoss

Sitat fra: automat på søndag 18. august 2019, klokken 00:48
Står ingen ting om det på nettsidene nå, så tror de har sluttet med det. Så vi må tydeligvis kjøpe garantiene våre sjæl.

Hmmm... Søkte litt rundt på sidene der, og fant heller ikke noen nyhet om at de har sluttet med det. Men som du sier, finner heller ikke noen informasjon om dette fra etter 2014 på nettsiden nei. Så kan se ut som om du har rett.  Men hadde vært kjekt om noen som VET noe kimer inn med om/når dette har skjedd og hvorfor...

... ikke at jeg er så veldig opptatt av disse, da jeg anser dem som en form for bedrag¹, men det er ett "bedrag" som er nyttig å bruke når anti-elbil folk bruker de "bedragerske" tallene referert til av "Plan B" over her i debatter :)  De går jo begge ut på akkurat det samme "bedraget" :)


¹
Jada jada, det er ikke egentlig bedrag, men la oss heller kalle det for "alternative fakta" ;)
... og slikt kan - som vi ser over her - skape forvirring.
Model S 85D

Øystein16

Me lagar ikkje elbilar eller elbilbatteri her i landet, men brukar - i prinsippet oljepengar - god økonomi for å kjøpe dei.




Rollep

Sitat fra: Øystein16 på søndag 18. august 2019, klokken 14:10
Me lagar ikkje elbilar eller elbilbatteri her i landet, men brukar - i prinsippet oljepengar - god økonomi for å kjøpe dei.
Det stemmer, hadde det ikke vært for de store olje og gass inntektene hadde vi hatt like liten elbil tetthet som resten av Europa. Dette burde fremfor alt MDG og deres velgere merke seg. Men å andre siden vil jo ikke MDG ha biler i det hele tatt, det være seg elbiler eller fossildrevne.

At folk på et bilforum i det hele tatt vurderer å stemme på et slikt parti er for meg helt ubegripelig.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rævedilter

Hæ? Eg som har vurdert å stemme på dei (og dette er ikkje spøk)
Eg trur nok MDG ikkje er mot biler i seg sjølv;
men at i byar må dei nok prioriterast litt ned i forhold til korleis det er i dag.
Her lokalt er dei iallefall relativt nøkterne, kjører bil dei og.

Rævedilter

Sitat fra: jlan på søndag 18. august 2019, klokken 17:35Hvis alt islandsk forbruk blir dekket av sertifikater, så kan de ikke selge slike til utlandet.
Ser vel ikkje for meg at isledningene (slik som nordmenn) er spesielt interesseert å kjøpe slike...

Ironisk nok blir islandske sertifikater prisa svært lågt, som om manglande overføring skulle ha (burde ha) noko å seie for prisen på garantiene.

Litt av problemet er kun deler av pengene kjem til tilbake kraftverka, melgere og straumleverandører stikk av med mykje, opptil 75% i Tyskland. Det skulle forbrukarene ha visst om, dei trur nok det meste går til nybygging.

Vasskraft er det ikkje lønnsomt å bygge ut i Norge nå slik eg forstår grunna skattlegging (låg avskriving 1,5 %/67 år  og utrustning 2,5 %/ 40år).

Vindkraft derimot er 5 år (p.t.).

Så kva pengane går til anna enn auka avkasting for meglerene, leverandører og produsenter forstår ikkje eg.
Det er ingen målbar meirproduksjon av rein kraft i Norge knyttet til disse inntil 2 millardene som dette gjer i inntekt i året.

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på søndag 18. august 2019, klokken 15:50
Hæ? Eg som har vurdert å stemme på dei (og dette er ikkje spøk)
Eg trur nok MDG ikkje er mot biler i seg sjølv;
men at i byar må dei nok prioriterast litt ned i forhold til korleis det er i dag.
Her lokalt er dei iallefall relativt nøkterne, kjører bil dei og.

MDG vil ikke ha biler i byen - uansett om de går på luft eller ei - de vil ha dem vekk ettersom de mener den stjeler plass.
Det samme gjelder f.eks cruise skip i Oslo havn - de vil ha alle arealene fristilt til annen aktivitet. Om det er dyrking av poteter, kål eller annet vet jeg ikke, men noen grisefarm blir det neppe.
Kilde :
https://www.dagbladet.no/nyheter/mdg-vil-ha-slutt-pa-all-cruisetrafikk-i-oslo/71496386

Videre har partiet et delt syn på vindparker. MDG i byen vil ha dem - gjerne overkjøre lokaldemokratiet i distriktene og tre den over hodet på bygdefolket. MDG i bygdene vil ikke ha dem da de mener de bare ødelegger naturen uten at kommunen og dets innbyggere sitter igjen med varige verdier og inntekter. Faktisk opplever vel flere lokalt at ulempene dyttes ned på den enkelte uten at dette kompenseres. Kilde : https://www.nrk.no/ytring/de-gronnkledde-1.14657494 - les også kommentarene med innspill fra andre MDG politikere...


Ellers er poenget med opprinnelsesgarantier at pengene skal gå til investering i ny fornybar produksjon. (kilde : https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/systemansvaret/kraftmarkedet/elsertifikater-og-opprinnelsesgarantier/)

Sånn sett dytter f.eks Tyskere som kjøper slike garantier i Norge penger til Norge for at Norge skal bygge ut mer fornybart. I bunn og grunn er det penger "under bordet" for at en skal bygge ned mer norsk natur i bytte mot mer fornybar produksjon. Vindparker får en garantert minstepris for kraften de produserer vha grønne sertifikater. I Tyskland har de også prioritet ved produksjon slik at møllene kan produsere kraft når det blåser mye og grunnlasten som f.eks kullkraft må regulere ned. Å regulere ned kullkraft er dyrt og følgelig vil land med mye kullkraft (eller annen lite regulerbar produksjon) - oppleve negative priser i perioder (mao. en må betale for å produsere) - Så lenge vindkraften får en garantert minstepris vil vindkraftprodusenter "nekte" å regulere ned (pitche møllene) om ikke den negative prisen er så lav at det ikke lønner seg å produsere lenger (abs(den negative prisen) > minsteprisen - se f.eks http://www.skm.se/priceinfo/history/ for sertifikatpriser)

Og vi har mer enn nok elektrisk kraft i dette landet til å elektrifisere hele bilparken,også uten nye vindparker - tro meg!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på søndag 18. august 2019, klokken 21:40
Sitat fra: Rævedilter på søndag 18. august 2019, klokken 15:50
Hæ? Eg som har vurdert å stemme på dei (og dette er ikkje spøk)
Eg trur nok MDG ikkje er mot biler i seg sjølv;
men at i byar må dei nok prioriterast litt ned i forhold til korleis det er i dag.
Her lokalt er dei iallefall relativt nøkterne, kjører bil dei og.

MDG vil ikke ha biler i byen - uansett om de går på luft eller ei - de vil ha dem vekk ettersom de mener den stjeler plass.
Det samme gjelder f.eks cruise skip i Oslo havn - de vil ha alle arealene fristilt til annen aktivitet. Om det er dyrking av poteter, kål eller annet vet jeg ikke, men noen grisefarm blir det neppe.
Kilde :
https://www.dagbladet.no/nyheter/mdg-vil-ha-slutt-pa-all-cruisetrafikk-i-oslo/71496386

Videre har partiet et delt syn på vindparker. MDG i byen vil ha dem - gjerne overkjøre lokaldemokratiet i distriktene og tre den over hodet på bygdefolket. MDG i bygdene vil ikke ha dem da de mener de bare ødelegger naturen uten at kommunen og dets innbyggere sitter igjen med varige verdier og inntekter. Faktisk opplever vel flere lokalt at ulempene dyttes ned på den enkelte uten at dette kompenseres. Kilde : https://www.nrk.no/ytring/de-gronnkledde-1.14657494 - les også kommentarene med innspill fra andre MDG politikere...


Ellers er poenget med opprinnelsesgarantier at pengene skal gå til investering i ny fornybar produksjon. (kilde : https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/systemansvaret/kraftmarkedet/elsertifikater-og-opprinnelsesgarantier/)

Sånn sett dytter f.eks Tyskere som kjøper slike garantier i Norge penger til Norge for at Norge skal bygge ut mer fornybart. I bunn og grunn er det penger "under bordet" for at en skal bygge ned mer norsk natur i bytte mot mer fornybar produksjon. Vindparker får en garantert minstepris for kraften de produserer vha grønne sertifikater. I Tyskland har de også prioritet ved produksjon slik at møllene kan produsere kraft når det blåser mye og grunnlasten som f.eks kullkraft må regulere ned. Å regulere ned kullkraft er dyrt og følgelig vil land med mye kullkraft (eller annen lite regulerbar produksjon) - oppleve negative priser i perioder (mao. en må betale for å produsere) - Så lenge vindkraften får en garantert minstepris vil vindkraftprodusenter "nekte" å regulere ned (pitche møllene) om ikke den negative prisen er så lav at det ikke lønner seg å produsere lenger (abs(den negative prisen) > minsteprisen - se f.eks http://www.skm.se/priceinfo/history/ for sertifikatpriser)

Og vi har mer enn nok elektrisk kraft i dette landet til å elektrifisere hele bilparken,også uten nye vindparker - tro meg!

Du gir et veldig fordreid bilde av MDG! Greit nok at det er din oppfatning, men den blir ikke riktigere for det

Opprinnelsesgarantiene virker stort sett mot sin hensikt. De store summene går til norske vannkraftverk som det ikke er lønnsomt å oppgradere (altså ingen ny fornybar kraft der) og for ny vindkraft betyr garantiene minimalt, her er det grønne sertifikater som betyr noe.

I Tyskland medvirker opprinnelsesgarantiene til å få folk til å tro at store bedrifter bruker kun fornybar strøm (med henvisning til opprinnelsesgarantiene) når de i realiteten i hovedsak bruker kullkraft.

I tillegg forsvinner mesteparten av pengene til meglere. Dersom en er opptatt av utbygging av ny fornybar energi, så er disse opprinnelsesgarantiene det første en burde skrote!

hELgenen

#28
Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 18. august 2019, klokken 23:29

Du gir et veldig fordreid bilde av MDG! Greit nok at det er din oppfatning, men den blir ikke riktigere for det

MDG er MOT biler i byen UANSETT drivstoff  :

https://www.nettavisen.no/nyheter/mdg-vil-forby-biler-i-oslo-gater-pa-sondager/3423587359.html

De er derimot ikke imot bilen på bygda :

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/rLJzrK/Vi-gar-altsa-ikke-inn-for-bilfritt-sentrum-pa-bygda-Det-vil-jo-innebare-a-legge-ned-bygda

Hvor lenge de er for biler på bygda vil nok avhenge av hvor lenge bygda er bygda for å si det slik - gjennom kommunereformen så legger man f.eks opp til å bygge større byer rundt i regionene og således vil MDG sin holdning til bilen i Oslo trolig smitte over på MDG sin holdning til bilen i disse regionale byene også.

MDG er også et veldig "nanny state" parti ved at de vil regulere og å forby veldig mye i det norske samfunnet

https://www.nettavisen.no/okonomi/til-frontalangrep-pa-stordalen-paret--opplagt-hyklere/3423830656.html

MDG er et parti som vil begrense folks frihet og muligheter til å bruke egen bil - også elbil.
De har også veldig varierende politikk og meninger i distriktene og i byene - f.eks mhp. dette med vindkraft.

magnusgb

Angående vindkraft så er i hvert fall mitt inntrykk at det er et ganske splittende tema i de fleste partier og gjerne langs den by/bygd grensa du nevner.

Mediene har det med å få det til å fremstå slik at MDGs løsninger i Oslo skal gjelde for hele landet. Slik er det nok ikke.

Med videre befolkningsvekst i storbyer er det rett og slett ikke plass til at mange tar med seg bilen inn i byen.

Men dette blir vel en avsporing av debatten :) mitt inntrykk er at det er strømnettet som må få betydelige oppgraderinger for å kunne takle enda større effekttopper på ettermiddagen når alle plugger i elbilen sin.
Model X LR august 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA