Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste ink montering

Startet av sfinxern, mandag 12. august 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

sfinxern

Takk så mye. Veldig fint å få sett litt diverse bilder av dette. Ser ikke gæærnt ut nei :+1:!

Ser du har fått slipt av sperren på kula. Har du prøvd med en tilhenger enda? Hadde vært knall å se bilder av en henger på her og hvis du en gang ordner det :+1:.

Frister veldig å få på feste, men usikker på tilbyder enda. Biltec virker veldig interessant, men vet ikke helt fremdriften der.  Har vært stille der.

En annen ting? Har montør hos deg montert nylon skiver mellom innfestingen på hengerfestet og rammen på bilen? Vet at metall mot alu gir en stygg reaksjon som gjør at alu ruster veldig. Bør på alle måter separeres!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

pez d spencer

Takk for bilder :)

Ser jo veldig bra ut det  :+1:

På de første bildene, dvs uten kula på, så kan jeg ikke se kontakten. Det bare tilfeldig på bildene, eller "vippes" den frem i syne når du trenger den?
2019 100D LR

sfinxern

Den vris ned fra innunder skjermen ved bruk :+1:. Hvert fall på denne vi ser her.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

pez d spencer

Sitat fra: sfinxern på tirsdag 27. august 2019, klokken 08:39
Den vris ned fra innunder skjermen ved bruk :+1:. Hvert fall på denne vi ser her.

Det er jo veldig smidig  :+1:
2019 100D LR

Torkor

Slik ser mitt hengerfeste ut. Monterte selv med nylonskiver og epoxylakk. Synes ikke når kroken er av og det er et hengslet lokk som dekker åpningen under. Dansk produsent. GDW.

tony_johansen

Dette er også en bra variant. Det er vel samme prinsipp som bildene mine viser? Du har vel lagd et hull i nedre delen av fangeren?  Litt for små bilder til å se detaljene. Har du et bilde av kontakten nede.
Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

Torkor

Sitat fra: tony_johansen på tirsdag 27. august 2019, klokken 17:50
Dette er også en bra variant. Det er vel samme prinsipp som bildene mine viser? Du har vel lagd et hull i nedre delen av fangeren?  Litt for små bilder til å se detaljene. Har du et bilde av kontakten nede.
Samme prinsipp, men kula festes under fangeren og peker rett nedover. Har ikke montert el-kontakt enda, da jeg bruker det til sykkelstativ og ekstra bagasjeplass. Ikke tilhenger (på vei) enda.

tony_johansen

Ja, det er en fin løsning for å slippe å lage hull.  Jeg så også på en slik løsning, men syntes  underkant av hengerfestet ble veldig lavt ift terrenget. Fungerer sikkert likevel. Det utslagsgivende var heller at verkstedet ikke virket veldig troverdig. Rotet med priser samt at de ga difuse svar.
Er innfestingen av festet klargjort fra Tesla eller måtte du lage hull?  Noen her på forumet skrev at S og X hadde helt like understell slik at innfestingen av hengerfestet  allerede var klargjort.
Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

sfinxern

Man bruker de samme boltene som allerede sitter der. Så det er ingen problem.

@Torkor: hvor mye tåler dette hengerfestet? Sånn hvis det skulle trekke en tilhenger. Vet du det?

Veldig fint å få det helt skjult når festet er av!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Torkor

Mener det står 1870kg hengerlast, og jeg måtte skjære hull. 2018 S75D

tony_johansen

Ja, du må skjære hull, men i motsetning til mitt hengerfeste er ikke hullene synlige når hengerfestet og kontakten er tatt av.  Det er en stor fordel.
Hengerfestet ditt er så lang jeg kan se av samme design som Mitsubishi Outlander jeg hadde.  Hengerfestet måtte stikkes vertikalt oppover når det skulle settes på. Jeg syntes dette var litt "klundrete" der jeg ofte måtte prøve et par ganger for å få det til å sitte. Gikk litt lettere etterhvert.
Festet mitt stikkes inn horisontalt. Gir det et lite slag oppå kula og dermed smekker det fint på plass.
Kontakten er plassert under inni et hull som skjæres ut. Kontakten trekkes ned ved bruk.  Synes også den kommer litt lavt, men har ingen praktisk erfaring ennå.  Skal kjøre første tur med henger imorgen. Skal ta et par bilder.
Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

Smiling when sailing

I Tyskland kan det snart kjøpes hengerfeste til MS med lovlig tilhengervekt på 1850 Kilo med godkjenning som gjelder i hele EU. Det har blitt gjennomført stabilitets- og kjøretester og det ser ut som den blir godkjent og kommer på markedet i Oktober i år.
Jeg har ingenting med det hele å gjøre og kjører ikke Tesla, men kom over siden da jeg søkte etter muligheter for å få godkjent hengerfester på elbiler (og andre biler som ikke har tillatelse fra produsenten) generelt. Fulgte derfor med for å se hva som kommer til å skje med dette kickstarterprosjektet. Håper at det etter hvert kommer lignende prosjekter til andre elbiler også. Jeg kjenner ikke til forskriftene i EU men det ser ut som produsenten har ingenting med denne prosessen å gjøre. Jeg antar at man kan miste garantien på bilen. Om det samme E-nummeret som tilhengerfestet får gjelder også i Norge vet jeg ikke. Men den burde jo det. Lykke til om det er noen som skal prøve.

Her er linker:
https://www.kickstarter.com/projects/877280640/anhangerkupplung-fur-tesla-model-s/posts
https://www.misterdotcom.de/produkte/tesla/model-s/interieur/980/anhaengerkupplung-tesla-model-s
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Sulle

Tusen takk! Har registrert meg på interesselisten, så får vi se hva som skjer :)
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

mthoring

Er det slik at det kan bli lovlig i Norge hvis det blir godkjent i Tyskland, eller må Tesla godkjenne det for at staten skal si ok?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Smiling when sailing

Jeg ville kontaktet firmaet og spørre dem. Norge er jo et stort marked til hengerfester på elbiler. Jeg antar at de kan være interesserte å finne ut om dette.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA