Det er mye merkelig ute på nett. Det er ikke lett å finne ut av alle data rundt elbiler. Det kan virke som det er en del myter og feilinformasjon blandt folk.
Det skrives mye om at Ampera ikke har navigasjon, delte bakseter, adaptiv crusiecontroll og varmepumpe. Jeg mener bestemt jeg så både delte seter og navigasjon da jeg prøvekjørte, men nå ble jeg usikker.
Hva stemmer?
Jeg har 2 års erfaring med min 2017-modell, mulig 2019 kan være noe forskjellig.
Når det gjelder navigasjon er ikke dette innebygd i bilen, men basert på tilkopling av mobil via Apple Car eller Android Auto. Dette synes jeg fungerer ypperlig, med kart som er forholdsvis oppdatert til enhver tid.
Bilen har delt bakseterygg (40/60?), men selve baksetet kan ikke løftes eller deles.
Adaptiv cruisekontroll finnes ikke, heller ikke varmepumpe. Det siste fører til stort sprik i forbruk sommer og vinter.
Det største minuset jeg finner med bilen er ladehastighet. Max ladefart er ca 50 kW (har fått 54 kW på Ionity), og denne reduseres allerede ved ca 55% fyllingsgrad, og fra ca 70% er den nede på rundt 25 kW. Vinterstid går alt enda saktere.
Dersom du kan leve med dette, er bilen ellers tipp topp (etter min mening).