Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag til minnepen el harddisk for dashcam?

Startet av Nickelilltroll, mandag 12. august 2019, klokken 19:45

« forrige - neste »

fredag

#15
Denne er rød, så den matcher fargen på bilen min:

https://www.proshop.no/SSD/Samsung-Portable-SSD-T5-Red-500GB/2741899

https://www.komplett.no/product/1127878/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-ekstern/samsung-t5-external-ssd-500gb

(Må formatteres til FAT32 og opprett en mappe som heter TeslaCam, for at den skal virke.)

Seriøst: Disk som brukes til TeslaCam blir skrevet til hele tiden. Det er derfor viktig at den er stor nok, minst 100-200GB, slik at det går litt tid mellom hver gang en blokk blir skrevet til.

Jeg har allerede brent av en annen USB thumbdrive. 32GB er for lite til dette, det går bare i stykker.

Bittesmå thumbdrives bør unngås, for de blir lett varme. Bruk de heller til å lagre MP3-filer til å ha i bilen, det er de mye bedre egnet til.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Acebeam

Veldig få minnepenner er designet for denne oppgaven, så vil anbefale å kjøpe en liten microsd adapter og bruker et minnekort, eller eventuelt en ekstern ssd. Minnekort som f.eks https://www.komplett.no/product/1099941/foto-video/minnekort-til-foto-video/samsung-microsd-pro-endurance-128gb#productinfo vil garantert holde i mange år uten problemer, og er designet for å fungere i -25 til +85 grader.

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Autowinder

Mulig, jeg kjører macOS og der kommer ikke det valget opp, men brukerhåndboka sier:
"Dashcam krever en dedikert USB-flashenhet som er FAT32-formatert (NTFS og exFAT støttes ikke for øyeblikket). Før du kan bruke flashstasjonen for dashcam, må du manuelt legge til en mappe på flashstasjonens rotnivå, som heter «TeslaCam» (uten anførselstegn). Denne mappen kreves for at Model 3 skal vite hvor den skal lagre videofilene. Dashcam fungerer ikke uten den."
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Amoss

Sitat fra: Autowinder på torsdag 15. august 2019, klokken 16:11
Mulig, jeg kjører macOS og der kommer ikke det valget opp, men brukerhåndboka sier:
"Dashcam krever en dedikert USB-flashenhet som er FAT32-formatert (NTFS og exFAT støttes ikke for øyeblikket). Før du kan bruke flashstasjonen for dashcam, må du manuelt legge til en mappe på flashstasjonens rotnivå, som heter «TeslaCam» (uten anførselstegn). Denne mappen kreves for at Model 3 skal vite hvor den skal lagre videofilene. Dashcam fungerer ikke uten den."

For de aller fleste brukere er dette i praksis rett. De bruker gjerne Windows eller Mac, og det filsystemet som støttes av disse er altså FAT32. For oss særinger som bruker det samme OS'et som bilen blir det noe annet, vi kan så klart bruke det native filsystemet i Linux. Men for de fleste ville det antagelig bare by på forvirring å spesifisere dette i manualen, mens de antar at alle som heller bruker Linux i det minste finner det relevant å prøve også ext2/3/4 filsystemene uansett siden også bilen bruker dette :p

... og at vi uansett har tilgang til FAT32 vi også, så ingen stor skade skjedd dersom vi ikke skulle være nysgjerrige nok til å teste det ut.
Model S 85D

Autowinder

Godt poeng Amoss, MacOs har vel røtter i Linux så vidt jeg husker. Jeg har mer enn nok med dypdykk i MacOs og som de aller fleste egentlig mest interessert i at det virker. Den dagen det dukker opp masse ekstra funksjonalitet  ved linuxbruk, er jo saken en helt annen ;o)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

fredag

Sitat fra: Autowinder på fredag 16. august 2019, klokken 08:24
Godt poeng Amoss, MacOs har vel røtter i Linux så vidt jeg husker. Jeg har mer enn nok med dypdykk i MacOs og som de aller fleste egentlig mest interessert i at det virker. Den dagen det dukker opp masse ekstra funksjonalitet  ved linuxbruk, er jo saken en helt annen ;o)

FreeBSD, ikke Linux.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Autowinder

Du har rett, mente unix. BSD kom fra unix som hadde opphav i PDP-7 fra slutten av 60-tallet...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Larss

Gjenoppliver en gammel tråd 🙂

De alternativene som er nevnt, hvordan har de overlevd vinteren? Ser de fleste SSD ikke er sertifisert for under null. Men det går kanskje bra?



TøddiVedder

Jeg har dette
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/harddisk-og-lagring/minnepenn/dacota-p-uc20-usbc-31-usb-30-64gb/p-614473/
Ingen problemer sålangt (juni).
Fine med denne er at man kan stikke andre enden inn i mobilen og se videoene med app

emurof

Jeg bruker en MicroUSB-brikke med USB-adapter etter at bilen hadde spist en eller to USB-minnepinner. Har nå kjørt i flere måneder med MicroUSB+adapter og det fungerer fortsatt fint.

Og forresten, for de med Mac så er det bare å velge FAT ved formatering. Det blir riktig da.

Nickelilltroll

Etter at min Sandisk tok kvelden bytta jeg til Samsung 64Gb. Funket fint hele vintern og ca 10 000km.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

LeafSwe

Detta minne har funkat i 1100mil / 11 månader.
Lätt att koppla till iphone och snabbt scrolla i filmerna
https://www.mytrendyphone.se/shop/sandisk-ixpand-lightning-191386p.html?
3P+
3SR+

Autowinder

Samsung Fit USB 3.1 128gb gikk full først, men SW-oppdatering senhøstes ryddet opp i dette. Ingen problemer med varmen slik som fikk Sandisk Ultrafit til å knele.

Jeg tror ikke Tesla kommer til å tilrettelegge for visning av Sentry-mode opptak på skjermen i bilen. Det må da lastes opp til bilen for å vises og det innebærer en sikkerhetsrisiko (det vil være mulig å få tilgang til eller påvirke bilen med riktig kompetanse) Tesla ikke vil eksponere produktet for. Kjipt men trygt.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA