Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bevare batteri best og lengst mulig

Startet av janengeb, lørdag 10. august 2019, klokken 12:38

« forrige - neste »

janengeb

Hei.
Mulig det finnes en lignende tråd så da beklager jeg ? :)
Har nylig fått oss en 40Kwt Leaf. Det er mange teorier på hvordan man best mulig kan bevare batteriet
for mins mulig tap over tid. Selv mener jeg at mye hurtig lading samt og kjøre batteriet for varmt vil senke
kapasiteten ?. Vet ikke om det og kjøre bilen hardt, presse batteriet vil påvirke ?. Leverte inn en 2017 30 Kwt som hadde 12 av 12 streker. Den hadde da passert 30000 Km. Bruker dog ikke leaf spy og har ikke ytterligere batt info på den.
Noe her som har oppskriften for god batterihelse og god utnyttelse over tid ?

arthur

Sitat fra: janengeb på lørdag 10. august 2019, klokken 12:38
Hei.
Mulig det finnes en lignende tråd så da beklager jeg ? :)
Har nylig fått oss en 40Kwt Leaf. Det er mange teorier på hvordan man best mulig kan bevare batteriet
for mins mulig tap over tid. Selv mener jeg at mye hurtig lading samt og kjøre batteriet for varmt vil senke
kapasiteten ?. Vet ikke om det og kjøre bilen hardt, presse batteriet vil påvirke ?. Leverte inn en 2017 30 Kwt som hadde 12 av 12 streker. Den hadde da passert 30000 Km. Bruker dog ikke leaf spy og har ikke ytterligere batt info på den.
Noe her som har oppskriften for god batterihelse og god utnyttelse over tid ?

Riktignok ikke en Leaf, men prinsippet blir vel det samme tror jeg. i har ladet vår lille elbil til 100% stort sett hver eneste dag gjennom hele året, men kun sakte lading og aldri hurtiglading. Batteriet har da tapt seg 6,35% på fem år!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ThomasEL

Det er vel relativt stor konsensus om at følgende er sunt for batterihelsa:

- Unngå å parkere bilen lenge med over 90% eller under 20% opplading
- Unngå hurtiglading til mer enn 80% (særlig ved varmt batteri)

Samtidig bør man jo unngå at batterihelsehysteri går for mye utover brukervennligheten.

Jeg har personlig vært veldig nøye. Lader kun unntaksvis til 100%, vanligvis ligger jeg mellom 30% og 80%. Kun hatt batteritemperatur over 40 grader 2-3 ganger. Likevel er SOH nede i 94,95% etter 10 måneder og 19000km. Så lurer på hvor mye «regimet» mitt egentlig hjelper ;D ;D ;D
Men men. Har kanskje betydning for helsa om 2-3 år.

Mitt råd:
Hvis ikke du er fanatisk opptatt av dette:
- Unngå å parkere i dagesvis med under 25% eller over 80%. Ellers bruk bilen slik det passer.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Erik Ola Ulvestad

Leaf 2017 30kWh. 32000 km , 95.7 SOH. Ofte AC lading til 100% heime eller på jobb. Fåtall hurtigladinger hittil.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

janengeb

Litt artig og høre hva andre tenker rundt batterihelse :) Jeg er vel ikke fanatisk på punktet
men syntes det kan være greit og ha et forhold til hva som kan redusere batteriet over tid :)
Ang lading Fikk vi beskjed på Bnh i 2014 da vi kjøpte vår første Leaf 24Kwt at lading kun til
80% er smart over tid.
Året etter eller om det var 2016 fikk vi beskjed at det ikke var noe og hente over tid og lade til 80%
nå er vel denne funksjonen fjernet på Leaf tror jeg ? finner ingenting i oppsett om dette.

Bare gøy og høre hva hvordan andre pleier sitt investerte fremkomstmiddel :)

elhansen

Jeg har siden jeg fikk min 2018 modell kun ladet til 80% unntatt hvis langtur. Har kanskje en hurtiglading i mnd i gjennomsnitt. Og da aldri lenger enn 80%
Men tror vel kanskje det er noe overdrevet jf oppslaget på DinSide under. https://www.dinside.no/motor/elbil-batteriene-kan-vare-i-22-ar/71494505

Leif

Har mistet 2 streker på min 2011 Nissan Leaf 80 000 km.
Skuffende da jeg alltid var nøye på å lade maks 80% som standard, svært lite hurtigladning og sjeldent 100 % oppladet ved ferier etc.
Nissan Leaf - 2011

Lyse Tanker

Min 2011 leaf har nå gått 148000 km og mistet tredje baren på 137000 km. Jeg lader alltid til 100 %, men den står ikke parkert lenge med det. Jeg har i alle år brukt bilen helt som det passer meg også med langturer og opptil 11 hurtigladinger i løpet av 18 timer. Men vært nøye med temperaturen på batteriet og ikke ladet for lenge av gangen på hurtigladere. Nå med snart 62 kWh Leaf lurer jeg på om noen vet noe om dette med klattlading? Vil sikkert ofte få mulighet til å lade batteriet før det er tomt. Skal man helst vente til ca.20% igjen eller kan man godt lade fra 40-50% og opptil 80-90%. Hva er best for batteriet? Noen som vet dette sikkert?

Thomas Parsli

Sitat fra: Lyse Tanker på onsdag 18. september 2019, klokken 09:46
Skal man helst vente til ca.20% igjen eller kan man godt lade fra 40-50% og opptil 80-90%. Hva er best for batteriet? Noen som vet dette sikkert?

* Klattlading er bra, siden det ikke øker temperaturen så mye
* Det er bedre å bruke 10-60% enn 40-90%, høy SOC sliter på batteriet
* Ikke lad til høyere SOC enn du må, med ikke kjør bilen helt tom (til skilpadde)
* 10A er mere skånsomt enn 16A

Fasit på 1. og 2. gen Leaf ser ut til å være batteritap uansett kjøre -og lademønster.
Og at selv kalde Norge ble for varmt for batteriene...

Skulle gjerne sett kapasiteten på en 2011/2012 modell Leaf som kun er ladet på 10A om natten og aldri over 80% SOC.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ole Irgens

#9
Sitat fra: janengeb på lørdag 10. august 2019, klokken 12:38
Hei.
Mulig det finnes en lignende tråd så da beklager jeg ? :)
Har nylig fått oss en 40Kwt Leaf. Det er mange teorier på hvordan man best mulig kan bevare batteriet
for mins mulig tap over tid. Selv mener jeg at mye hurtig lading samt og kjøre batteriet for varmt vil senke
kapasiteten ?. Vet ikke om det og kjøre bilen hardt, presse batteriet vil påvirke ?. Leverte inn en 2017 30 Kwt som hadde 12 av 12 streker. Den hadde da passert 30000 Km. Bruker dog ikke leaf spy og har ikke ytterligere batt info på den.
Noe her som har oppskriften for god batterihelse og god utnyttelse over tid ?

Kjør som normalt, lad når du kan. Om du mister 10 prosent av batteriet på fem år, so what?

Jeg kan forstå at eierne av førstegenerasjons Leaf med lommelykt-batteri er opptatt av dette, men for oss som har biler med ordentlige energipakker, betyr det lite dersom en strek eller to skulle forsvinne. Rådet med å ikke langtidslagre bilen med helt tomt eller helt fullt batteri er enkelt å følge, ellers er det bare å lade uten å tenke seg om.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Lyse Tanker

Takk for svar fra Thomas  :)

Her en tekst angående batteriene til en av Nesoddbåtene: "– Den ligger til kai i cirka 10 minutter hver gang for å laste av og på passasjerer. Vi har tenkt til å lade i 6-7 minutter. På den måten holder vi batteriet på mellom 40 og 70 prosent fullt gjennom dagen. Når du holder batteriet på det nivået avgir det minst mulig varme, noe som fører til lengre levetid, forklarer prosjektlederen i Norled."

Marius Kotsbak

Jepp, så det er nok bedre å smålade slik at man bare går ned til 40% enn å vente til 20%. Både for hurtiglading og vanlig.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Trekkoppbil

Det heter seg at det er høye oppladinger og djupe utladinger som sliter lithiumceller.
På Leaf trur jeg høye temperaturer er værst.
Jeg hørte om en ekspert som mente at det er kombinasjonen av høy temp og høy lading som sliter.

På Leaf 24 lå 100% lading på 4.1V og 80% var ca 4V.

På 40kwt Leaf er man gått opp til 4.2V som er standard i forbrukselektronikk med kort levetid. Da vil jeg være redd for klattlading til 100%, og jeg trur kunsten er å ikke lade opp bilen så ofte, og jeg ville nok holdt meg under 4v, eller 60% til vanlig.

Det er sjelden man lader ut bilen til 0%, så jeg trur ikke det er noe problem til vanlig. Langtidslader man et tomt batteri, så kan man nok få problemer, men jeg trur ikke man bør ha noe særlig høy spenningn heller, ved langtidslagring.

Konklusjon:
Kjellerparkring, topplading når man planlegger langtur, ikke hurtilade for høyt opp, og holde seg under 60% til vanlig, eller vent lenge mellom fullandinger. La batterier kjøle seg ned etter langturen, før du lader det noe særlig høyt opp.

EV-FTW

Er det rart mange ikke orker å kjøpe elbil med alle de forutsetningene dere her lister opp. Blir jo stresset av mindre.
Folk vil ha en bil de kan komme til, som bare virker. Som normalt er full av strøm hver morgen.

Min Leaf har nå gått 87 000 kilometer, og er snart 4 år gammel. Har hurtigladet langt over 100 ganger og lader til 100 prosent stort sett hver natt.
Den har en SOH på rundt 90 prosent.

Klart, de som vil stresse med tall, lading, prosenter osv. for all del. Dessverre lager det et bilde av at elbiler er stress, da en må gjør så mye og ta så mange forhåndsregler for å unngå at batteriet blir ødelagt.

I dag er batteriene så kraftige på de nye bilene, at det har lite å si hvordan en lader det.

Tut og kjør sier jeg. Lad opp når du trenger, hurtiglad når du trenger.

Største fienden til batteriene er varme, og der har Leaf en stor utfordring uansett, da de ikke eier noen form for kjøling av batteriet, slik de fleste andre elbiler har.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

lrhanssen

Ja, man kan bli litt stresset av alle tingene man skal ta hensyn til vedrørende lading av batteriet. Jeg hentet ut min ny Nissan Leaf 62kWh 9/10 hos BNH og de opplyste der at det var bare å lade opp til 100%. Så vet ikke om det har blitt en endring i forhold til det å kun lade opp til 80%?


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA