Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hengerfeste ink montering

Startet av sfinxern, mandag 12. august 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

sfinxern

Hei!

Er det noen her som har fått montert hengerfeste på sine Model S inkludert ledningsnett for 13-polet kontakter? Og som har bilder av dette?

Noen som kjenner til noen i Oslo området som selger og monterer dette?

Min bil - desember 2017 MS.

Ser for øvrig at denne aktøren skal komme med noe etter hvert: http://biltec.eu
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tony_johansen

Jeg har bestilt time hos Elbilmek i Asker utenfor Oslo. Pris kr. 11.500,- incl mva. Dette er inkludert ledningsett.
Vær klar over at dette kun er beregnet for sykkelstativ eller bagasjeboks (f.eks. Thule Easybase). Det er en "utvekst" på kula som forhindrer bruk av tilhenger. Tilhenger er ikke lov da du ikke får det i vognkortet, noe som er påkrevd. Jeg har tenkt å slipe vekk "utveksten" og benytte en liten henger for frakt av søppel o.l.
Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

Sandvika

Bare for å nevne det siden det etablere seg en forståelse om at dette er lovlig. Er en bruker her som har fått en tydelig avklaring fra svv angående lastbærer.
https://elbilforum.no/index.php?topic=46866.0

sfinxern

Det er ingen som sier at det er lovlig. Det vet folk utmerket godt. Men folk monterer dette likevel og tar sjansen for å dekke alle sine behov med en elbil. Rent teknisk er det ingen problem da MS er kliss lik MX i understell og ramme. Utfordringen er hvis du blir stoppet. Da får du kjøreforbud og må sette igjen hengeren.

Og til et lite bruk som miljøstasjon, materialer på byggern osv. Så tar folk sjansen. Jeg kommer også til å gjøre det.

Så får vi bare håpe på at Tesla tar ut fingern og får MS godkjent også. M3 og MX kan jo trekke.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tony_johansen

https://www.finn.no/gallery.html?finnkode=99224953#image0
Bilder fra FINN annonsen.  Se mitt innlegg fra igår, svar 1.
Jeg har også sett på en løsning som går under fangeren. Slipper å lage synlig hull i fangeren.
Det var en fin løsning, men kom litt lavt ift terrenget.
Verkstedet virket heller ikke veldig troverdig da det rotet med priser der en annonse var uten mva og en var med mva. Påsto at forskjellen på de 2 prisene var med og uten mva. Det stemte heller ikke.
Med mva kostet det kr. 16.000,-.
Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

sfinxern

Ser bra ut det der. Ellers ser jo dette veldig spennende ut. Ser ut som veldig solide fester!

http://biltec.eu

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tony_johansen

Ja nå er hengerfeste montert. Selve hengerfeste med ledningssett var bra. Ser solid ut. MEN, jeg er ikke videre fornøyd med tilpasningen der det skjæres et hull i nedre del av fangeren. På bildet så det ut som det var påsatt en slags list rundt utskjæringen slik at det så rundere og finere ut. Dette var et synsbedrag fra min side og utskjæringen så amatørmessig ut, der kantene var frynsete samt at hullet var unødvendig stort på ene siden. Forøvrig var utskjæringen rett med buede hjørner. Verkstedet var enig i at kanten ikke så bra ut og tok straks inn bilen og polerte kantene. Så straks bedre ut, men ikke tilfredsstillende. Verkstedet fikk ikke gjort noe mer. Jeg skal forsøke å lage et plast deksel rundt som dekker hull pluss kanter. Vi holder på med 3D printing så det blir en fin utfordring å få printet ut noe som passer. Klarer vi det, blir resultatet bra til slutt.
Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

pez d spencer

Hvor lang tid brukte de på montering? Og det er avtagbart ja - hvor mye "synes" når kula er tatt av?
2019 100D LR

sfinxern

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tony_johansen

#9
Prøvde å legge til bilder.  Alt gikk bra, men kan ikke finne det her i tråden.
Dette er bare en test for å se at jeg får lagt til noe uten bilder.

Monteringen tok 4-4,5 timer.

Virker ikke det å legge til bilder i trådene?
Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

sfinxern

#10
Her ser du test av bildevedlegg. Husk å legg til vedlegg etter at du har lastet opp. Da vil de vises i innlegget ditt som vedlegg før du publiserer også.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tony_johansen

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

sfinxern

Takk for bilder.

Kunne du tatt noen bilder med hengerfeste montert også? Og el-kontakt - hvis du hadde fått dette montert også?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

sfinxern

#13
Hadde også vært interessant å sett hvordan innfestingen til dette hengerfeste ser ut, altså konstruksjonen som skures på rammen til bilen. Du får jo ikke tatt bilde av dette, men vet ikke om produsentene har noen bilder av dette.

Hvor mye tåler disse hengerfestene av trykk?

Er sikkert denne regner jeg med?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tony_johansen

#14
Kontakten kommer litt lavt, men det er bedre avstand til terrenget enn bildet viser. Alternativet hadde vært å sette den utenpå støtfangeren ved siden av hengerfeste. Det ville ikke sett pent ut, men det er opp til hver enkelt.
Det er helt klart det hengerfestet du viser på bildet.  Det sier jo 75 kg ned på kula.  Etter det jeg har lest er understell og ramme helt like på S og X modellene. Innfestingen blir dermed høyst sannsynlig gjort på samme måte. Jeg venter på telefon fra verkstedet. Skal spørre ham om han vet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Modell S 70D 2015
Mercedes Benz B klasse Electric Drive

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA