Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukte komponenter i Tesla

Startet av geear, torsdag 08. august 2019, klokken 22:40

« forrige - neste »

geear

Hvilke restriksjoner finnes i forhold til bruk av brukte deler i Tesla?

Hvis man tar for seg noen eksempel, som drivunit, hovedbatteri, instrumentpanel, MCU, forsterker, AP-computer, kan man hente disse delene fra en kollisjonsskadet bil, og ettermontere de selv? Er det noe som må kodes og er eventuelt Tesla villige til å gjøre slikt kodearbeid, eller kan en bare glemme brukte deler?

Inop

Vet ikke om det er noe enkelt svar på spørsmålet ditt, men hvis du sjekker ut en youtube kanal som heter "Rich rebuilds" så får du kanskje en del svar der. Det er en kar som kjøper inn div Tesla vrak setter de sammen til fungerende biler.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

geear

Har såvidt sett litt der tidligere, men blir ikke alle de disconnectet fra Tesla? Slik at de ikke kan bruke SuC og OTA-oppdateringer?

turfsurf

Det er vel soleklart at man kan bytte ut "dumme" komponenter, så lenge de er kompatible. Sette inn MCU2 i stedet for MCU1 kan vel kanskje bli trøblete, men bør ikke være umulig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

Alt uten elektronikk går vel greit. Men der det er elektronikk som f.eks. seter eller MCU så må vel bilens hjerne oppdateres til å vite nøyaktig hva man byttet til - og det kan bare Tesla gjøre.

cra

Ser forsåvidt en viss logikk i at SC ikke fungerer, siden de vil ha det knyttet mot en "brukerkonto" med tanke på fakturering av idle fee og denslags. en det burde da kunne være mulig å registrere seg og melde den inn?  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: turfsurf på fredag 09. august 2019, klokken 13:53
Det er vel soleklart at man kan bytte ut "dumme" komponenter, så lenge de er kompatible. Sette inn MCU2 i stedet for MCU1 kan vel kanskje bli trøblete, men bør ikke være umulig.
Ja, men er der det virkelig er interessant. Kollisjonsskadede biler har alltid gitt kjekke muligheter for oppgraderinger av andre biler, men det er ikke alt som har gått med andre merker heller. Feks VAG sin component protection. Men det har vel som regel blitt cracket. Til xc90 var det for eks unulig å bruke/omprogrammere et instrumentpanel som hadde blitt kodet en gang, så det måtte kjøpes nytt, til 13 lapper. Selv for en bagatellmessig feil. Tragisk. Hadde vært helt konge om det gikk å kjøpe brukt MCU ved skade/feil, og enda bedre om man kunne oppgradert til nyere versjoner i tillegg.

Stig-Arne

Rich Rebuilds sin Model S klarer han vel å lade på SuC.

Men Model X ser ut til å være verre med tanke på DU og batteri. Her måtte han vel hente deler fra vraket for å få DU til å fungere siden DU var kodet opp mot styreenhetene. Han driver på å bygger opp en skadet Model X som er betydelig verre enn eldre S.

Muffinman

Ved bytte av komponenter vil man ofte få "software update required" når man fyrer opp igjen. Tesla pleier å pushe oppdateringen, men det vil også fungere fint å bare vente til neste kommer over lufta. Jeg har gjort det ved bytte av liten skjerm samt dørhåndtak til annen versjon enn opprinnelig.

Jeg antar at man kanskje må ha Toolbox for å gjøre diverse ting, men jeg ville ikke ha betenkeligheter med komponentene jeg nevnte, likestrømskonverter og andre kurante deler.

geear

Så en brukt MCU er bare å smekke inn altså? Ser du nevner det i en annen tråd.. Ingen component protection som i VAG?

Thomas Parsli

Sitat fra: gr på søndag 11. august 2019, klokken 13:35
Så en brukt MCU er bare å smekke inn altså? Ser du nevner det i en annen tråd.. Ingen component protection som i VAG?

Du må enten flytte over en brikke med kjøretøy-spesifikk informasjon, eller flashe en kopi. Vet ikke om noen i Norge som gjør dette, kun en i USA.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA