Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den nye livsfaren i trafikken

Startet av Premium19, søndag 11. august 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

Ingeniøren

Det kommer nok: Touch eller menysøking settes ut av funksjon når bilen er i fart. Helt greit for meg, men da må de også ha plasser folk får stoppet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

cra

Sitat fra: Rollep på søndag 11. august 2019, klokken 14:36
Helt enig, utviklingen mot at mer og mer må styres fra berøring-skjermer er helt forkastelig med tanke på trafikksikkerhet.

Nuvel. Folks evne til å famle etter fysiske knapper er nok sterkt overdrevent. Ingen jeg kjenner som fortsatt har fysiske knapper betjener disse uten å se på hva de driver med. Unntaket er spakene på rattstammen og (til dels) knappene på rattet.

At det er ugunstig med knapper som ligger på side 2 og 3 kan jeg være enig i, men det er altså ikke slik at folk med biler uten skjerm holder øynene på vegen når de betjener funksjoner.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Sitat fra: cra på søndag 11. august 2019, klokken 22:38
Sitat fra: Rollep på søndag 11. august 2019, klokken 14:36
Helt enig, utviklingen mot at mer og mer må styres fra berøring-skjermer er helt forkastelig med tanke på trafikksikkerhet.

Nuvel. Folks evne til å famle etter fysiske knapper er nok sterkt overdrevent. Ingen jeg kjenner som fortsatt har fysiske knapper betjener disse uten å se på hva de driver med. Unntaket er spakene på rattstammen og (til dels) knappene på rattet.

Og med disse spakene og knappene på rattet kan jeg gjøre en god del, det meste, uten å (måtte) ta blikket vekk fra veien.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Ikke denne diskusjonen igjen.

Flere har vært inne på det.. Man må se på knappen like mye som på en touchskjerm, så dette er bare den vanlige redselen nordmenn har for alt nytt.

Jeg foretrekker uten tvil en stor skjerm med touch. Når jeg kjører jobb-biler er det fullstendig gjettelek hvor knappene er..

arthur

Sitat fra: 1000kwh på mandag 12. august 2019, klokken 08:11
Ikke denne diskusjonen igjen.

Flere har vært inne på det.. Man må se på knappen like mye som på en touchskjerm,

Uansett hva du måtte mene så er jeg (basert på egen erfaring og praksis) IKKE enig med deg i hva du hevder. Har ikke noe problem med å håndtere radiostasjoner og volum, cruisekontroll osv uten å ta blikket fra veien med disse hendlene/bryterne på rattet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

#20
Sitat fra: 1000kwh på mandag 12. august 2019, klokken 08:11
Ikke denne diskusjonen igjen.

Flere har vært inne på det.. Man må se på knappen like mye som på en touchskjerm, så dette er bare den vanlige redselen nordmenn har for alt nytt.
Helt enig.

Når du justerer klima eller andre funksjoner i bil med fysiske knapper så ser du normalt ned på knappen før du trykker, og etter for å se at den lyser/ble flyttet til rett posisjon.
Det at fysiske knappere teoretisk kan betjenes i blinde er korrekt, men det er ikke slik de brukes i praksis.
Ingen sitter og famler nede i ren angst for å se bort fra veien med mindre det er helt krise.

Når det er sagt - alle funksjonene pakket inn på skjermen i en Tesla har potensialet til å ta mye mer fokus enn noen få knapper i en gammel bil, men som nevnt over aktiverer jeg bare autopiloten om jeg skal betjene skjermen mer inngående. Det gjør betjening av funksjoner mye tryggere enn noen annen bil.

Og i Model S og X kan du jo justere kupetemp, viftehastighet, takluke, display-lys, volum, kanal, play/pause, lydkilde, autpilot, ringe noen +++ fra rattet. Du trenger ikke flytte en hånd om du synes det er for varmt eller for kaldt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Det går ikke an å si skjerm eller ikke skjerm, dette handler vel så mye om hvordan bilprodusentene har løst HMI enten det er snakk om med eller uten skjerm. Det finnes elendige løsninger med knapper og det finnes elendige løsninger med skjermer. Og også motsatt, gode løsninger med begge deler.

Jeg har større problemer med at folk kjører rundt på Kinadekk som er LIVSFARLIGE i en kritisk unnamanøver eller bråbrems. Flere meter ekstra bremselengde er i mange tilfeller forskjellen på liv og død. Allikevel virker det som sentrale personer er mer opptatt av å utelukke nyvinninger som skjermer, OTA og selvstyring.

OhmPaPa

Sitat fra: gr på mandag 12. august 2019, klokken 09:19
Det går ikke an å si skjerm eller ikke skjerm, dette handler vel så mye om hvordan bilprodusentene har løst HMI enten det er snakk om med eller uten skjerm. Det finnes elendige løsninger med knapper og det finnes elendige løsninger med skjermer. Og også motsatt, gode løsninger med begge deler.

Helt enig! Designet av brukergrensesnittet er viktig - ikke skjerm eller ikke.

Hadde vi hatt knapp i dette brukergrensesnittet for å si enig/uenig i innlegg hadde de blitt bruk flittig her.

Rollep

Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

cra

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. august 2019, klokken 11:18
Hadde vi hatt knapp i dette brukergrensesnittet for å si enig/uenig i innlegg hadde de blitt bruk flittig her.

Vi hadde det en kort periode for en del år siden, men "flertallet" (?) var så redde for facebookifisering at det ble tatt bort igjen. Det var ikke nok for dem å bare lavære å trykke på knappen eller drite i +/- telleren.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?

Ikke for brukeren (pr i dag?) så vidt jeg vet. Det krever en del av designet å støtte justerbare fonter. Det er ikka "bare å endre skriftstørrelse". (eller, teknisk sett så er det "bare å endre skriftstørrelse", men det vil sansynligvis bryte opp GUI'et fullstendig.  Men med en skjerm så er det teknisk sett fullt mulig å la brukeren sette opp sine egne knapper, om bare sjefene tillater det og utviklerne lager det.

En egendefinert skjerm med de knappene du alltid bruker i den størrelsen og på den posisjonen du ønsker er teknisk gjennomførbart.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 12:19
Ikke for brukeren (pr i dag?) så vidt jeg vet. Det krever en del av designet å støtte justerbare fonter. Det er ikka "bare å endre skriftstørrelse". (eller, teknisk sett så er det "bare å endre skriftstørrelse", men det vil sansynligvis bryte opp GUI'et fullstendig.  Men med en skjerm så er det teknisk sett fullt mulig å la brukeren sette opp sine egne knapper, om bare sjefene tillater det og utviklerne lager det.

En gang i tiden var det snakk både om å tillate 3-parts "apper" til bilen, og også Tesla-utviklede "skinns". Med "skinns" - enten Tesla's eller 3-part's - vil alternative skriftstørrelser være ett naturlig valg. Altså ikke fritt valg, men skrift-typer/-størrelser som er kombinert med designendringer er testet og fungerer uten å bryte opp GUI'et.

Men siden den gang ser det ut til at fokus har blitt endret til spill istedet :p
Model S 85D

Rollep

Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 12:19
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?

Ikke for brukeren (pr i dag?) så vidt jeg vet. Det krever en del av designet å støtte justerbare fonter. Det er ikka "bare å endre skriftstørrelse". (eller, teknisk sett så er det "bare å endre skriftstørrelse", men det vil sansynligvis bryte opp GUI'et fullstendig.  Men med en skjerm så er det teknisk sett fullt mulig å la brukeren sette opp sine egne knapper, om bare sjefene tillater det og utviklerne lager det.

En egendefinert skjerm med de knappene du alltid bruker i den størrelsen og på den posisjonen du ønsker er teknisk gjennomførbart.
Det var synd, da gjelder det å huske lesebrillene hvis man finner på å kjøpe en av disse Ipad på hjul bilene ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Klykken

#28
Ingen problemer for de fleste av oss dette med størrelse på skrift. Erfaringsmessig sitter i alle fall jeg uhyre sjeldent å knoter med skjermen mens jeg kjører. Både på i3 og Tesla. Styrer alt av nødvendige funksjoner via ratt på S. På i3 blir det iDrive, som forøvrig er mye verre enn Teslas ene touch-skjerm, spør du meg.

Har hatt i3 siden 2014, og en del BMWer før dette. Blir aldri fortrolig med iDrive og roter meg bestandig bort når jeg skal gjøre noe utover å justere volum, bytte til radio og evt koble til telefon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 14:20
Sitat fra: cra på mandag 12. august 2019, klokken 12:19
Sitat fra: Rollep på mandag 12. august 2019, klokken 11:36
Går det an å forandre f.eks. font størrelse på disse fantastiske skjermene?

Ikke for brukeren (pr i dag?) så vidt jeg vet. Det krever en del av designet å støtte justerbare fonter. Det er ikka "bare å endre skriftstørrelse". (eller, teknisk sett så er det "bare å endre skriftstørrelse", men det vil sansynligvis bryte opp GUI'et fullstendig.  Men med en skjerm så er det teknisk sett fullt mulig å la brukeren sette opp sine egne knapper, om bare sjefene tillater det og utviklerne lager det.

En egendefinert skjerm med de knappene du alltid bruker i den størrelsen og på den posisjonen du ønsker er teknisk gjennomførbart.
Det var synd, da gjelder det å huske lesebrillene hvis man finner på å kjøpe en av disse Ipad på hjul bilene ;D
.. og rullatoren, som det forøvrig er god plass til  ;D ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA