Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde og lading på brukt Zoe

Startet av Thorleif Hallen, mandag 12. august 2019, klokken 15:06

« forrige - neste »

Thorleif Hallen

Heisann,

Vi har en tesla x, og må ha en #2-bil. Kombinasjonen av et ok utseende og ok rekkevidde gjør at vi ser på en brukt Zoe - blant annet.

I den forbindelse håper jeg at dere Zoe-fantaster kan svare på et par spørsmål - jeg har blandt annet sett på bilen her.

Som dere ser på bildene, og som forhandler bekreftet: rekkevidden er kun 10 mil. Er det tilfelle? Så vidt jeg kunne finne ut så skulle rekkevidden her være rundt 20? Eller snakker vi om flere modeller fra 2016?

Så - lading. Som jeg skjønner er et issue med Zoe. Jeg har en Tesla Wall Connector hjemme. Jeg har også en kompis med en helt ny Zoe (fra i sommer). Han ladet fint på min TwC. Kan jeg regne med at en sånn som den i lenken over også gjør det da?

På forhånd takk for gode svar fra ekspertisen :D

morten69

Hei
Det er ikke noe problem å kjøre 15 mil på en 2016 modell så lenge det ikke er 110 km/t.
En 2016 vil klare 10-12 mil vinter og 15-18 mil sommer.
Hvis kompisen din sin zoe lader på din wall box vil også en 2016. Ingen forskjell i lade system.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

minibiti

I can confirm what Morten69 writes :)
Unless it is really cold (below -10C), it should manage 100 km during the winter in one stint (the battery gets warmer as you driver longer). And 150 km is no problem during the summer unless you drive like a maniac...

Yes it will work on your TWC. And you also get the "ladebøtte" with the car (from the pictures) which allows you to charge from any schuko plug in Norwway and uses then 10A, which gives you a bit less than 2kW effective in the battery pack.

Just out of curiosity, how many kW do you get when you charge from the TWC?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Thorleif Hallen

Takk - og thank you ;)

Et spørsmål bare; Jeg tviler ikke i det hele tatt på deres ekspertise her, men hvorfor er det sånn at bilen viser så lite? Er den dårlig på estimering?

I'm not sure how fast it charged using the TwC, just registered that it did  - I'll update you when/If I buy a Zoe

morten69

Zoe viser estimert rekkevidde basert på siste 20 km. Den er noe pessimistisk :D
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

minibiti

#5
You should get the garage to check the SoH (State of Health) of the battery pack for you, just to make sure it is not too low...
For this car is should be at least 90%!
If not, they can try to update the BMS firmware managing the battery pack. Some versions are buggy and do not let you use what is actually available.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

ladov

Sitat fra: minibiti på mandag 12. august 2019, klokken 22:16
You should get the garage to check the SoH (State of Health) of the battery pack for you, just to make sure it is not too low...
For this car is should be at least 90%!
If not, they can try to update the BMS firmware managing the battery pack. Some version are buggy and do not let you use what is actually available.
:+1:
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Thorleif Hallen

Kjøpte bilen jeg, fin liten sak. Takk for gode svar.

Nå har jeg bare et lite spørsmål:

Hvordan i "/&#$%&/%"!# stiller man klokken? Den er en time feil, og i menyen er valget for å stille klokken grået ut ::)

minibiti

Usually it updates itself so this is strange...
Try to reset the R-Link by removing the fuse and putting it back in.
Search the forum for more info to know which fuse exactly ;)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

torlie

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Thorleif Hallen

Right, i ferd med å bli en zoe-for-nybegynnere-tråd dette, men:

Forsøkte å oppdatere via USB - alt som skjer når jeg plugger i sticken med oppdateringen er at bilen søker et multimediainnhold på den. Noen tips?

Thorleif Hallen

For å svare meg selv:

Om man lager minnepennen med mac, sså funker det dårlig. Forsøkte med windows i stedet: great success!

filtvet

Mac oppretter noen kataloger automatisk når du setter inn en minnepinne. De kan evt slettes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA