Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

KIA Soul 2018 med bare 24kw?

Startet av thv, lørdag 21. september 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

thv

Hei!
Kjøpte bruktimportert Kia Soul 2018 forrige uke, med oppgitt 30 kw. Annonsen er pepret med informasjon om at KIA oppgir inntil 250 km rekkevidde. Jeg regnet ikke med å nå opp dit, men stusset ved første par ladinger på at kilometer virket vel lav.
Når bilen er fulladet står det ca. 150 km "på tanken".

Jeg fikk vognkortet i dag - der står det at bilen har 24.6 kw!!

I Norge ser jeg at samtlige KIA Soul i 2018 er solgt med 30 kw.
Dere som har denne, hvor mye står i displayet at dere har av km etter fullading?

Jeg antar jeg må følge dette opp med forhandler, og enten heve kjøpet eller be om vesentlig prisavslag. Noen anbefalinger på sum jeg bør kreve som kompensasjon?
(Jeg hadde nok ikke kjøpt bilen med 15 mil oppgitt rekkevidde kontra 25..)

Takknemlig for svar og innspill.

TB

#1
Her er det bare å slappe av, du har ikke blitt lurt.

Søk opp din bil på nett, https://www.vegvesen.no vil du se det står: "Maks effekt per halvtime 24,6 KW"
Dette er hvor mye motoren i bilen yter.

Batteriet måles i kWh, og er nok helt sikkert 30 kWh slik selger oppgir. h står for hour, dvs time.
30 kWh betyr (i teorien) at du kan trekke 1 kW i 30 timer, eller 30 kW i en time.

Effekt på motor måles i kW, og er effekten målt på ett gitt tidspunkt.

Estimatet på kilometer på en elbil er nettopp det, et estimat. Ved å kjøre rolig, uten mye stigning uten varme og AC vil du komme lengre, enn om du kjører "aktivt", med stigning, og med AC eller varme.

Har ikke kjørt Kia Soul, men mener den estimerer litt pessimistisk? Om du prøver å kjøre en lengre tur vil du se om estimatet justerer seg, og blir mer riktig.


Kan legge til / Referanse :
Jeg har en Hyundai Kona electric, der batteri er 64 kWh
Når jeg søker opp min bil på nett står det:
  Motorytelse/effekt 150 KW (204 HK)
  Maks effekt per halvtime 28 KW

Dvs, motor yter bare maks 28 KW konstant pr. halvtime.

Bilen jeg hadde før (C-Zero) har oppgitt maks effekt per halvtime 35 KW, men bilen har bare 16 kWh batteri.
Om tallene stemmer, på maks belastning er det i en C-Zero strøm til mindre enn 15 minutter kjøring, men ikke sikker på om dette er helt reelle tall.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Usikker

Rekkevidden kommer helt ann på kjøremønster, min 2018 utgave kommer skjelden over 18mil men så har jeg stort sett bare motorveikjøring med 90km+ 5 dager i uka

For å sjekke om du faktisk har en 30kwh utgave... sjekk chassie nummer om du har en J som vist under

KNAJX81EFJ70#####
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA