Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste ink montering

Startet av sfinxern, mandag 12. august 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

Storfe

Jeg har samme GDW festet som over her, men måtte lage synlig kutt i fanger?
Fremre del av festet stikker 2-3 cm ut bak den nedre pianosvarte delen av fanger. Dette var også tegnet og forklart slik i monteringsanvisning. Ble enda litt større kutt for å få inn kontakt, som kan felles ned.
S75D 2019 forøvrig.


Storfe

Hengerfestet blir forøvrig litt lavt, men det er ikke stort problem her. Har ikke dratt henger, og har heller ikke planer om det, selv om dette føles dønn solid ut.

HelectriC

På min ble det kun kutt i «bunnplaten». Ser inget bakfra. Veldig fornøyd!
ioniq 5

Storfe

Det er ett annet hengerfeste her ser jeg, jeg en sort/sølv spak på høyresiden, hvor du har en blå vri-dings. Mulig det er forskjellige versjoner ute og går?

sfinxern

@Helectric: hvor har du fått tak i dette? Og hvilke type er det? Spesifikasjoner?


Ellers veldig spent på det Tyske initiativet som henvist til tidligere her. Ser ut til at de har kommet veldig langt.

Men kan en eventuell godkjenning der bli godkjent av SVV her hjemme? Eller vil SVV uansett kreve godkjenning fra Tesla før de skriver nytt vognkort?

Garantibortfall er en sak, men rent kjøretøyteknisk, er dette i det hele tatt mulig å få godkjent i Norge?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

HelectriC

#35
Sitat fra: sfinxern på lørdag 31. august 2019, klokken 23:35
@Helectric: hvor har du fått tak i dette? Og hvilke type er det? Spesifikasjoner?


Ellers veldig spent på det Tyske initiativet som henvist til tidligere her. Ser ut til at de har kommet veldig langt.

Men kan en eventuell godkjenning der bli godkjent av SVV her hjemme? Eller vil SVV uansett kreve godkjenning fra Tesla før de skriver nytt vognkort?

Garantibortfall er en sak, men rent kjøretøyteknisk, er dette i det hele tatt mulig å få godkjent i Norge?

Jeg bestilte fra hengerfeste24, men det virker som de har stengt butikken på nett. Jeg fikk et lokalt mekonomenverksted å montere. Veldig fornøyd! Kan trekke henger også (men det har jeg aaaaaaldrig gjort ;D)

Edit: det er en Brinkkrok
ioniq 5

sfinxern

Det går fremover for våre tyske venner for å få godkjent MS med hengerfeste i Tyskland vel og merke:

https://www.kickstarter.com/projects/877280640/anhangerkupplung-fur-tesla-model-s/posts

Disse folka her har nå fått myndighetsgodkjent tilhengerfeste på TMS godkjent for å trekke 1800kg. De har gjennomført alle godkjenningstester alle produsenter må gjennom for å få godkjent hengerfeste.
Men slik jeg har forstått det, så har ikke Tesla godkjent dette.
Men hvis man eier en slik bil med tyske godkjenninger, vil det være ulovlig i Norge?

Jeg vil vel tro ja, fordi vegvesen krever kun godkjenning fra fabrikant, altså Tesla for å få inn i vognkortet.

Men nå er det jo mange biler som ruller rundt med senkesett og andre modifikasjoner som ikke er godkjent av produsent, men andre myndigheter.

I følge ryktene så er det svært mange interesserte for dette prosjektet i Tyskland. Også fra andre land.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Klykken

TÜV-godkjenning er vel også godkjent i Norge. Eller?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

TUV er nok til å få det godkjent, men vil ødelegge garantien, Men når den likevel er over, er det løp og kjøp skulle jeg tro.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

1800 kg, det er respektabelt og langt over det jeg trodde var mulig. Spesielt med tanke på alle påstandene om at det "bare" er karroserilim som holder bakenden fast :)

kaiat

Jeg synes dette minner litt om da et tysk firma lagde hengerfeste til Renault Zoe med godkjenningspapirer for å trekke tilhenger på 750 kg. Norske myndigheter godtok det først, for så å snu og hevde at godkjenningspapirene kun gjaldt i Tyskland.

https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358

Jeg ser på Kickstarter-siden her at det står noe om godkjenningspapirer i Tyskland, så det kunne vært interessant å undersøkt dette nærmere før en spretter champagnen...

sfinxern

Den gang (Zoe) så husker jeg at Renault satte seg på bakbena og at mye av grunne for dette var at bilen rett og slett ikke godkjente sikkerhetskrav. Og da snur selvfølgelig norske myndigheter raskt.

Her har det blitt gjennomført alle sikkerhetskrav og tester som alle andre produsenter må gjennom. Så det blir uansett spennende å se.

Er vel først og fremst redd for at dette gir kun tysk typegodjenning og ikke EU. På en annen side; hva er forskjellen rent praktisk?
Det florerer mye biler i Norge med tyske typegodkjenninger som SVV har godkjent.

Tror dette er mer en modningssak. Det vil tvinge seg gjennom. Med eller uten Tesla selv.

Prosessen virker hvert fall veldig profesjonelt utført!

Hadde ikke sagt nei takk til å dra en henger i ny og ne med bilen min :) :+1:.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA