Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bevare batteri best og lengst mulig

Startet av janengeb, lørdag 10. august 2019, klokken 12:38

« forrige - neste »

EV-FTW

Det med 80 prosent forsvant når 30 kWh Leaf kom. Før det var det mulig å stille inn slik at Leafene stoppet automatisk på 80 prosent.
Ja, batteri degraderes, og lading spiller en liten rolle.
Men absolutt ikke stor nok rolle til at jeg gidder å «styre» slik noen her inne gjør, med å ikke lade sånn, holde seg innenfor sånn, ikke være over sånn osv.

Jeg har kjøpt bilen for å bruke den, hele den. Ikke kjøpe en bil, for så å ha kort rekkevidde for en ikke ønsker å lade over 60 prosent, noen ganger kan en strekke seg til 80 prosent osv.

Nei, lad opp, kjør i vei. Nyt heller kjøreturen og roen ved å kjøre elektrisk!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

ThomasEL

Hehe :laugh: :laugh:
Selv om jeg selv er blant disse som gjerne står opp midt på natta for å trekke ut laderen hvis jeg har glemt å stille timeren til å stoppe lading på ca 80%, så er jeg egentlig enig med Øyst1:

Man må ha en spesiell interesse for dette og syns det er litt gøy for å styre med det. For andre anbefaler jeg også "tut og kjør"

(Med unntak av langtidslagring. Da syns jeg det er på sin plass å gi det gode rådet at man ikke parkerer bilen helt full eller nesten tom)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Powerflux

Jeg liker å late som om jeg er i samme gate som Øyst1 men i sannhetens navn diller og dikker jeg med både Teslaen og Konaen så det nesten er flaut :-X
Leafen derimot lever et hardt liv så det kompenserer kanskje litt ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leafnor

Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 16:28
Jeg har kjøpt bilen for å bruke den, hele den. Ikke kjøpe en bil, for så å ha kort rekkevidde for en ikke ønsker å lade over 60 prosent, noen ganger kan en strekke seg til 80 prosent osv.

Nei, lad opp, kjør i vei. Nyt heller kjøreturen og roen ved å kjøre elektrisk!
Helt enig!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jman76

Jeg har en varierende grad av bilbruk, der bilen kan bli stående ubrukt i garasjen i noen dager. I slike tilfeller prøver jeg å holde den under 80 prosent. Innbiller meg at det i alle fall ikke er skadelig.

Jeg vet alltid på forhånd når jeg skal kjøre langt, og lader da opp 100 pst i løpet av natta hver gang. Hurtiglader i gjennomsnitt en gang per måned, og har herjet med rapidgate et par-tre ganger. Merker i praksis ingen forskjell i rekkevidde etter 1,5 år, selv om Leaf Spy mener det er litt...

Jeg vet hvor mange prosent jeg får inn i batteriet per time i garasjen og setter på nedtelling på telefonen i de tilfellene jeg vil ha rundt 70-80 prosent, men står ikke opp om natta for å koble ut bilen hvis jeg glemmer det. Da tar jeg heller en liten rånetur dagen etterpå ;)

Veldig uproblematisk for min del.

sylwester

Sitat fra: Øyst1 på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 16:28
...
Jeg har kjøpt bilen for å bruke den, hele den. Ikke kjøpe en bil, for så å ha kort rekkevidde for en ikke ønsker å lade over 60 prosent, noen ganger kan en strekke seg til 80 prosent osv.

Nei, lad opp, kjør i vei. Nyt heller kjøreturen og roen ved å kjøre elektrisk!
Så jeg kjører 16km om dagen. På sommeren så bruker jeg kanskje 3% av batteriet og på vinteren kan det klatre helt til 6%. Mener du at bilen min skal være mellom 95% og 100% hele tiden i tilfelle jeg skal kjøre lengre enn dag?

Jeg eier 2018 og 2012. 2012 kjører kona 55km om dagen. Den lader vi til 80% frem til Oktober og deretter 100% og etterhvert bytter vi bil. 2018 lader vi til 80-90% og noen få ganger til 100%.

De gangene vi vet vi skal på langtur lader og varmer vi med timer for å presse mest ut på langtur, men jeg har også vært spontan og kjørt Oslo - Uddevalla - Oslo, dvs. 420km på en dag, og jeg hadde tilfeldigvis 80% batteri da jeg starta.  Så sant SOC er mellom 20-75% tar det 10 minutter lengre lading på den turen og totalt brukte jeg 7,5 timer så jeg kunne ha spart 2% av tiden.

Slike langturer med mange hurtigladinger kan hende påvirke levetiden til bilen også, men her tenker jeg at det er greit siden jeg må kunne bruke bilen. Man unngår jo ikke å bruke bremsen for å spare på service.  Hvis jeg hadde brukt 70% av batteriet hver dag så hadde jeg ikke brydd meg om å lade til 100%, men siden jeg kjører 16km til vanlig så blir det dumt å få batteriet slitt mer enn de som de som kjører 70% av rekkevidden mot å være 10 minutter mer spontan.

Folk flest brukes ikke tid på dette og gjør som du sier og resultatet er at de bilen som kjører lengst har best batteri.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Pneg

Hadde min LE på førstegangs service og har siden bilen var ny lagt litt energi og følge gode råd angående lading . Ble litt overrasket over at man på første service ikke får noe som helst på service rapporten angående batterihelse? Fikk beskjed om at info om batteri kom først på service nr2....
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

EV-FTW

Sitat fra: Pneg på lørdag 26. oktober 2019, klokken 18:55
Hadde min LE på førstegangs service og har siden bilen var ny lagt litt energi og følge gode råd angående lading . Ble litt overrasket over at man på første service ikke får noe som helst på service rapporten angående batterihelse? Fikk beskjed om at info om batteri kom først på service nr2....

Du må få deg Leafspy og en obd2 dongle. Eneste måten du kan lese av batterihelse på. Det du får på service er ikke mer verdt enn papiret det er skrevet ut på. Det forteller deg rett og slett omtrent ikke noen ting.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Eg fikk et intetsigende skriv om at batteriet var knallbra etter første service.

EV-FTW

Skrivet du får fra service viser bare noen stjerner for status på batteriet osv. Det sier ikke noe om helsa på batteriet. Du kan være 1 prosent fra å miste første strek på batteriet, likevel viser det skrivet 5 stjerner og topp batteri.

Som sagt, ønsker du god kontroll på helsa til batteriet, må du laste ned Leafspy på mobilen, og kjøpe deg en obd2 dongle som du kobler inn der en leser av feilmeldinger osv på bilen. En luke under rattet.

Da får du ut masse god informasjon.

En annen fordel er at du får et korrekt bilde av hvor mye strøm du virkelig har igjen på batteriet når du kjører. Leaf 40 har en stor buffer på bunn. Dvs at når bilen sier det er 0 prosent igjen på batteriet, sier Leafspy at du fortsatt har en del å gå på. NAF kjørte den jo 4 mil videre etter at bilen sa den hadde 0 prosent igjen!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

sylwester

#25
Sitat fra: Øyst1 på søndag 27. oktober 2019, klokken 12:03
Skrivet du får fra service viser bare noen stjerner for status på batteriet osv. Det sier ikke noe om helsa på batteriet. Du kan være 1 prosent fra å miste første strek på batteriet, likevel viser det skrivet 5 stjerner og topp batteri.
...
Hvis jeg drar til legen og er 500g unna overvektig vil ikke legen si at jeg er det, bare at jeg er normalvektig. Det er slik terskler virker. At det er over 85%SOH er selvsagt knallbra. Batterigarantien gjelder fra 66,25% og ned så over 85% er jo knallbra for Nissan. Nissan har uansett algoritmer i BMS-en som øker bufferet des mer kapasitetstap du får slik at i det du er på 85% kan du bare drømme om å ha 33kWh tilgjengelig.

Dette er 2018+-forumet og da jeg var på BNH fikk jeg batteristatus på første service, men den var ikke som med 2012 med 5 emner med inntil 5 stjerner. Spurte om det og de sa de ikke gjorde det for 2018 og senere. Dvs. det man får i dag er så og si det samme som man kan se i infoskjermen og som er lik barene på 2010-2017 med en generert anbefaling til. Jeg har LeafSpy så jeg bryr meg ikke.

Må huske at Nissan selger biler. De selger biler med rekkevidde og den er mye viktigere enn kapasiteten året etter kjøper har kjøpt bilen og hele bransjen vil nok være enige i at en redusert kapasitet etter 5 år er helt greit og at de som kjører mye burde kjøpe ny. Å ha evigvarende batterier er dermed noe vi ønkser, men ikke de som selger biler. Målet til de som selger biler er at batteriet skal falle til ca. 70% på 10-årsdagen.

Å gitt kundene mer fleksibilitet slik at batteriet ladet til 90% og at vi kunne bestemme å gå til 100% ved behov er bedre. Dette er jo det Tesla gjør, men de har andre grenser med bla.a. hurtiglading som ikke er fornuftig. Det beste er jo å gi brukeren mulighet til å planlegge dette selv.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

EV-FTW

Banal sammenligning, dersom du er hos lege og er 500g unna overvektig, vil en normalt dyktig lege si akkurat det. De vil si at du er innenfor normalen, men er farlig nærme  å være overvektig, og være tydelig på at det kan være smart å ta grep i kosthold og trening.

Om ikke ville jeg byttet fastlege!

Og det er litt av poenget mitt med testen fra Nissan. Den er ikke gradert, den sier ikke noe om hvor nærme en er å miste streker osv.
Derfor er den lite verdt!

Som kjøper kan en kjøpe en Leaf som nydelig har vært på service, og selger kan vise at rapporten sier at batteriet er i topp stand. En uke etter forsvinner første strek på batteriet, og da føler kjøper seg lurt, men kan ikke klage mot selger, da denne heller ikke visste annet enn at batteriet var topp, slik testen sa!

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Den viser nå det som betyr noe. Siden Nissan forholder seg til denne testen ved reklamasjon.

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på mandag 28. oktober 2019, klokken 08:34
Den viser nå det som betyr noe. Siden Nissan forholder seg til denne testen ved reklamasjon.


Det er nå så.
Derimot, skulle du kjøpt en brukt Leaf og du har valget mellom 2 biler som er kjørt omtrent likt. Begge har full score på testen hos Nissan, men Leafspy viser
at den ene har SOH på 91% og den andre på 86%. Hvilken ville du valgt?

En mer utfyllende test fra Nissan ville kommet kjøper tilgode. Nå er muligheten for å kjøpe de «gode» Leafene forbeholdt de med tilgang på Leafspy.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA