Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model Y vs Skoda Vision IV

Startet av kirneh, mandag 12. august 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

kirneh

Hei!

Fant ikke noen tråd som gjelder sammenligning mellom Skoda Vision IV og Tesla Model Y så derfor starter jeg en. Si ifra om jeg har lett på feil sted.

Er det noen som kjenner til forskjellene mellom de to bilene (som begge ikke er produksjonsklare så vidt jeg vet), og eventuelle fordeler/ulemper de har eller sannsynligvis vil få/lide av?

Begge ser ut til å ha 4x4, rundt 500km rekkevidde (WLTP), stort bagasjerom, og trolig hengerfeste (utfra hva jeg kan lese av spekulasjoner). Pris på Skoda Vision IV er ikke klar enda, men utfra spekulasjonene på nettet er det grunn til å tro at den vil ligge i samme område som Tesla'n (slik jeg har forstått det.

Vil noen av bilene bli levert i 2020 selv om man ikke ligger langt fremme i køen? Tenker på mulig MVA-smell.

PS: Et annet spm som henge litt i hop er dette med merverdiavgift. ESA godtok tre nye år og dermed ut 2020 (https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/elbil-fordeler-godkjent-av-esa/id2582614/). Men så skrives det her inne av enkelte på forumet at fritaket er godtatt av ESA ut 2021 - er det en misforståelse eller har noen kilde som viser at ESA har godtatt ut 2021?

Magnus Hansen

Vanskelig å sammenligne to biler med såpass mye ukjente detaljer. Ellers hører diskusjonen hjemme et annet sted som er opprettet nettopp for å diskutere bil A mot bil B:


https://elbilforum.no/index.php?board=36.0

lirekassa

Skoda SUV, tipper jeg, får dårligere aerodynamikk og høyere forbruk, men noe kommer til å veies opp av større batteripakke. Ladehastigheten blir vel bra, ut i fra hva e-Tron får. Ellers blir det neppe noen frunk på Skoda, mens Y vil få enda større enn Model 3 har. Får vi se rails på Skoda så den blir godkjent for litt mer taklast enn Y kanskje? Jeg tror det.

Prismessig kommer man sikkert ganske likt ut, men Y vil oppdateres OTA og ha tilgang til det beste ladenettverket per nå (i tillegg til alle ladepunktene Skoda vil ha tilgang til).

Når det kommer til levering så har Skoda sagt de første kundene vil få Q4 2020, men da bommer de sikkert med (minst) ett kvartal så her tipper jeg Q1 2021. Tror det samme om Y, selv om den vel er forventet litt senere.

Klykken

Du kan slite med å finne hurtigladere til Skodaen. Dvs den vil være vanskeligere å bruke på tur. Tesla er milevis i forkant her, og du slipper kompliserte prismodeller, mange abonnement etc. Tesla er plug and play.

Men så har du utfordringene til Tesla. De er vanskelige å nå når salget er gjort, og du kanskje trenger service. Spesielt om du bor litt "ruralt" og nord i landet, et stykke unna nærmeste service-senter. Dette er forhåpentligvis forbigående og allerede er det en vesentlig bedring her. Noen opplever også varierende kvalitet på bilene, men flertallet er meget fornøyd.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Vision IV skal visst nok kun få kameraspeil, noe som er en stor ulempe. Det går da ikke an å endre plassering på hodet for å se mer i speilet, man blir låst til bildet som er der. Får håpe de får til noen gode vidvinkelkameraer og skjermer som gjør at det er levelig, ellers er det en tullete ekstrakost for en dårligere løsning (men mer aero).

Model Y kan fås som 7-seter, så langt har jeg ikke hørt om mulighet for det på Vision IV?

Sitat fra: lirekassa på mandag 12. august 2019, klokken 14:04
Ladehastigheten blir vel bra, ut i fra hva e-Tron får.
Skoda har annonsert 0-80% på en halvtime, så det blir vel rundt 130kW i snitt på 0-80%, som helt klart er bra. Allikevel et godt stykke bak Model 3 LR sine 250kW i dag (eller 194kW på CCS) - som jeg også antar at vil bli minst like bra på Model Y. 250kW forutsetter som kjent Supercharger v3, men det vil nok være en del av de om 1,5-2 år.

PS: jeg har reservasjon på både Vision IV og Model Y.

Scrooge

Reservert begge selv også. Vision iV kan ende opp med 7-seters mulighet, det har vært nevnt, men det får tiden vise. Jeg har vanskelig for å tro at det kun er mulig med kamera-speil. Så lenge det ikke er lov i alle land(?) må det også kunne leveres med ordinære speil.

Helgetur

Eg har lagt inn bestilling på Skodaen. Mest fordi eg må ha ein bil som går kvar dag, og bur langt frå Tesla-verkstad. Av det ein kan lesa på forumet verker det som Teslabilane er avhengig av svært hyppige besøk på verkstad. Dette blir bekrefta av to av dei tre eg kjenner som har kjøpt Tesla 3. Største fordelen med Y-en er ladenettverket, men til vårt bruk er det kun viktig i <1% av kjøreturane.

daktari

Jeg tror takformen til Y gjør at de 2 bakerste setene blir ganske ubrukelig dessverre. Veldig usikker på hvordan takformen også vil tillate skiboks/sykkelstativ etc. Det virker som om Y har enda mer kuppel enn 3ern.

En showstopper for meg vil være rammeløse dører. Det er så mye bedre med vinduer som tetter skikkelig.

Kombi-kupe-form på Skoda kan trekke ned - Y kan hende blir mer praktisk. Den kunne med fordel vært enda mer "Ford S-max" tenker jeg. Eksempelvis er BMW X3 mer praktisk enn X4.

En spennende sak kan være hvordan infotainment i Skoda blir.

Hvis ladingen til Skoda blir som e-tron blir det ikke galt, til gjengjeld er jo Model 3 (som Y baserer seg på) enda raskere!  Gode fremskritt!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 21:42
Kombi-kupe-form på Skoda kan trekke ned - Y kan hende blir mer praktisk.
Så vidt jeg vet (har reservasjon på iV) kommer det både coupe og SUV utgave av iV. SUV kommer først.

https://www.nettavisen.no/livsstil/skoda-vision-iv-skoda-avduker-ny-elbil-som-skapt-for-nordmenn/3423601795.html

emphezis

Fordelene til Model Y er ladenettverk og hurtighet på lading, og selvsagt at det er en Tesla = bilen utvikles kontinuerlig og det kommer til nye funksjoner årevis etter at du har kjøpt bilen. Et annet bilmerke er "dødt" den dagen det ruller ut av fabrikken. Tror nok også Tesla ligger milevis foran VAG på selvkjøring osv. (Selv om mange opplever mye rart rundt det enda.) Tesla har dessuten X-faktoren (selv om det er en Y...), Skoda er en Skoda...

Model Y som 7-seter tror jeg er verdiløst med mindre du har barn under 12 år som skal sitte der. Jeg har reservert min uten, trenger ikke 2 ubrukelige seter bakerst som tar opp bagasjeplassen.

Den STORE ulempen med Tesla er selvsagt byggekvalitet. Den er dessverre så som så på Tesla. Kan jo håpe ting er bedre om 2 år, de får jo stadig mer erfaring og Model Y er en mye mindre komplisert bil enn S og X (uten falkedører, uten motoriserte dørhåndtak, luftunderstell osv).

Ellers er det feil at "alle" tror at elbilfordelene slutter i 2020. Disse er fredet ut 2021, ergo har man god tid til å vente på Model Y som leveres tidlig i 2021 i Europa (les: sikkert sent 2021 pga. forsinkelser). Les mer her: https://www.motor.no/artikler/2018/januar/regjeringen-freder-elbil-fordelene-i-jeloya-erklaring/
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

geear

Sitat fra: daktari på mandag 12. august 2019, klokken 21:42
Jeg tror takformen til Y gjør at de 2 bakerste setene blir ganske ubrukelig dessverre. Veldig usikker på hvordan takformen også vil tillate skiboks/sykkelstativ etc. Det virker som om Y har enda mer kuppel enn 3ern.

En showstopper for meg vil være rammeløse dører. Det er så mye bedre med vinduer som tetter skikkelig.
Modellen som så langt er vist av Vision IV ser jo omtrent ut som en Model X/Y... Både Y og IV er vist med rammeløse dører. Kan ikke si at jeg opplever det som noe problem på X.

kodax

Jeg har heller ikke noen opplevelse av at det er negativt med rammeløse dører på min X, men det var vel et problem på eldre modeller. Satser på at Tesla har forbedret dette:)
Ang freding av elbil-fordeler, så gjelder jo det bare ut stortingsperioden som varer til 1.oktober. Hvor fort det eventuelt blir endringer på det da, er det ingen som vet. Får FrP rent flertall, blir det nok umiddelbart:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amoss

Sitat fra: kodax på torsdag 15. august 2019, klokken 13:10
Ang freding av elbil-fordeler, så gjelder jo det bare ut stortingsperioden som varer til 1.oktober. Hvor fort det eventuelt blir endringer på det da, er det ingen som vet.

Sånn i praksis vil det normalt først bli endret i statsbudsjettet for året etter som da vil bli vedtatt i løpet av høsten og gjelde fra 1/1 2022.  Dersom noe parti - eller gruppering av partier - med en ny(?) regjeringsposisjon føler at dette haster å få gjennomført kan det teoretisk gjennomføres før statsbudsjettet, men det skal mye til...
Model S 85D

jlan

Sitat fra: gr på onsdag 14. august 2019, klokken 11:51
Både Y og IV er vist med rammeløse dører. Kan ikke si at jeg opplever det som noe problem på X.
Jeg har hatt problemer under visse vinterforhold. Spesielt hvis man trenger å åpne døren uten å ha forvarmet bilen, og uten å ha husket siliconspraying. Døren går opp uten at vinduet går ned. Nå er ikke det noen katastrofe, for det knuser ikke, men ved en anledning løsnet styreskinnene i døren, så vinduet ble slarkete.

Ellers er det vel et mindre problem på biler med manuelle dører. På X blir jo døren presset opp med stor kraft, når man først har bedt den om å åpne.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Sitat fra: jlan på torsdag 15. august 2019, klokken 13:57
Jeg har hatt problemer under visse vinterforhold. Spesielt hvis man trenger å åpne døren uten å ha forvarmet bilen, og uten å ha husket siliconspraying. Døren går opp uten at vinduet går ned....
Takk for tips/påminnelse!
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA