Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model Y vs Skoda Vision IV

Startet av kirneh, mandag 12. august 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: kodax på torsdag 15. august 2019, klokken 16:08
Sitat fra: jlan på torsdag 15. august 2019, klokken 13:57
Jeg har hatt problemer under visse vinterforhold. Spesielt hvis man trenger å åpne døren uten å ha forvarmet bilen, og uten å ha husket siliconspraying. Døren går opp uten at vinduet går ned....
Takk for tips/påminnelse!
Slik er alle biler med dører uten ramme, riktig nok. Vår BMW i3 er slik også.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kirneh

#16
Mange gode innspill her - takk! Ser ut som om det er ventetid ved ikke-tesla-ladere, men ventetid på service/reklamasjoner hos Tesla. Alltid en tradeoff ser det ut til.

"Prismessig kommer man sikkert ganske likt ut, men Y vil oppdateres OTA og ha tilgang til det beste ladenettverket per nå (i tillegg til alle ladepunktene Skoda vil ha tilgang til)."

- Hva slags oppdateringer er det snakk om?

"Ellers er det feil at "alle" tror at elbilfordelene slutter i 2020. Disse er fredet ut 2021, ergo har man god tid til å vente på Model Y som leveres tidlig i 2021 i Europa (les: sikkert sent 2021 pga. forsinkelser). Les mer her: https://www.motor.no/artikler/2018/januar/regjeringen-freder-elbil-fordelene-i-jeloya-erklaring/"

- Ser bare ut til å være en politisk vilje til å gjennomføre disse fordelene ut 2021, men de er avhengige av at ESA gir godkjenning for 2021 også ettersom godkjennelsen utgår i desember 2020. Så da er det en viss risiko for at mva blir innført fra 2021, avhengig av de vurderingene av mva-fritaket som ESA krever at regjeringen gjør i 2019-2020. Det foreligger nå en NOU om MVA (fra 2019) som anbefaler å innføre MVA på elbiler. Med andre ord kan man dessverre ikke med sikkerhet si at MVA-fritaket er fredet ut 2021 ut fra det som foreligger av informasjon nå. Iallefall hvis det er denne artikkelen du baserer deg på. De andre elbilfordelene (enn mva) er derimot godtatt for en lengre periode enn ut 2020.

Rammeløse dører kan være et problem

- Det var jeg ikke klar over. Har en i3 selv som har fungert utmerket (enn så lenge). Fint at det kommer frem her da. Skoda Vision IV skulle vel ikke få rammeløse dører såvidt jeg forstod det - bare konseptbilen.


RBK

Litt info om det med service fra min side.
I løpet av mine 3 tesla som jeg har eid (2 stk kjører jeg nå Modells S100D og 3LR AWD) så har jeg hatt feil på Dørhåndtak på S og Frunk. Ellers har jeg ikke hatt stopp. Vente tid på de to gangene var 1-4 dager (senest i vinter). Ellers vanlig service som jeg bestilte 2-3 månder før for å få det planlagt.
Men ja det er og har vært utfordring men tror og håper at det alltids blir bedre. Har ihvertfall bestilt Y og en av grunnene er overlegne lademuligheter. Har selv noen turer ned til Italia og Norge og da er ladenettverket til Tesla overlegne samt at det nå bygges ut en haug av de andre som vi kan benytte.
Lykke til med valg av bil. Fornøyd blir du nok
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

kirneh

Takk for utbroderingen!

Er det noen grunn til å tro at den ene får et større plass i baksetet enn den andre? Jeg har for tiden en Audi a4 2017-modell som er altfor liten (for meg) når jeg skal ha babysete bak både passasjer og fører. Derfor må plassen være bedre enn i en A4. Men det er kanskje for tidlig å si noe om på Y og Vision IV?

RBK

#19
Skoda har jeg bare sett noen bilder av men modell Y må være større en A4. Her var det et bilde vist ovenifra bak så man kunne se ned i bagasjen og med tanke på størrelse som jeg har i 3 så blir dette mye større en A4.
Jeg skal selge S pga. at den er alt for stor til oss 4 også beholder jeg Modell 3 samt Y. Grunnen til at vi velger Y er for å få større bakluke. Ellers er det faktisk enormt med plass i 3 men bakluke har liten pning som er litt bakdel.
Digresjon, jeg fikk min 3 i februar som en av de tidligste, ikke en eneste feil så langt på 10.000 km  :+1:

Sorry, så ikke at du mente baksete. Der vet jeg ikke så mye men mener kollega sin A4 er mindre en min modell 3 men det kan du enkelt sjekke med å ta en titt på modell 3
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Guleböj

Sitat fra: gr på mandag 12. august 2019, klokken 15:15
Vision IV skal visst nok kun få kameraspeil, noe som er en stor ulempe. Det går da ikke an å endre plassering på hodet for å se mer i speilet, man blir låst til bildet som er der. Får håpe de får til noen gode vidvinkelkameraer og skjermer som gjør at det er levelig, ellers er det en tullete ekstrakost for en dårligere løsning (men mer aero).

Hva er kilden for dette? Det jeg har lest av artikler påstår at det er stikk motsatt - at de dropper kameraspeil, også som tilvalg.

Sitat fra: kirneh på fredag 16. august 2019, klokken 10:52
Takk for utbroderingen!

Er det noen grunn til å tro at den ene får et større plass i baksetet enn den andre? Jeg har for tiden en Audi a4 2017-modell som er altfor liten (for meg) når jeg skal ha babysete bak både passasjer og fører. Derfor må plassen være bedre enn i en A4. Men det er kanskje for tidlig å si noe om på Y og Vision IV?

Jeg har reservert Vision iV, og dette er meget viktig for meg og. Er selv rundt 2 meter, og med barneseter bak blir det raskt veldig trangt i vår BMW E61. Det er vel for tidlig å si hvilken som blir størst, men Skoda lager i alle fall andre biler som er blant de største i sin klasse innvendig. Hvis de følger den standarden bør det bli bra også i Vision iV.

Gleder meg uansett til begge kommer, så man får prøvd i praksis.

Scrooge

Det blir ikke kameraspeil, fra elbil24: "Fra Konseptbilen har også kameraer i stedet for sidespeil utvendig. Elbil24 har fått bekreftet at dette ikke vil komme på produksjonsmodellen, slik Audi har på et-tron."


geear

Så bra. Det står nemlig på Skoda Norge sine offisielle sider. Riktig nok er det nok info fra konseptbilen, men er ikke akkurat lett å skille siden det er fra samme side man reserverer "den" bilen..

Helge Skåtun

Hei, jeg er helt ny på dette forumet. Har tenkt å kjøpe elbil når det kommer en 4WD SUV med tilhengerfeste, så både Skoda EnyaQ og Tesla Y er kandidater.
Er det noen som vet hva bakkeklaringen er på disse to?  Trenger litt bakkeklaring for å komme opp på hytta om vinteren (bratt bakke og ikke alltid like godt brøyta).

daktari

Sitat fra: Helge Skåtun på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:32
Hei, jeg er helt ny på dette forumet. Har tenkt å kjøpe elbil når det kommer en 4WD SUV med tilhengerfeste, så både Skoda EnyaQ og Tesla Y er kandidater.
Er det noen som vet hva bakkeklaringen er på disse to?  Trenger litt bakkeklaring for å komme opp på hytta om vinteren (bratt bakke og ikke alltid like godt brøyta).
Godt spørsmål, av spionbildene av Y og ID.4 (som jeg tror blir identisk med Enyaq), så ser de lave ut. E-tron derimot kan bli skikkelig høy.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jlan

Sitat fra: Helge Skåtun på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:32
... Skoda EnyaQ og Tesla Y er kandidater. Er det noen som vet hva bakkeklaringen er på disse to? 
Ut fra bildet i "Model Y in the wild" tråden er høyden på kanalene 1.4" høyere enn Model 3. Den er oppgitt til bakkeklaring 5.5", så hvis bilene er like under, så blir det vel 6.9" (17.5 cm). Med fullastet bil tror jeg ikke du skal regne med mer enn 15 cm. Mye det samme for Skodaen ser det ut til.

Jaguar ipace er betydelig bedre på dette. Den klarer 24 cm bakkeklaring med full last, og kan vade i 50 cm dypt vann.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Men iPace blir vel fort et par hundre tusen dyrere, så det blir dyr bakkeklaring:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

#27
Sitat fra: kodax på torsdag 20. februar 2020, klokken 17:22
Men iPace blir vel fort et par hundre tusen dyrere, så det blir dyr bakkeklaring:)
Vel, jeg ser nye i-pace ligger på finn til 599000 nå. Men hvis det bare er ren snø som er bekymringen så hadde jeg valgt en Model Y. Hvis det derimot er snakk om at en kan slå nedpå stein og lignende, så er det en litt annen vurdering.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på torsdag 20. februar 2020, klokken 14:34

Jaguar ipace er betydelig bedre på dette. Den klarer 24 cm bakkeklaring med full last, og kan vade i 50 cm dypt vann.
Det er vel med luftfjæringen som bl.a Nordic edition ikke har.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Nevner igjen e-tron som er en helt sinnsykt bra bil i dyp snø. Luft som standard fra 499. Opplever den som bedre enn Jaguaren. Akkurat den bakkeklaringen gjør meg litt skeptisk til å eventelt bytte til Y eller Enyaq.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA