Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyinnkjøp av Ampera, trenger råd og tips

Startet av defacto, mandag 12. august 2019, klokken 12:01

« forrige - neste »

defacto

Hei
Fordeler og ulemper med Ampera?
Vil ha svar fra de som faktisk har erfaring, ikke de som gjetter og tror.

Fordeler: lang rekkevidde, sprek, stor innvendig (til normalpriset elbil å være), kan leveres i valgfri farge på dagen
Ulemper: annerledes design, ser litt billig ut innvendig, rykte og annenhåndsverdien?

DagfinnN

Har hatt i over 2 år nå og helt grei bil du ikke ønsker å lade ofte på hurtiglader. Har aldri fått mer en ca 35 kwh og det er enkelt og greit for langsom (for meg i hvert fall). Bruker godt over en time på å fylle 400 km. Rekkevidden er over 400 om sommeren og under 300 på vinteren.
Veldig lett å parkere samt gå inn og ut i. Vi har takstativ og tilhengerfeste for sykkel noe som utvider bruksegenskapene. Appen funker bra og Opel stilte opp den ene gangen på 2 år vi trengte hjelp på veien.
Kjøreegenskapene er greie, men bilen er litt kort så på dårlige asfalt humper det litt vel mye. Går an å leve med.
Intet av interiøret plager meg. Klart bilen kan ikke sammenlignes med biler som er 2 - 3 gangen i pris.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

zbk

#2
Har AmperaE (siden mai 2017) og ModelX, så er vel kvalifisert til å mene noe :)

Oppsummeringen din av fordeler og ulemper er god.

Største diskusjonen har vel vært rundt setedesignen som ikke passer alle. Jeg la inn litt ekstra foring for å synke mindre nedi og har ikke hatt problemer. Andre hater dem som pesten. Det virker dog ikke som det er noen direkte sammenheng mellom kroppsfasong og match.

Ladehastigheten kunne vært hakket bedre (har stort sett fått 45-46kW), men lavt forbruk og ca like lang rekkevidde på som ModelX gjør den ypperlig på tur. Har selv vært fra Stavanger til Stockholm med bilen.

Litt smal for mer enn to personer i baksetet og litt liten bagasjeplass om man er flere enn to. Heller ikke delbart baksete eller skiluke. Kan man legge ned baksetet er det godt med plass til det meste.

Interiøret er enkelt, men uten problemer for min del.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

defacto

#3
Sitat fra: DagfinnN på mandag 12. august 2019, klokken 13:01
Vi har takstativ og tilhengerfeste for sykkel noe som utvider bruksegenskapene.
Appen funker bra og Opel stilte opp den ene gangen på 2 år vi trengte hjelp på veien.
Kjøreegenskapene er greie, men bilen er litt kort så på dårlige asfalt humper det litt vel mye.

Så du får hengerfeste til sykkel på denne? Aner du noe om hvor mange kilo den kan ta?

Appen styrer varme?

Er ikke alle disse nye elbilene like korte? Denne skiller seg vel ikke nevneverdig ut i forhold til eksempelvis Kona?
Mener både Kona og Ampera er 2,6 meter.

Ellers takk for svar :)  :+1:

defacto

Sitat fra: zbk på mandag 12. august 2019, klokken 13:17Største diskusjonen har vel vært rundt setedesignen som ikke passer alle.
Førsteinntrykket er at setet var helt ok, men setet i en e-Golf var av et helt annet kaliber.

Sitat fra: zbk på mandag 12. august 2019, klokken 13:17Heller ikke delbart baksete eller skiluke.
Det er da delt baksete på denne?

Ellers takk for svar  :)  :+1:

defacto

Det er mye merkelig ute på nett. Det er ikke lett å finne ut av alle data rundt elbiler. Det kan virke som det er en del myter og feilinformasjon blandt folk.

Det skrives mye om at Ampera ikke har navigasjon, delte bakseter, adaptiv crusiecontroll og varmepumpe. Jeg mener bestemt jeg så både delte seter og navigasjon da jeg prøvekjørte, men nå ble jeg usikker.

Hva stemmer?

zbk

Kan være jeg blander med forrige bil nå. Skal dobbeltsjekke ila dagen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Arha

Sitat fra: defacto på mandag 12. august 2019, klokken 15:29
Det er mye merkelig ute på nett. Det er ikke lett å finne ut av alle data rundt elbiler. Det kan virke som det er en del myter og feilinformasjon blandt folk.

Det skrives mye om at Ampera ikke har navigasjon, delte bakseter, adaptiv crusiecontroll og varmepumpe. Jeg mener bestemt jeg så både delte seter og navigasjon da jeg prøvekjørte, men nå ble jeg usikker.

Hva stemmer?
Jeg har 2 års erfaring med min 2017-modell, mulig 2019 kan være noe forskjellig.
Når det gjelder navigasjon er ikke dette innebygd i bilen, men basert på tilkopling av mobil via Apple Car eller Android Auto.  Dette synes jeg fungerer ypperlig, med kart som er forholdsvis oppdatert til enhver tid.
Bilen har delt bakseterygg (40/60?), men selve baksetet kan ikke løftes eller deles.
Adaptiv cruisekontroll finnes ikke, heller ikke varmepumpe.  Det siste fører til stort sprik i forbruk sommer og vinter.
Det største minuset jeg finner med bilen er ladehastighet.  Max ladefart er ca 50 kW (har fått 54 kW på Ionity), og denne reduseres allerede ved ca 55% fyllingsgrad, og fra ca 70% er den nede på rundt 25 kW.  Vinterstid går alt enda saktere.
Dersom du kan leve med dette, er bilen ellers tipp topp (etter min mening).
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

zbk

Sitat fra: zbk på mandag 12. august 2019, klokken 17:21
Kan være jeg blander med forrige bil nå. Skal dobbeltsjekke ila dagen.
Jeg korrigerer meg selv og legger meg langflat etter å ha blandet med den forrige bilen som manglet delt baksete.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Tom E.

Jeg har hatt min siden mai 2017 og er godt fornøyd med bilen. Har vært på flere langturer, blant annet til Hamburg via Hirtshals.

Får ca. 43 mil rekkevidde på sommeren og 28 mil på vinteren med piggdekk.
Veldig billig i drift også. Opel har heldigvis ikke Mercedes servicepriser.
Brukte 20 minutter på å legge inn litt ekstra stopping i førersetet og det har fungert utmerket i 2 år.

Kona og barna stikker veldig ofte avgårde med den og jeg må ta til takke med det gamle dieseldyret. ja, jeg kjører dieseldyret i dag mens min datter er på oppstartsdagen på universitet 150 kilometer unna. Bilen fikser lett det uten å lade på sommeren.

Det eneste jeg savner er 4wd. Står derfor på liste for en BMW IX3.

Tellus

Har hatt bilen siden juni 2017 og bruker den som bil nummer 2. Har likevel hatt den på en del lengre turer. Med varmt batteri og ikke for høy SOC lader den på rundt 50kW. På vinteren kan det by på litt utfrodring å holde batteriet varmt så regn med ladehastighet ned på 30-tallet. Kjører du på motorvei så tipper jeg du vil få mer.

Rekkevidde er over 400 km på typisk norsk landevei sommertids. På motorvei kan du regne rundt 340 km. Reduser med rundt 20% vinterstid (dvs 320 km / 270 km). Husk å forvarme med ladekabel i om vinteren.

Har ikke gjort noe med setene. De fungerer greit for vår familie uten at jeg vil kalle de spesielt komfortable.

Bilen har vært feilfri så langt utover at den noen ganger påstår jeg ikke holder i rattet  :)

Liker godt at det er god takhøyde i baksetet (forsåvidt også i forsetet). Ikke noe problem ha med med store mennesker som passasjerer.

defacto

#11
Da har jeg hatt bilen på lån en helg og jeg må jo si at jeg elsker kjørestilen på elbiler.

Ampera-e er sprek, den har gode kjøreegenskaper, det er en stor "liten" bil og den er relativt stille innvendig.
Men den har dårlige seter, i forhold tiltilsvarende biler virker elektronikken litt "gammeldags", virker noe rart å måtte ha et abonnement for å bruke telefonen sin GPS, det er ser ut til å være noen issues med lading på vinter og skulle gjerne hatt et nivå til på regenering.

Alt i alt en positiv opplevelse. Men siden ingen elbiler har alt, blir det for mange bokser som ikke blir krysset av. Kompromissene blir for mange. Så jeg begynner å tro at for meg, med mine krav, finnes det ingen elbil som er verdt pengene. Det er veldig synd...

NB: glemte å legge til den fremskutte sidestolpen til frontruten. Den var i veien i enkelte svinger.

Tellus

Når du skriver et nivå til på regnerering hva tenker du på da ? Regner med at det ikke er hardere regenererering du tenker på da Ampera-E har den kraftigste regenereringen av all elbiler vil jeg tro  :)

Arha

Sitat fra: defacto på mandag 19. august 2019, klokken 09:22
i forhold tiltilsvarende biler virker elektronikken litt "gammeldags", virker noe rart å måtte ha et abonnement for å bruke telefonen sin GPS
Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette.  Du trenger ikke annet enn å kople til telefonen din for å få opp gps på skjermen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

defacto

Sitat fra: Arha på mandag 19. august 2019, klokken 20:54
Sitat fra: defacto på mandag 19. august 2019, klokken 09:22
i forhold tiltilsvarende biler virker elektronikken litt "gammeldags", virker noe rart å måtte ha et abonnement for å bruke telefonen sin GPS
Jeg forstår ikke helt hva du mener med dette.  Du trenger ikke annet enn å kople til telefonen din for å få opp gps på skjermen.

Du trenget et abbonement (som jeg på en testbil ikke får testet) som koster 1100 kroner året, en app som får dårlige tilbakemeldinger og et system som vil opphøre i 2020. Ingen er helt sikre på hvordan det vil bli etter det. Så dette virker på meg litt "gammeldags" da alle andre biler har innebygget GPS og stort sett alle de andre mediene man trenger. At det funker for deg betyr ikke at alle andre burde like den måten å løse dette på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA