Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fartdumper boligfelt

Startet av janhr, søndag 11. august 2019, klokken 13:03

« forrige - neste »

janhr

Er det noe problem med høye ulovlige fartdumper satt opp av kommunen på over 10cm med Tesla 3?
TM3 SR+ HF

Carl Anton Stenling

Model 3 i vanlig utgave fungerer godt over alle typer fartsdumper som jeg har prøvd. Observerer f.eks. at flere andre biler må kjøre forsiktigere over fartsdumpene for å unngå å slå nedi.

Ved bratte garasjeinnkjørsler eller lignende kan man nok oppleve at bilen blir for lav, men det er et problem mange biler har.

Som kjent er det også et tips å kjøre på skrå over hindringer som kan slå nedi.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Jalla

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 11. august 2019, klokken 13:36
Observerer f.eks. at flere andre biler må kjøre forsiktigere over fartsdumpene for å unngå å slå nedi.
Hvordan observerer du dette? At de senker farten mer betyr ikke at de hadde slått nedi selv om de hadde holdt en høyere fart. Noen er bare mer forsiktige enn andre.

janegils

Går ut i frå at du meiner fartshumper.
Fartsdumper er ganske uvanleg å sjå, viss ein ser bort frå hull i vegen da... :P
The rotation of earth really makes my day

Carl Anton Stenling

#4
Sitat fra: Jalla på søndag 11. august 2019, klokken 14:19
Hvordan observerer du dette? At de senker farten mer betyr ikke at de hadde slått nedi selv om de hadde holdt en høyere fart. Noen er bare mer forsiktige enn andre.

Her snakker jeg om sportslige biler som plutselig blir veldig forsiktig over fartsdumpene der de kjører til daglig. Da tror jeg det mest sannsynlige er at de har opplevd å slå nedi. Spesielt biler med stort overheng foran er utsatte. Har også sett at noen forsøker å kjøre på skrå over humpene.

Model 3 har lite overheng og dette fungerer greit for fartsdumper. Lang akselavstand har imidlertid til gjengjeld ulemper når det kommer til garasjeinnkjørsler m.v.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

#5
Irriterer meg grønn på at man ikke kan lage humper som kan plasseres i fartsgrensen. Det gjør at man fokuserer på humpene og ikke omkring. Der jeg bor er det 50 men man må ned i 35-40 for å forsere humpene. De ble satt opp pga skole men året etter de kom ble den første eleven påkjørt. Mao fungere humpene motsatt av tiltenkt og til stor irritasjon i alle fall fra meg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 11. august 2019, klokken 15:04
Irriterer meg grønn på at man ikke kan lade humper som kan plasseres i fartsgrensen. Det gjør at man fokuserer på humpene og ikke omkring. Der jeg bor er det 50 men man må ned i 35_40 for å forsere humpene. De ble satt opp pga skole men året etter de kom ble den første eleven påkjørt. Mao fungere humpene motsatt av tiltenkt og til stor irritasjon i alle fall fra meg.

Hmm, her er det motsatt. Humper i 50-sone som X'en fint tar i 65-70km/t. Leafen gynger dog faretruende mye alt i 50km/t. Luftfjæring har tydeligvis noe for seg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Klag på humpene - det finnes en utgitt standard fra SVV for dimensjoner på humper i forskjellige fartsgrenser, og disse skal følges.
:)

RonnyØ2

https://www.vegvesen.no/_attachment/61426

Ut og mål. Ofte kjenner man om noe er feil. Send klage til Statens vegvesen, eller via fiksgatami.no


Ingeniøren

Sitat fra: RonnyØ2 på søndag 11. august 2019, klokken 20:03
https://www.vegvesen.no/_attachment/61426

Ut og mål. Ofte kjenner man om noe er feil. Send klage til Statens vegvesen, eller via fiksgatami.no

Takk. Tar med måleband neste gang bikkja luftes på langtur  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 12. august 2019, klokken 06:59
Sitat fra: RonnyØ2 på søndag 11. august 2019, klokken 20:03
https://www.vegvesen.no/_attachment/61426

Ut og mål. Ofte kjenner man om noe er feil. Send klage til Statens vegvesen, eller via fiksgatami.no

Takk. Tar med måleband neste gang bikkja luftes på langtur  :+1:

Hvis de er ulovlige og kommunen ikke vil gjøre noe med det (er noen kommuner som mener de ikke er helt ulovlige, selv om de ikke følger normen), så kan du jo hive på litt hurtigtørkende sementmasse foran og bak humpen i to hjulspor (ett "hjulspor" om gangen med kjegle foran og bak). Har for øvrig sett at hvis humpen er stor så kan det hjelpe å først kjøre opp med fremhjulene oppå først, og deretter trykke gassen litt kjapt inn sånn at fronten løfter seg før bakhjulene treffer humpen, hvor du slipper opp, og du lander ganske flatt på alle fire hjul.
Tesla Model Y                         2021-

ElbilJohn

Hvordan gjøre nøyaktige målinger av høyden? Jeg har noen fartsputer i nærheten der jeg bor som kan være for høye. Min model 3 går over, men min fars jetta går nedi hver gang.

Hadde gamlebilen på verksted i fjor for å få byttet ei bærekule. Mekanikeren spurte om jeg kjørte for fort over humper. Jeg senker alltid farten ganske mye, og det er vel naturlig at deler må byttes på en 15++ år gammel bil.

Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

cra

Sitat fra: ElbilJohn på mandag 12. august 2019, klokken 11:01
Hvordan gjøre nøyaktige målinger av høyden?

Legg et rettholt over dumpen, parallelt med veien (mål at høyde over veg er lik på begge sider av humpen). Den høyden er da høyden på fartshumpen. Er midten av rettholtet midt på humpen kan du bare legge sammen høydene og dele på to.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ElbilJohn på mandag 12. august 2019, klokken 11:01
Hvordan gjøre nøyaktige målinger av høyden? Jeg har noen fartsputer i nærheten der jeg bor som kan være for høye. Min model 3 går over, men min fars jetta går nedi hver gang.

Hadde gamlebilen på verksted i fjor for å få byttet ei bærekule. Mekanikeren spurte om jeg kjørte for fort over humper. Jeg senker alltid farten ganske mye, og det er vel naturlig at deler må byttes på en 15++ år gammel bil.

Er det ikke bare å ha med en planke/rettholt som er lenger enn fartshumpen, og måle distansen ned på hver side til veien samtidig? Humper i bunn av en bakke eller toppen av en bakke lager som regel mest krøll...
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA