Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?

Startet av Zattaxu, mandag 12. august 2019, klokken 10:58

« forrige - neste »

Radial

Dette må jo være skikkelig dårlige?

2014...6 år gammel bil, med nytt batteri...1 år unna garantiens utløp.
Batteriet er vel en kost på 50-60k minst?
Ville vært kroken på døra for en 7 år gammel bil dette.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Usikker

Sitat fra: Radial på mandag 04. mai 2020, klokken 19:52
Dette må jo være skikkelig dårlige?

Det kommer helt an på bruk, følger med på en del andre forum og det er ikke noe problem å knekke et batteri hvis man går inn for det besvist eller ubevist.. og så må man ikke glemme at det er et batteri bygget opp av mange små batterier som kan knekke enkeltvis
Varme / hurtiglading / høy hastighet er gode "kandidater" for å knekke batteriet
fint at det er 7år/150000km garanti på dette
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Radial

Litt av greia er at man tilsynelatende aldri bytter moduler i batteriene, man bytter hele shiten.

Hadde Kia hatt trua på egen teknologi, hadde de vel bytta moduler istedenfor hele pakka.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hanche

Vel, alle modulene har jo vært utsatt for samme påkjenning, så hvis noen av dem er blitt dårlige så ligger nok ikke resten så langt etter.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Radial

Nei, det er nok nettopp det... Alle modulene er nok i praksis like slitt.

Batteriene kunne gjerne mistet kapasitet, men hvis de streiker isteden, blir elbil ganske verdiløs etter garantiens utløp.

Sikkert ikke vanlig, ellers hadde vel 99% av Leaf før 2015 vært hos hugger nå🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Pauli

Har en bekjent som fikk bytta batteri i 2019 på en 2015 modell. Vet dere om de setter inn 27 eller 30 kwh batteri på disse? Eller om det går Ann å sjekke dette på noen måte.
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

Usikker

Har du tilgang på SoulSpy kan du telle celler for å se om du har 27 eller 30kwh batteri
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

goev

Da er det vår tur med tap av rekkevidde :(
Jeg hadde håpet at dette var noe som skjedde et fåtall andre, men plutselig merket vi at rekkevidden var drastisk mye lavere enn det vi var vant til.

Vår Soul er førstegangs registrert 19. desember 2014, så det er jo godt dette skjedde nå før garantien går ut!
Bilen har rullet drøye 116 000km.

Vi har utført 4 hurtigladinger de siste dagene fra litt forskjellige prosenter på 4 forskjellige ladere for å sjekke kapasiteten. Minste lading var på 51% og største lading var på nesten 75%. Alle fire gir et resultat på at kapasiteten er ca. 17kWh, så jeg føler meg rimelig trygg på at det er korrekt.

OVMS (som bruker samme utregning som SoulSpy), rapporterer 81%, så jeg stoler ikke helt på det tallet lengre. Den cellen med mest degradering var registrert til 36% (hvis jeg husker riktig i farta) og det er nærmere det vi faktisk opplever nå.

Jeg har laget et dokument med bilder fra ladesesjonene, utskrift av kvitteringer fra Mer og Recharge og beregninger og sendt det til vårt verksted, så nå krysser vi fingrene for at det blir nytt batteri på oss også! Den bilen er jo fortsatt helt super å kjøre og bør ha minst 7 nye gode år framfor seg.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Maxwell_400

Sitat fra: goev på tirsdag 09. november 2021, klokken 07:59
Da er det vår tur med tap av rekkevidde :(
Jeg hadde håpet at dette var noe som skjedde et fåtall andre, men plutselig merket vi at rekkevidden var drastisk mye lavere enn det vi var vant til.

Vår Soul er førstegangs registrert 19. desember 2014, så det er jo godt dette skjedde nå før garantien går ut!
Bilen har rullet drøye 116 000km.

Jeg har laget et dokument med bilder fra ladesesjonene, utskrift av kvitteringer fra Mer og Recharge og beregninger og sendt det til vårt verksted, så nå krysser vi fingrene for at det blir nytt batteri på oss også! Den bilen er jo fortsatt helt super å kjøre og bør ha minst 7 nye gode år framfor seg.

Vi hadde også samme opplevelse på Soul, rundt 100 000km, fikk byttet batteri på garanti fra 27kWh til 30kWh, så bilen ble bedre enn ny :), antar det nye batteriet har bedre levetid.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

goev

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 09. november 2021, klokken 08:42
Vi hadde også samme opplevelse på Soul, rundt 100 000km, fikk byttet batteri på garanti fra 27kWh til 30kWh, så bilen ble bedre enn ny :), antar det nye batteriet har bedre levetid.

:+1:
Det hadde vært helt fantastisk om vi også fikk det! Vi krysser fingrene og venter i spenning på svar fra Kia :)
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

syklisten

Vi gjorde en høyst uvitenskapelig test på vår 2016 Soul 27kWh i går (66.000km).
Parkerte den med nøyaktig 50% (for enkelhets skyld), og ladet den opp til 100%.

I følge appen til vår Easee-ladestasjon fikk den da tilført 13.7kWh. Som vil si en batteritilstand på 27.4kWh.
Dette kan jo ikke stemme. Er det forskjell på 0-50% kontra 50-100%?

Når vi parkerte med 50% så hadde vi for øvrig en gjenstående estimert rekkevidde på 46km. Det ligger på rundt +2° her i Trondheim for tiden, bilen brukes nesten utelukkende til småkjøring rundt om i byen. Forbrukstall fra kjørecomputeren ligger på 20kWh/100km.
Vi har bare eid bilen i en måned, så vet ikke hva dette pleier å være når det er sommer og +20°.

hanche

Jeg hadde min 2016-modell i bare to år før et uhell gjorde at jeg måtte kjøpe ny bil. Da den var ny, tror jeg den lovet 165 km på fullt batteri en varm sommerdag. Det falt ned mot 120 om vinteren, kan hende enda mindre. (Jeg husker ikke riktig lenger.)

Angående målingen din, så skal du være klar over at det er nokså mye tap i ombordladeren. Så batteriet har nok mottatt adskillig mindre energi enn det bilen har fått fra nettet. Hvor stort tapet er, vet jeg ikke, men utvilsomt mer enn noen få prosent.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

syklisten

Sitat fra: hanche på mandag 22. november 2021, klokken 10:52
Angående målingen din, så skal du være klar over at det er nokså mye tap i ombordladeren. Så batteriet har nok mottatt adskillig mindre energi enn det bilen har fått fra nettet. Hvor stort tapet er, vet jeg ikke, men utvilsomt mer enn noen få prosent.

Aha.. det tenkte jeg ikke på. Da må jeg altså gjøre samme uvitenskapelige test, men fra en hurtiglader.

hanche

En ting til: Det bilen viser som rekkevidde, populært kjent som gjett-o-meteret (eller GOM), avhenger ikke bare av batteritilstand og utetemperatur, men også av hvordan du har kjørt i det siste. Har du drevet mye småkjøring, gjetter den hvor mye mer småkjøring du kan få ut. Og siden småkjøring i kaldt vær bruker mye energi til oppvarming, får du et lavt tall. For langkjøring blir jo energibehovet noe lavere, siden den første oppvarmingen av kupeen koster mest.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Jornenge

Time i morgen for sjekk av batteri. Var idag nede i estimert rekkevidde på 6,8 mil, det er vinter og kaldt men dette holder ikke mål lengre. Bilen er en 2016 mod som har gått ca 121000km. Bilen går i jobbpendling ca 50km t/r hver dag og har sjelden vært hurtigladet. Batterikapasitet har falt kraftig det siste året. Håper Kia order opp her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA