Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?

Startet av Zattaxu, mandag 12. august 2019, klokken 10:58

« forrige - neste »

hanche

Jeg husker ikke i farten hva garantien lover, men jeg tror du har en god sak her. Lykke til!
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Jornenge

Fikk da beskjed om at SOH var 74% så foreløpig ikke noen garantisak. Hadde 68km rekkevidde på fulladet batteri. Har ett år igjen av garanti så regner med det blir nytt på garanti før tiden utløper da batteriet taper seg fra mnd til mnd. Bilen har et estimert forbruk på 17,3Kwh pr ti mil, batteriet er tomt på ca 7 mil. Original kapasitet er 27KWh, lurer veldig på hvordan SOH kan være 74%? Denne saken vurderes tatt opp på tv2 hjelper deg.

spruddel

Sitat fra: Jornenge på mandag 29. november 2021, klokken 16:09
Fikk da beskjed om at SOH var 74% så foreløpig ikke noen garantisak. Hadde 68km rekkevidde på fulladet batteri. Har ett år igjen av garanti så regner med det blir nytt på garanti før tiden utløper da batteriet taper seg fra mnd til mnd. Bilen har et estimert forbruk på 17,3Kwh pr ti mil, batteriet er tomt på ca 7 mil. Original kapasitet er 27KWh, lurer veldig på hvordan SOH kan være 74%? Denne saken vurderes tatt opp på tv2 hjelper deg.
Har min 2014 modell Soul på verksted nå for utbedring av punkter ifm. garantiutløp. De sier SOH er 75%. Estimererte 38 km ved 50% batteri da jeg leverte den. Snittforbruk på 17,9 kWh. Jeg er heller ikke overbevist om måten de måler på, og det er jo kun deres eget testverktøy som gjelder.
Jeg er lett med å ta dette videre med TV2 Hjelper deg eller liknende!

Maxwell_400

Er ikke helt sikker på hvordan den er oppbygd på Soul men det er 192 batterier fordelt på 8 moduler. Totalpakkas SOH er ikke bedre enn SOH på den dårligste modulen.

Hvis vi ser bort fra modulene så tror jeg den er organisert som 2p96s, altså 96 parvis i serie (spenning 240v-413v). SOH blir ikke bedre enn de to dårligste batteriene i parallell.

Så hvordan regner de SOH ? å ta snittet av alle modulene eller alle batteriene blir feil, en må se på de parvis.

Dette kan du sjekke selv med Soul Spy appen, der får du opp alle celle spenningene, det skal ikke være stort avvik når den er full ladet eller tom.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

goev

Jeg venter ennå på å få nytt framdriftsbatteri til min 2014-modell. Har ventet siden litt før jul.
Noen som nylig har fått nytt batteri? I så fall, hvor lang tid tok det fra det ble godkjent til dere faktisk fikk det? Og hvilken kapasitet fikk dere? 27 eller 30kWh?
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

cirys1

Hei
Da var det min tur, service i dag med batterisjekk. 62% noe jeg allerede visste siden jeg bruker SoulSpy, BOS leser kun av det bilen sier og tester ikke batteriet på noen måte så det er helt likt det bilen sier.
Hva har man krav på?
Jeg skulle reist en god del/2000km med denne i sommer men slik det er nå er det håpløst pga. veldig dårlig/bruker veldig lang tid på hurtiglading.

hulumogu

Hei
Jeg har samme problemer som beskrevet tidligere i tråden.
Får nå ofte turtelmode opp bakker også slikt, og har 56 kilomet på full lading på siste måling.

Bilen er gått ut på garanti. Noen som har tips? Må man kjøpe nytt batteri, eller skrape bilen? Bilen ble kjøpt brukt før sommeren, da var rekkevidde bedre...

TB

Kia har 7 år garanti, bilen er eldre enn dette?

Om noen celler er defekt vil det være mulig å bytte dem. Er alle cellene utslitte vil det trolig være kostbart å bytte av batteri, brukte batterier omsettes for høy pris slik jeg forstår.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Stig-Arne

#38
Bjørn Nyland også kjent som Teslabjørn har testet flere KIA Soul rundt 2015-2016 modeller, alle med høy degradering av batteriet.

Selv hadde jeg en KIA Soul 2016 modell som jeg solgte i 2021, da jeg så at rekkevidden begynte å bli for dårlig for vår bruk, og orket ikke mas og styr med KIA vedrørende garantier.

Se denne videoen:
https://youtu.be/ap2nUz44IJs?t=615

Her snakker han med en mekaniker fra Polen mener jeg det var, som har litt erfaring med problemene med batteriene til 27 kWh Soul
Problemet fremstår  som at det er de bakre modulene som er lagt i høyden som er hovedproblemet. De øverste modulene får ikke samme kjøling, og på den måten degraderes raskere.
Visstnok skal dette problemet være løst på 30 kWh pakkene, og etter hva jeg forstår så er det kun 30 kWh pakker som monteres nå.

Så det er mulig i aller høyeste grad å få reparert KIA Soul sitt batteri til en fornuftig penge etter garanti slutt.


Geir81

Er det noen her som har erfaring med å få reparert batteri / byttet de dårligste modulene på noe sånt spesialverksted i osloområdet? Hvilket verksted, og hva kostet det?

Kim-

Skal gå til innkjøp av en Soul som har fått byttet batteriet for noen måneder siden. Ser fra verkstedsbesøket at varenummeret på batteriet har en R bak seg, som jeg mistenker står for refurbishing, altså brukte celler. Står det det hos dere og, eller har dere fått helt nytt batteri?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA