Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet X100D

Startet av Lynet, søndag 11. august 2019, klokken 20:05

« forrige - neste »

Lynet

Ser ladehastighet kan variere mye på superlader.
Ladet 28.7. og den begynte å falle fra 53% (passerte 110kW), ved 60% var det 86kW
Ladet 31.7. men da begynte fallet allerede ved 40%! Ved 53% hadde jeg da 85kW, ved 60% 68kW
Samme temperatur i batteriet, ca 38 grader.
Samme software, 2019.24.4 73fb1a
Samme sted, Stjørdal
Dette betyr at ladehastighet endrer seg uavhengig av software, men hva er årsaken?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Stig-Arne

Batteritemperaur er vel den største enkeltårsaken om du stod alene på samme laderparet.

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Hodetelefoner


Kim-

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 11. august 2019, klokken 23:26
Range mode off :)
Skal vel i teorien ikke gi noen endring i ladehastigheten dette, med unntak av at du begynner med litt lavere temperatur på batteriet dersom den reduserer pga høy temp.

Har sett noen ganger at det er forskjellig i forholdt til hvor lenge ladeøkten varer. (Uten at jeg kan dokumentere det).
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lynet

Tar opp denne igjen jeg.
Kan vi legge inn hvilken ladehastighet vi har ved hver 30, 40, 50, 60 og 70% for å få litt sammenligninger?
Batteriet må være varmt (minimum 200 kjørte kilometer slik at det kommer over 30 grader).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tessy

Usikker på batteri temp..

X100D-2018. 30K
          NÅ          TIDLIGERE
25% - 140KW - 116KW
32% - 132KW -
38% - 118KW
40%             - 114KW
50% - 90KW - 107KW - 110KW - 116KW
60% - 71KW - 86KW   - 101KW -
70% - 58KW - 69KW - 80KW
80% - 46KW - 56KW -
85% - 37KW - 39KW - 47KW
90%              - 29KW - 37KW
95%              - 13KW - 19KW

For meg virker det som etter at jeg nå får inntil ca 140KW på min X, istedet for 115-117KW, går den vesentlig tregere etter 50% lading, slik at den faktiske ladetiden blir lenger, da man uansett bare har 140KW i noen få minutter, istedet får man 15-20KW lavere ladeeffekt fra 50%. Men på papiret virker det flott med 140KW lading som salgs gimmick..

geear

Hvis det bare er én lading som er underlag, så er det nok litt tynt, men det er nok ikke urealistisk å tenke seg at sen økte ladehastigheten i bunn gir økt temperatur i batteripakken slik at den reduserer farten tidligere?

Uansett så kan det redusere total ladetid på en tur, enten det bare er et raskt lite påfyll på slutten  av en tur, eller man velger å kjøre med "hyppige" stopp med god ladefart kontra å stå lenge og ha veldig lange etapper.

Lynet

Jeg lader ikke så mye på superlader, men erfarer det samme som tessy, fra 50% og oppover er det dramatisk reduksjon.
Jeg har brkt å legge merke til når SOC og kW krysses. På min S85 har det tidligere vært ved ca 60%-60kW.
På X100 var det ved min første lading i mai:
Ideell batteritemp etter 250km, range mode off.
40%-116kW
50%-113kW
60%-110kW
70%-86kW
74%-74kW

På lading i oktober fikk jeg følgende, startet med 20 grader i batteriet på 17%, range mode on: 
30%- 107kW
40%- 95kW
50%- 80kW
60%- 68kW
63%- 63kW
70%- 57kW

Fra 50% og oppover snakker vi her om 30-40% reduksjon i ladeeffekt! Og det på en 2019 modell!
Men jeg har for få målinger til å hevde noe, og den siste er som sagt med range mode on, vet ikke om det har noe å si?
Batteritempen mener jeg ikke det er, da effekten var oppe i 114kW ved 25% på siste lading.
La også merke til at estimert tid var 30min for å lade fra 17% til 70%, det tok 42min.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

GOS

@Lynet

20 grader på batteriet er ikke nok for p fp full ladeeffekt. I det minste så var der ikke det på S85 batteriet.

Om du vet batteriet var 20 grader så har du gjerne CanBus måler? Isåfall så vil du kunne lese av hva som er maks ladehastighet ved forskjellige temperaturer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Lynet

Ikke spor av nå GOS. Det er ikke effekten ved ladestart jeg snakker om, men etter 50%. Og hvis du starter på 17% er batteriet godt og varmt ved 50%.
Og ja jeg bruker Scan my Tesla, man ser tydelig når batteriet begynner å blir varmt nok, da øker ladeeffekten, får så å falle igjen når det er SOC som begrenser.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Starter det lavt pga kaldt batteri syns jeg ofte det fortsetter lavt hele sesjonen. Oppnår liksom aldri maks. Range mode on fucker vel også opp?

Lynet

Ja, det er godt mulig. Håper fler blir med og tester så vi kan finne ut av dette.
Teste om det er forskjell på range mode on eller off.
Teste om utetempratur har innvirkning.
Teste om lav batteritemp virker inn i helle ladeøkten.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

GOS

Sitat fra: gr på lørdag 02. november 2019, klokken 13:36
Starter det lavt pga kaldt batteri syns jeg ofte det fortsetter lavt hele sesjonen.

Det føler jeg også er tilfellet, men har ikke gått skikkelig vitenskapelig til verks
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA