Skrevet av Emne: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?  (Lest 949 ganger)

Zattaxu

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 41
    • Vis profil
Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« på: mandag 12. august 2019, klokken 10:58 »
Jeg har en Kia Soul fra 2014 med 115.000 km på telleren. Bilen er levert ny i Norge. Ca 60.000 km er kjørt på motorvei i 110-sone og bilen er lite hurtigladet. Jeg har lest at enkelte biler i varmere klima i USA har fått byttet fremdriftsbatteri, og at det har vært et par tilfeller i Norge (på facebook-siden til norske eiere). Batteriet skal jo etter garantien ha minst 70 % kapasitet etter 7 år/150.000 km.

Min bil hadde vel etter det jeg har lest 27 kWh i netto kapasitet som ny (senere modeller fikk vel 30 kWh). Når jeg nå hurtiglader med en økning i 75 % på batteriet er det oppgitt at levert energi fra hurtigladeren er 14,2 kWh. Det skulle tilsi at 100 % på batteriet er 14,2/0,75 = 19 kWh. Altså ganske nøyaktig 70 % av ny kapasitet på 27 kWh. Jeg er klar over at det er feilkilder i matematikken her, men jeg ville anta at det er noe (varme)tap ved hurtiglading, slik at selv om hurtigladeren har levert 14,2 kWh vil tilført energi til fremdriftsbatteriet være noe lavere.

Jeg har besilt en OBD2-avleser for å kunne lese av mer data fra bilen. Mitt spørsmål er om andre har gjort seg erfaringer med kapasitetstap og ev. dokumentasjon på dette ovenfor verkstedet, eller om man er prisgitt verkstedets vurderinger, basert på verkstedets målinger?

knute

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« Svar #1 på: søndag 27. oktober 2019, klokken 13:36 »
Jeg har en 2015 som har rulla 121 000 km.
Bilen har aldri vært noen rekkeviddevinner, men jeg har merket at den har tapt seg ganske betraktelig i det siste, og jeg skal innom verkstedet snart.

Jeg har også kjøpt en OBD-dongle, og SoulSpy, men fikk ikke kontakt med dongelen når jeg prøvde i stad.
Har en ny dongle på vei.

Kan si hva min erfaring blir.

Jeg har gjort følgende observasjoner:

- Hurtiglading tar vesentlig lenger tid enn tidligere, og det er ikke noen vits å lade mer enn til 70-75% på grunn av strupet hastighet. Tidligere var det ikke noe problem å lade til bilen stoppet av seg selv på 83%.

- Jeg kan få turtlemode / power limited ved fullt pådrag, selv med mer enn 50% strøm på batteriet.
Dette har begynt å komme nå som det har blitt kjøligere (ca. 3 varmegrader), men var ikke noe problem forrige vinter med temperaturer på -5 til -15.

- Lading fra 15% til 45% på hurtiglader. Hurtiglader sier at 4.56 kWh levert. Jeg brukte 10 min og 35 sekunder på dette, og snitteffekt tilsvarer ca. 26 kW hvis jeg ikke har regna helt feil...

Regnestykke:
30% = 4.56 kWh
1% = 4.56 / 30 = 0.152 kWh per prosent.
100% = 0.152 x 100 = 15.2 kWh tilgjengelig
15.2 kWh / 27 kWh = 56.29% restkapasitet

- Snittforbruk har vært stabilt i lang tid på ca. 184 Wh/km. Kjørecomputeren estimerer rekkevidde til ca. 83 km ved 100% batteri

Regnestykke:
83 km x 0.184 kWh/km = 15.27 kWh tilgjengelig.
15.27 kWh / 27 kWh = 0.56 = 56.55% restkapasistet.

(regnestykkene er da uten ev. varmetap o.l.)
« Siste redigering: søndag 27. oktober 2019, klokken 19:00 av knute »
Kia Soul 2015

Zattaxu

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 41
    • Vis profil
Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« Svar #2 på: søndag 27. oktober 2019, klokken 13:52 »
Interessante observasjoner. Gi gjerne en update når den har vært på verksted.

Ved hurtiglading og omregning til 100 % kapasitet får jeg nå ca 17,7 kWh, ned fra 19,0 kWh angitt i min første post. SOH har i følge Torque Pro tapt seg fra 88,5% til 85,5 % i løpet av de siste 5.000 km. Soul Ev Spy angir 79,1 % SOH. Er klar over at det er feilkilder, men virker som om batteriet degraderes raskere nå enn tidligere. Jeg har 93 km på GOM ved 100 prosent SOC (utetemperatur ca 10 grader) og ca 19,5 kwh/100 km. Bilen bruker imidlertid fortsatt (nesten) like lang tid på lading fra ladestasjon, men har lest på amerikansk forum at det ikke er uvanlig.

goev

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 239
    • Vis profil
Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« Svar #3 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 14:52 »
Min bil, en Classic fra des. 2014, har rulla 98500km og OVMS rapporterer 89% SOH. Den viser omtrent 110km på fullladet batteri ved en utetemperatur på 0-5 grader.
Jeg har ikke merket noe reduksjon i hurtiglading, men jeg har ikke hatt behov for det på en stund.
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

knute

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« Svar #4 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 17:34 »
Da har min bil vært på en sjekk, og forhandler/verksted har sendt inn en søknad om å bytte batteriet på garanti til Kia.
Dette kunne visstnok "ta månedsvis å få fikset".

Jeg fikk ikke med meg detaljer, siden jeg måtte sende samboeren p.g.a. jobb, og hun spurte ikke.
Jeg skal ta å ringe til de og høre om grunnen til at det kan ta så lang tid etterhvert.

Håper å få svar på om det er fordi de ikke har batterier tilgjengelig (i Norge / Europa / verden), eller om bare saksbehandlinga hos Kia latterlig lang ...

Jeg fikk på forhånd beskjed om at det kom til å koste 400kr for å ta sjekken, men samboeren fikk beskjed om at det ikke var noe å betale, regner med det har med at det ble en garantisak å gjøre.
Kia Soul 2015

Zattaxu

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 41
    • Vis profil
Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« Svar #5 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 21:29 »
Takk for update knute. Da vet jeg noe mer om hvilken kapasitet man må ha, for at Kia iallefall vurderer at det er under 70 %-grensen. Har registrert på facebook-siden at enkelte har ventet ca 6 mnd på å få skiftet batteripakken, mens det har gått vesentlig raskere for andre. Lykke til!

knute

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 31
    • Vis profil
Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« Svar #6 på: mandag 11. november 2019, klokken 16:17 »
Jeg var innom forhandler og gravde litt i dag.

Garantisøknad var innvilget hos Kia, og batteri er bestilt.
Forhandler kunne ikke si noe som helst om leveringstid, utover at det mest sannsynlig var snakk om flere måneder.
Grunnen er mangel på batterier fra Kia.

Jeg spurte om muligheter rundt lånebil o.l., men jeg hadde visstnok ikke noen rettigheter der.
Men, jeg har lest igjennom en del på FB-gruppa jeg antar du refererte til tidligere, og ser at det er en del forskjellige svar ute og går.

Hvis det blir for ille, så får jeg mase mer, og kanskje involvere NAF.

Det som var litt festlig, var at det det stod en trekasse inne hos forhandler, merket med "Li-ion battery 28.8kWh", så jeg begynte jo faktisk å lure på om det var mitt nye batteri de allerede hadde fått inn, men det var det dårlige batteriet til en annen uheldig kunde som hadde fått byttet i dag/i går. Den kunden hadde venta i 4 måneder.

Etter at tempen har droppet ned enda et par grader, og med snøfall i dag, så gjetter GOM nå 70km ved 100%
Kia Soul 2015

Zattaxu

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 41
    • Vis profil
Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
« Svar #7 på: torsdag 14. november 2019, klokken 18:18 »
Til andre, som ikke har tilgang til egne apper for å beregne prosentmessig fall i batterikapasitet: En enkel metode kan være å se på hvor mange kWh energi batteriet får tilført ved hurtiglading.

Ved lading fra for eksempel 25 % til 75 % får jeg levert 8,5 kWh. Det tilsier at mitt batteri fulladet har kapasitet på 17.0 kWh. Det er mindre enn 70 % av opprinnelig batterikapasitet på 2014-modellen på 27 kWh, men Kia benytter (av en eller annen grunn) en annen formel for å beregne hvor mye reduksjonen på batteriet er (uten at jeg går nærmere inn på det her).

Soul EV Spy-appen har vist seg å korrespondere godt med målingen av batteristatus som Kia selv foretar på sine autoriserte verksteder. I følge appen har min bil nå 76 % SOH. Ved beregning av hvor 70 %-grensen går tilsier det at når man ved hurtiglading får en beregnet totalkapasitet på mindre enn 15,6 kWh (17,0*0,7/0,76) er det sannsynlig at også Kia anerkjenner at batteriet har tapt seg under 70 %-grensen. Merk at metoden inneholder enkelte unøyaktigheter og at den fordrer at man ved hurtigladingen bør øke med 50 % eller mer, for å unngå for store unøyaktigheter ved små prosentmessige intervaller.