Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum øker prisene?

Startet av daktari, lørdag 10. august 2019, klokken 21:04

« forrige - neste »

daktari

Ser noen la ut bilde av 2,75,-/min på 50 kW men 5,- /min på 150 kW.
Noen med innsideinfo, beregninger av totalpris på forskjellige biler eller andre betraktninger?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Norhawk

Betalte 2,75 pr. min. på mandag, ladet på Lygnasæter.
Leaf-18, ladet 20 min, kr.55,-. Inn på bilen 14,71 kWh.
- `20 Tesla Model 3 LR

- ´18 Leaf Tekna - Solgt

daktari

55,- for ca 10 mil rekkevidde. Med diesel, ca. 5 liter for 10 mil rekkevidde til ca. 75,-? Inkl. avgifter...
Fortum bør ikke bli så mye dyrere hvertfall...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

pudderjagar

Poenget er vel at ein skalhjemmelade bilen mest mulig og opp mot 95% av tiden. Når ein då reknar inn hurtiglading på totalutgiftene på eit år så kan hurtigladinga koste langt over da da koster i dag.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

svingen

Det er hvertfall nå tidlig merka overalt med 50 kw mener ikke alle hadde før,,så kanskje forberedelser? Bedre og ta 2.75 får 50kw og mere får 150kw slipper jo de som kan lade raskt bruke seine ladere,enn det tullet grønn kontakt gjør
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rollep

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 13. august 2019, klokken 18:02
Poenget er vel at ein skalhjemmelade bilen mest mulig og opp mot 95% av tiden. Når ein då reknar inn hurtiglading på totalutgiftene på eit år så kan hurtigladinga koste langt over da da koster i dag.
Jeg trodde poenget var at elbil skulle være et billigt alternativ også for dem som kjører mye langturer. Hvis det blir særlig dyrere enn det Grønn Kontakt og Fortum legger opp til nå er det jo liten vits i å gå helt over til elbilkjøring med alle ulemper det medfører på langtur.

Hjemmelading er forøvrig ikke særlig billig det heller, med mindre man bor i enebolig.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

opheim

Sitat fra: Rollep på onsdag 14. august 2019, klokken 10:57
Jeg trodde poenget var at elbil skulle være et billigt alternativ også for dem som kjører mye langturer. Hvis det blir særlig dyrere enn det Grønn Kontakt og Fortum legger opp til nå er det jo liten vits i å gå helt over til elbilkjøring med alle ulemper det medfører på langtur.

Hjemmelading er forøvrig ikke særlig billig det heller, med mindre man bor i enebolig.

Ca 90-95% av all elbilkjøring i Norge er basert på hjemmelading (ref elbilforeningens årlige undersøkelse). Så lenge man kan hjemmelade basert på strøm fra egen bolig så koster det +/- 1 krone pr kWh med strømpris, nettleie osv. Hurtig-/lynlading betales stort sett pr minutt, unntatt Ionity som pr i dag har fastpris pr ladesesjon, og Grønn Kontakt som har et overkomplisert regnestykke basert på tid, effekt og strøm levert. Vi kan f.eks se på en hypotetisk gjennomsnittlig elbil som kjører 20.000km i året, bruker 200Wh/km og kan ta imot 50kW til et 75kWh batteri. For enkelhetens skyld ser vi bort fra varierende ladehastighet, temperatur osv. Da vil kostnaden for de 18.000km på hjemmelading være 3.600,- (200Wh x 18.000km / 1.000 = 3.600kWh). De siste 2.000km'ene utgjør 400kWh som lades med 50kW effekt til 2,50 pr minutt. Det tilsier totalt 8 timer lading, eller 1.200,-. Da har du brukt 4.800,- på å kjøre 20.000km, altså ca 2,40 kroner pr mil. Si at man hadde doblet prisen på hurtigladingen til 5,- pr minutt, da ville totalprisen vært 6.000,- for samme strekning, altså 3,00 kroner pr mil i snitt. Du er fortsatt et godt stykke under en hvilken som helst fossildrevet bil i rent drivstoff.

Dersom man har et kjøremønster som er hovedsaklig basert på hurtiglading ser nødvendigvis regnestykket veldig annerledes ut.

Hjemmelading kan være veldig billig helt uavhengig av boligtype, det kommer bare an på infrastrukturen. Bare i familie/nær omgangskrets har jeg eksempler på rekkehus, enebolig, hytte og en leilighet i 3. etasje - alle sammen har parkering utstyrt med private 3-11kW ladebokser på privat strøm til rundt en krone pr kWh.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

espenri

I sameier nå er det vel mer og mer vanlig å kjøpe løsninger hvor operatør tar et ansvar for drift, vedlikehold og fakturering. Prisen ved slike anlegg ligger vel gjerne på 2-3kr/kwh pluss en månedsavgift på ca 30-40kr? Da er det plutselig ikke råbillig lenger. Billigere enn de fleste bensinbiler, men ikke nødvendigvis veldig mye billigere enn de gjerrigste dieselbilene.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Rollep

Sitat fra: espenri på onsdag 14. august 2019, klokken 14:23
I sameier nå er det vel mer og mer vanlig å kjøpe løsninger hvor operatør tar et ansvar for drift, vedlikehold og fakturering. Prisen ved slike anlegg ligger vel gjerne på 2-3kr/kwh pluss en månedsavgift på ca 30-40kr? Da er det plutselig ikke råbillig lenger. Billigere enn de fleste bensinbiler, men ikke nødvendigvis veldig mye billigere enn de gjerrigste dieselbilene.
Nettopp, hjemmelading er kun billig når man kan få lade-strømmen til samme pris som i leiligheten. Den muligheten har man dessverre ikke i de aller fleste sameier og borettslag.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: opheim på onsdag 14. august 2019, klokken 12:56
Sitat fra: Rollep på onsdag 14. august 2019, klokken 10:57
Jeg trodde poenget var at elbil skulle være et billigt alternativ også for dem som kjører mye langturer. Hvis det blir særlig dyrere enn det Grønn Kontakt og Fortum legger opp til nå er det jo liten vits i å gå helt over til elbilkjøring med alle ulemper det medfører på langtur.

Hjemmelading er forøvrig ikke særlig billig det heller, med mindre man bor i enebolig.
Hjemmelading kan være veldig billig helt uavhengig av boligtype, det kommer bare an på infrastrukturen. Bare i familie/nær omgangskrets har jeg eksempler på rekkehus, enebolig, hytte og en leilighet i 3. etasje - alle sammen har parkering utstyrt med private 3-11kW ladebokser på privat strøm til rundt en krone pr kWh.
Da er din familie / nære omgangskrets meget heldige.

Selv betaler jeg godt over 2 kr per kWh. Dessuten betalte jeg 20 000 kr for ladeboks, tilrettelegging og oppgradering i forbindelse med at vi installerte ladeopplegg i sameiets fellesgarasje. Hadde jeg visst det jeg vet idag hadde jeg nøyd meg med å være med på oppgradering og tilrettelegging (flatkabel) som kostet 3000 kr per parkeringsplass.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Lars C. Krogenæs

#10
Hei

Nå jobber jeg i Circle K, og inlegget må sees i lys av dette, selv om jeg uttaler meg utelukkende som privatperson.

Med de utgiftene bransjen har på infrastruktur og effektavgifter, vil hurtiglading/lynlading aldri bli en lønnsom business slik prisene er i dag. En lav fortjeneste kan på kort sikt forsvares ved at man får flere kunder som kjøper mat, handler i butikken eller man greier å låse inne kunden til å kjøpe dyr strøm hjemme. På lengre sikt vil det være et behov for å la hurtiglading i seg selv bli en lønnsom affære. Innkjøpsprisen (spotprisen) på selve strømmen er nesten uinteressant.

Effektavgiften på en 150kW lynlader i desember i Oslo er 22-tusen kr eks mva. Så er prisen ut til sluttbruker 3,50 kr per min inkl mva. Det betyr at inntekten fra de første 4 timene en lynlader brukes hver eneste dag går til å dekke effektavgiften. Utgiftene til strøm kommer i tillegg, og det må da lades kontinuerlig i over 6 timer hver eneste dag for at en disse ladestasjonene skal dekkke strøm og effektavgift. Så skal en millioninvestering per lynlader for infrastrutkur og selve laderen nedbetales. Utgifter til drift og support +++ skal også dekkes inn. Det betyr at det må være et stort jevnt bruk på lynladerne hver dag. Lynladere som har sin "topp" fredag og søndag ettermiddag (tenk Gol) har per i dag ikke livets rett.

Jeg tror vi må være så ærlige å si at enten så får vi ikke satt opp hurtigladere, eller så må vi som brukere godta at hurtigladetilbyderne får dekket sine totale kostnader ved å ha priser som dekker alle utgifter og i tillegg gir noe inntekt på brukt kapital. Besparelsen for "drivstoff" hos brukerne vil komme når elbilene lades mens de står stille om natten, mens det kun vil være liten/ingen besparelse med lynlading i forhold diesel og bensinpriser.

Når det gjelder lading i borettslag er det et poeng at borettslagene ikke blir slave av en tilbyder som setter kjempehøye strømpriser, men at borettslagene selv har kontroll på dette.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

daktari

Veldig interessant Lars. Gjelder effektavgiften pr lader eller pr lokasjon?

For meg høres det ut som om det må gjøres en del jobb politisk. Høyere avgift på diesel og bensin som kan inngå i et ladefond som brukes til grunneiere/bensinstasjoner til å investere i ladere. Så må de også tenke at bensinstasjonene (inkl. kjøkkenet) om noen relativt få år er "sunk cost" hvis ikke de klarer å dra inn de nye kundene.

Ikke så rart tyskerne (med samme itgifter? Og høyere strømpriser) fortsatt ønsker seg diesel...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Senking av effektavgiften er det som må til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

svingen

#13
Takk får att du i informere lars,bra inspill.

Ble sagt av Fortum og  (2016) https://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538.

Er nok mange som ikke forstår hvorfor de er dyrere og lade hjemme enn hurtiglading.

Tror det er viktig og gi folk et valg mellom 50 eller 150 ĺadere,Er veldig mange som fint klarer seg med 50 dvs er lenge på et sted eller har bil som ikke klarer mye mere enn 50 (Er jo bare Audi og tesla vel som faktisk er mye raskere resten maxer rundt 80 og det er og biler som kommer,) har selv niro og er ikke mange min forskjell fra 20-80% om det er 50 eller 150.

Får prøve og se om det er blir tatt opp i valg kampen, bør hvertfall justeres ned som det sier effektavgiften

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: daktari på onsdag 14. august 2019, klokken 22:45
Veldig interessant Lars. Gjelder effektavgiften pr lader eller pr lokasjon?

For meg høres det ut som om det må gjøres en del jobb politisk. Høyere avgift på diesel og bensin som kan inngå i et ladefond som brukes til grunneiere/bensinstasjoner til å investere i ladere. Så må de også tenke at bensinstasjonene (inkl. kjøkkenet) om noen relativt få år er "sunk cost" hvis ikke de klarer å dra inn de nye kundene.

Ikke så rart tyskerne (med samme itgifter? Og høyere strømpriser) fortsatt ønsker seg diesel...

Effektavgiften beregnes ut fra det høyeste forbruket i løpet av 1 time i en måned. Effektavgiften beregnes per abonnement, og det er således flere hurtigladere på et strømabonnement. Eksempelet med lynlader i desember er er ekstremeksempel, da det neppe vil trekkes 150kW kontinuerlig i en hel time, men viser hva hurtigladeoperatørene står ovenfor. Regnestykket for 50kW ladere er ikke særlig bedre, med den lave prisen det er på hurtiglading i dag.

Vi har en politisk vilje til å støtte industrien med en egen industritariff. Skal vi nå målet om kun rene elbiler fra 2025 trenger vi tilsvarende løsninger for hurtigladeoperatørene, slik at det blir vilje til å ta investeringen i hurtigladere.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA