Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Full fyr i ladeboks og elbil etter lynnedslag

Startet av elektrolux, lørdag 10. august 2019, klokken 11:26

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/g7Rb31/Horte-at-lynet-slo-ned-hos-naboen---hus-i-full-fyr

– Jeg hørte at lynet slo ned hos naboen. Jeg gikk for å se etter og så at det var full fyr ut fra ladeboksen ved elbilen, og deretter spredde brannen seg raskt, forteller nabo Anders Sivertsen.

Der ser ut som bileier har fulgt rådene her om å ikke lade under tordenvær og kun var uheldig med plasseringen av bilen: https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/3Jo8QX/Er-det-farlig-a-lade-elbilen-eller-a-dusje-nar-det-lyner-Ekspertene-svarer
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo


Jeg får ikke lest artikkelen, men ut fra bildet ser det ut som varmen fra huset har smeltet øvre del av bilen, men batteriet er like intakt?

Var det i ladekladden brannen startet?

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amatøren

Sitat fra: NRKFamilie på fem måtte rømme huset i en fart

Da det kraftige smellet kom, kastet familien på fem seg ned på gulvet. Like etterpå kjente de røyklukt. Da var det bare å komme seg ut.


Brannen utviklet seg veldig raskt etter lynnedslaget, men heldigvis ble ingen personer alvorlig skadet.

FOTO: OLE ANDREAS BØ / NRK
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Thomas Parsli

Sitat fra: goggo på lørdag 10. august 2019, klokken 11:53

Jeg får ikke lest artikkelen, men ut fra bildet ser det ut som varmen fra huset har smeltet øvre del av bilen, men batteriet er like intakt?

Var det i ladekladden brannen startet?

Mvh Hugo

"Brannen skal ha oppstått da et lyn slo ned i et tre som videre ledet ladningen mot boligen."
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hanche

Av dette kan vi lære at man ikke skal lade trær når det er tordenvær.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

geear


Elmo

Sitat fra: hanche på lørdag 10. august 2019, klokken 23:12
Av dette kan vi lære at man ikke skal lade trær når det er tordenvær.

Så du ikke hva trådstarter skrev ??

Sitat fra: elektrolux på lørdag 10. august 2019, klokken 11:26
. . . ser ut som bileier har fulgt rådene her om å ikke lade under tordenvær og kun var uheldig med plasseringen av bilen:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hanche

Jovisst så jeg hva trådstarter skrev. Jeg fulgte også lenken derfra, til overskriften «Lynnedslag i tre førte til boligbrann på Tananger - flere boliger er ubeboelige ...».

Derav kommentaren om å lade trær. Den var ment som en morsomhet, men ble tydeligvis ikke oppfattet som morsom. Kan hende var den ikke det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

erikf

Litt off topic, men kan vi beskytte oss mot lyn, kjære nerder?

Ved lynvær, er det trygt å lade på et korrekt installert ladeanlegg, og hvorfor i så fall?
Og hvorfor er det evt ikke trygt å lade fra ordinært shuko som ikke er installert med tanke på lading av bil?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Carl Anton Stenling

Direkte lynnedslag er umulig å beskytte seg mot. Et moderne elanlegg inkluderer imidlertid overspenningsvern som reduserer skaderisikoen i situasjoner hvor tordenværet bare har gitt moderate forstyrrelser i strømnettet.
Vi skal jo også være glade for at bilen ikke er full av brennbart drivstoff hvis lynet treffer garasjen :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

erikf

Ok så det er mange slags tilfeller der lynet slår ned ganske nært, hvor overspenningsvernet beskytter bilen?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ok67

Lynnedslag til bakken i nærleiken av ei kraftlinje vil indusere overspenningar som kan spre seg til den enkelte husinstallasjon. Det same kan vere tilfelle med lynutladningar mellom skyer, som altså ikkje går ned til bakken. Dette vil overspenningsvern kunne beskytte mot i større eller mindre grad. DIrekte nedslag i lavspenningslinja inn til huset vil mest truleg gjere "reint bord".

Sjølv har eg 3 fastmonterte overspenningsvern (både belte og bukseselar), eit i inntaksboksen på utsida av huset, eit i sikringsskapet i kjellaren og eit i sikringsskapet i garasjen der ladestasjonane er tilkopla.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

OhmPaPa

Jeg har ved et par anledninger nappet ut ladekabelen når det er meldt tordenvær eller jeg hører tordenbygene selv.

Men har også opplevt å våkne av tordenvær i nærheten på morgenkvisten hvor bilen sto på lading. Uten at yr hadde meldt om noe torden dagen i forveien.

Hva er det som ryker hvis det kommer overspenning? Noen som har opplevt dette? Ryker all elektronikk pluss batteri så bilen må vrakes? Tar det fyr? Stekes lademodulen mens resten overlever?  Skjønner det ikke er et fasitsvar - men har noen opplevt dette?

ok67

Det som ofte skjer er ingenting med det same, men elektronikken kan få seg ein liten trøkk som medfører forkorta levetid. Direkte lynnedslag kan medføre at sikringsskapet ligg på golvet etterpå, brann i hus eller utstyr etc. Men det skjer nok ikkje så ofte.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA