Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den nye livsfaren i trafikken

Startet av Premium19, søndag 11. august 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

Motorwatt

Skal det være noe nytte må det kobles mot flere funksjoner enn det som er vanlig idag. Google er vel den fremste på stemmestyring, og de kommer for fullt nå bl.a i Polestar-bilene.


Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?
Har vel til gode å se noen det går på, men det gikk ikke på de manuelle radioene heller, og det er jammen lettere å velge radiokanal i en lang liste på en lettlest skjerm enn på en gammeldags 1 DIN radio.

For å komme med et eksempel på en bil med elendig skjermløsning, så kan Citröen C4 Cactus nevnes. De har smelt inn en skjerm bare for å smelle inn en skjerm. Selv for en så enkel ting som å slå av den der j***a auto start-stoppen (som de har en helt ubrukelig løsning på, med automatgir, som gjør at den dør i det en skal til å gi gass inn i en rundkjøring eller kryss), så må man inn på flere ting og holde inne et ikon, for hver eneste gang man har hatt av tenningen. Og den styrer ikke selv heller, mens man skal betjene driten.

Og for å komme med et eksempel på det motsatte, at knapper kan være like dårlig designet - Citröen Berlingo har volumknapper så langt oppe på dashbordet at jeg må "ut av setet" for å rekke frem til de. Og nei, jeg har ikke kropp som en T-rex...

cra

Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 14:20
Det var synd, da gjelder det å huske lesebrillene hvis man finner på å kjøpe en av disse Ipad på hjul bilene ;D

Har du godt nok syn til å beholde førerkortet er det jevnt over ikek noe problem å lese hva som står på knappene på skjermen. :). Sett deg inn i plassering og ikoner mens bilen står stille, så trenger du ikke lese deg fram til hva som står på dem når du kjører. Eller bruk spaker og knapper på ratt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cyber

Touchskjerm er perfekt i 90-graders nedoverbakker når betjening av den foregår horisontalt.  :police:

Amoss

Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 15:30
Har du godt nok syn til å beholde førerkortet er det jevnt over ikek noe problem å lese hva som står på knappene på skjermen. :).

Hørt om "lesebriller" / "skjermbriller" noen gang? Dette er for folk som har helt greit syn på litt distanse (og derfor ikke noe problem med førerkortet), men har problemer med å se detaljer/lese på kort avstand.

Da jeg prøvekjørte TM3 her i vinter så hadde jeg ikke noe problem med å se omgivelsene jeg kjørte i, men klarte ikke lese stort mer enn hastigheten på skjermen. Men før vi startet så sjekket jeg de viktigste valgene som ville kunne trenges under turen med lesebriller, og klarte å memorere hvordan jeg skulle manøvrere for å endre disse, så jeg klarte å endre dem under turen. (chil-mode og regenereringsnivå). Kartet klarte jeg imidlertid å se godt nok uten briller (men da uten å kunne lese stednavnene, noe jeg ikke behøvde da jeg var kjent der jeg kjørte).

Er nå på jakt etter briller med både klart glass og lese-styrke for å se på skjermen.

... og for ordensskyld: Er ikke bare med Tesla dette problemet er, har det også i min nåværende bil. Men der står det i det minste ikke noe viktig på den lille skjermen (temp. + forbruk + media er vel stort sett det).
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på mandag 12. august 2019, klokken 16:11
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 15:30
Har du godt nok syn til å beholde førerkortet er det jevnt over ikek noe problem å lese hva som står på knappene på skjermen. :).

Hørt om "lesebriller" / "skjermbriller" noen gang? Dette er for folk som har helt greit syn på litt distanse (og derfor ikke noe problem med førerkortet), men har problemer med å se detaljer/lese på kort avstand.

Da jeg prøvekjørte TM3 her i vinter så hadde jeg ikke noe problem med å se omgivelsene jeg kjørte i, men klarte ikke lese stort mer enn hastigheten på skjermen. Men før vi startet så sjekket jeg de viktigste valgene som ville kunne trenges under turen med lesebriller, og klarte å memorere hvordan jeg skulle manøvrere for å endre disse, så jeg klarte å endre dem under turen. (chil-mode og regenereringsnivå). Kartet klarte jeg imidlertid å se godt nok uten briller (men da uten å kunne lese stednavnene, noe jeg ikke behøvde da jeg var kjent der jeg kjørte).

Er nå på jakt etter briller med både klart glass og lese-styrke for å se på skjermen.

Det er bare å kjøpe progressive briller så ser du både skjermen og veien klart ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rollep

Sitat fra: 1000kwh på mandag 12. august 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 14:20
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 12:19
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?

Ikke for brukeren (pr i dag?) så vidt jeg vet. Det krever en del av designet å støtte justerbare fonter. Det er ikka "bare å endre skriftstørrelse". (eller, teknisk sett så er det "bare å endre skriftstørrelse", men det vil sansynligvis bryte opp GUI'et fullstendig.  Men med en skjerm så er det teknisk sett fullt mulig å la brukeren sette opp sine egne knapper, om bare sjefene tillater det og utviklerne lager det.

En egendefinert skjerm med de knappene du alltid bruker i den størrelsen og på den posisjonen du ønsker er teknisk gjennomførbart.
Det var synd, da gjelder det å huske lesebrillene hvis man finner på å kjøpe en av disse Ipad på hjul bilene ;D
.. og rullatoren, som det forøvrig er god plass til  ;D ;D
Ja hvis man kjøper et eksemplar av elefanten er det vel plass til både rullator og det som større er :D

Vel dere unge og håpefulle får vel vente noen år ennå før dere finner ut hvor ufattelig morsomt det er å bruke lesebriller og lignende ;)

Rollep

Sitat fra: gr på mandag 12. august 2019, klokken 14:55
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?
Har vel til gode å se noen det går på, men det gikk ikke på de manuelle radioene heller, og det er jammen lettere å velge radiokanal i en lang liste på en lettlest skjerm enn på en gammeldags 1 DIN radio.

For å komme med et eksempel på en bil med elendig skjermløsning, så kan Citröen C4 Cactus nevnes. De har smelt inn en skjerm bare for å smelle inn en skjerm. Selv for en så enkel ting som å slå av den der j***a auto start-stoppen (som de har en helt ubrukelig løsning på, med automatgir, som gjør at den dør i det en skal til å gi gass inn i en rundkjøring eller kryss), så må man inn på flere ting og holde inne et ikon, for hver eneste gang man har hatt av tenningen. Og den styrer ikke selv heller, mens man skal betjene driten.

Og for å komme med et eksempel på det motsatte, at knapper kan være like dårlig designet - Citröen Berlingo har volumknapper så langt oppe på dashbordet at jeg må "ut av setet" for å rekke frem til de. Og nei, jeg har ikke kropp som en T-rex...
Som sagt, det beste og sikreste er å ha mulighet for å utføre disse oppgavene uten å måtte ta hendene av rattet ;)

Rollep

Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 14:20
Det var synd, da gjelder det å huske lesebrillene hvis man finner på å kjøpe en av disse Ipad på hjul bilene ;D

Har du godt nok syn til å beholde førerkortet er det jevnt over ikek noe problem å lese hva som står på knappene på skjermen. :). Sett deg inn i plassering og ikoner mens bilen står stille, så trenger du ikke lese deg fram til hva som står på dem når du kjører. Eller bruk spaker og knapper på ratt.
Det er jo nettopp det jeg prøver å få frem, at det sikreste er å ha mulighet til å utføre oppgavene uten å måtte ta hendene av rattet.

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. august 2019, klokken 18:32
Sitat fra: Amoss på mandag 12. august 2019, klokken 16:11
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 15:30
Har du godt nok syn til å beholde førerkortet er det jevnt over ikek noe problem å lese hva som står på knappene på skjermen. :).

Hørt om "lesebriller" / "skjermbriller" noen gang? Dette er for folk som har helt greit syn på litt distanse (og derfor ikke noe problem med førerkortet), men har problemer med å se detaljer/lese på kort avstand.

Da jeg prøvekjørte TM3 her i vinter så hadde jeg ikke noe problem med å se omgivelsene jeg kjørte i, men klarte ikke lese stort mer enn hastigheten på skjermen. Men før vi startet så sjekket jeg de viktigste valgene som ville kunne trenges under turen med lesebriller, og klarte å memorere hvordan jeg skulle manøvrere for å endre disse, så jeg klarte å endre dem under turen. (chil-mode og regenereringsnivå). Kartet klarte jeg imidlertid å se godt nok uten briller (men da uten å kunne lese stednavnene, noe jeg ikke behøvde da jeg var kjent der jeg kjørte).

Er nå på jakt etter briller med både klart glass og lese-styrke for å se på skjermen.

Det er bare å kjøpe progressive briller så ser du både skjermen og veien klart ;)
Progressive briller fungerer dårlig når man bruker kontaktlinser, det er ihvertfall min erfaring. For ikke å snakke om progressive kontaktlinser, komplett ubrukelige både på langt og kort avstand.

Hrklev

#40
Hva er det egentlig som man må bort på skjermen for å tukle med hele tida? Man styrer jo omtrent alt fra spakene og hjula på rattet på TM3 også. Eneste er vindusviskerne, men hvis man trykker på venstrespaken for et swipe så kommer det fram svære ikoner på skjermen for å styre viskerne som er vanskelige å bomme på. Hvis man ikke ser det som står på skjermen ser man vel neppe ikoner på vanlige knapper heller?

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. august 2019, klokken 18:32
Det er bare å kjøpe progressive briller så ser du både skjermen og veien klart ;)

Ja, det er vel det som blir løsningen. Men det har ikke vært lagervare i de butikkene jeg har vært innom i alle fall - med 0 +styrke (uten i solbrillevariant da).  Så da må de bestilles med en del leveringstid... (og høy pris vs. de normale skjerm- og lese-brillene mine).

Sitat fra: Hrklev på mandag 12. august 2019, klokken 20:29
Hvis man ikke ser det som står på skjermen ser man vel neppe ikoner på vanlige knapper heller?

Faktisk er de stort sett mye lettere å lese/tolke enn det som står på skjermen. Akkurat som analoge instrumenter er lettere å lese enn digitale. Kan fint lese av speedometer og turteller/bensin-/temperatur-målerne, men ikke F... om jeg klarer å lese av tripptelleren (som er digital på en liten dårlig skjerm) på min nåværende bil. Og dessuten flytter de (knappene) ikke plass, men hele poenget med skjermen er jo at den skal kunne endre innhold.

Prøvde aldri vindusviskeren i TM3, så om de symbolene er store nok til at de kan leses/tolkes uten briller er jeg usikker på. Takk for tipset, det må sjekkes ved første og beste anledning før evnt. kjøp. :)
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på tirsdag 13. august 2019, klokken 02:25
Sitat fra: jkirkebo på mandag 12. august 2019, klokken 18:32
Det er bare å kjøpe progressive briller så ser du både skjermen og veien klart ;)

Ja, det er vel det som blir løsningen. Men det har ikke vært lagervare i de butikkene jeg har vært innom i alle fall - med 0 +styrke (uten i solbrillevariant da).  Så da må de bestilles med en del leveringstid... (og høy pris vs. de normale skjerm- og lese-brillene mine).

Ja, hos SpecSavers tar det vel en hel uke ca. ;)

Gode briller koster da. Jeg bruker lesebriller, de billige du får på Nille osv. er rimelig dårlige i forhold til hva man får hos optikeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

På e-Golf har jeg knapper/hjul å vri på for klimaregulering. Mye enklere enn å finne trykknapper eller ikoner på skjerm å sikte inn på for å justere varme eller manuell styring av viftehastighet.

I tillegg er alle vinduspusser justeringer på en hendel (ikke første en knapp/hendel og så over på meny på touch skjerm som på Tesla modell 3 for ytterligere justering).

Mye enklere og sikrere i mine øyne, men alt er selvfølgelig smak og behag.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 13. august 2019, klokken 09:33
Gode briller koster da. Jeg bruker lesebriller, de billige du får på Nille osv. er rimelig dårlige i forhold til hva man får hos optikeren.

Det er nok sikkert rett det, men de billige har så langt vært mer enn godt nok for mitt bruk. Og jeg har en tendens til å rote bort eller ødelegge brillene mine, men det har ikke vært noe stort problem når man får nye til under 100-lappen. Da kan man godt ha ett par sett ekstra liggende man kan ta i bruk når jeg ikke finner eller har ødelagt de brillene som er i daglig bruk.

Men med de prisene som optiker antydet for de brillene er det helt uaktuelt å ha noen "i reserve for sikkerhetskyld", og det vil være ett problem å måtte vente selv "bare" en uke (selv fikk jeg antydet ett par/tre uker) på nye om noe skjer.

... men dette begynner vel å komme litt vel mye på siden av topic? Poenget mitt var bare å tilbakevise cra's påstand om at man behøver å ha problemer med førerkortet fordi man ikke kan leste liten tekst på en skjerm på ca. en meters avstand. Men det skulle likevel vært interessant å høre dine erfaringer med behov for lesebriller vs. å lese på en (on-topic) skjerm i bil. Du har vel noe mer erfaring med dette enn jeg har :)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA