Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer Autopilot

Startet av Erlend111, lørdag 10. august 2019, klokken 10:07

« forrige - neste »

Erlend111

Er det bare jeg som har såpass mye problemer med autopilot og cruise control at det ikke blir brukt? Mulig jeg må gjøre noe i innstillingene, og tar gjerne i mot tips!

1. Bremser helt uten grunn. Ingen biler i nærheten.
2. Kraftig bremsing ved møtende trafikk.
3. Filbytte på autopilot med blinklys får jeg ikke til.
4. Kraftig nedbremsing ved filbytte på cruise control.
5. Bilen følger veimerkingen til høyre som gjør at jeg må overta styringen ved ca alle av og påstigninger på E18.

Jeg blir såpass irritert at det ikke blir brukt. Pendler ca 1 time om dagen der mesteparten av tiden blir brukt på E18.

Leiha

Opplever det samme, min bil liker spesielt ikke hvite biler og trailere. Det er så plagsomt at jeg bruker ikke TACC ved mye motgående trafikk.

Det spesielle er at den bråbremser akkurat når frontene er ca på samme linje, altså alt for sent til å unngå sammenstøt uansett.
Hitra, Sør Trøndelag
S85D Levert 3.6.2015
TM3 LR AWD levert 25.6.2019


Bastian

Har du kjøpt FSD? Hvis ikke får du ikke filskifte med AP.

Erlend111

Sitat fra: Bastian på lørdag 10. august 2019, klokken 11:19
Har du kjøpt FSD? Hvis ikke får du ikke filskifte med AP.

Haha. Er det sant? Har ikke FSD. Da gidder jeg ikke å prøve flere ganger.
Takk for svar!

S4e

Sitat fra: Erlend111 på lørdag 10. august 2019, klokken 11:23
Sitat fra: Bastian på lørdag 10. august 2019, klokken 11:19
Har du kjøpt FSD? Hvis ikke får du ikke filskifte med AP.

Haha. Er det sant? Har ikke FSD. Da gidder jeg ikke å prøve flere ganger.
Takk for svar!

Med AP så er Autosteering kun nyttig når du står i kø eller skal fikle med skjermen. Jeg hadde kun AP med min første TM3 og det var ikke så nyttig når en må avbryte med masse lyd hver gang en skal forbi en lastebil.

Men forstår Tesla ikke kan gjøre AP for attraktiv, for da vil ingen kjøpe FSD. Jeg endte opp med FSD når jeg byttet bil for å få hengerfeste.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Hvilken versjon har du? Om du ikke har gjort det kan det være en ide å koble til wifi for å oppdatere til siste versjon.  Opplever at TAAC og Autosteering har blitt noe bedre i siste versjoner. Men det er fortsatt ikke perfekt...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Erlend111

Sitat fra: S4e på lørdag 10. august 2019, klokken 11:37
Hvilken versjon har du? Om du ikke har gjort det kan det være en ide å koble til wifi for å oppdatere til siste versjon.  Opplever at TAAC og Autosteering har blitt noe bedre i siste versjoner. Men det er fortsatt ikke perfekt...

Har versjon 2019.24.4 som er relativt ny etter hva jeg har skjønt.

JanOK

Vi har versjon 2019.20.4.2. Har kjørt Sør - og Vest-landet rundt med AP. På 3000km har jeg kun opplevd fantom-bremsing på veldig svingete veier med store motgående kjøretøy i en sving eller i kraftig regnvær når biler i samme fartsretning på 4-felt spruter opp vann som kommer inn i mitt kjørefelt. Ellers bruker jeg funksjonen hver gang jeg kjører bilen og har vært veldig fornøyd.

En læring var når jeg brukte den på en svingete vei, hvor fartsgrensen var altfor høy i forhold til hvor kjapt man burde kjøre: AP prioriterer ikke å svinge skarpt i høyresvinger hvis hastigheten blir for stor. Den velger heller å understyre og kjøre over i motgående kjørefelt. En ubehagelig læring - denne gang heldigvis uten motgående trafikk.



Autowinder

Bremsene lugger og hogger til med ACC påslått fortsatt. Ikke merket så veldig mye bedring med siste versjon installert dessverre. Og kartdataene har feil hastighetsmarkering maaange steder.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RunarBT

Sitat fra: Autowinder på lørdag 10. august 2019, klokken 19:38
Bremsene lugger og hogger til med ACC påslått fortsatt. Ikke merket så veldig mye bedring med siste versjon installert dessverre. Og kartdataene har feil hastighetsmarkering maaange steder.

Få lånt deg ein ann model3 og test ut om det er likt? Høres litt rart ut dette.

snhansen

Sitat fra: Erlend111 på lørdag 10. august 2019, klokken 10:07
Er det bare jeg som har såpass mye problemer med autopilot og cruise control at det ikke blir brukt? Mulig jeg må gjøre noe i innstillingene, og tar gjerne i mot tips!

1. Bremser helt uten grunn. Ingen biler i nærheten.
2. Kraftig bremsing ved møtende trafikk.
3. Filbytte på autopilot med blinklys får jeg ikke til.
4. Kraftig nedbremsing ved filbytte på cruise control.
5. Bilen følger veimerkingen til høyre som gjør at jeg må overta styringen ved ca alle av og påstigninger på E18.

Jeg blir såpass irritert at det ikke blir brukt. Pendler ca 1 time om dagen der mesteparten av tiden blir brukt på E18.

Min er helt lik din bil. Må si at jeg har vent meg litt til det nå og det går ganske greit vet å være litt på hugget med gasspedalen når jeg møter større kjøretøy osv. Men, det er helt på trynet at det er sånn... Når det er sagt, så opplever jeg at dette fungerer mye bedre når jeg kjører med tilhenger bak (trailer mode). Jeg har kjørt 25-30 mil med henger, og har enda ikke opplevd fantom bremsing, spesielt🤔 Håper uansett på en snarlig oppdatering som fikser dette 😎
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

ladov

Sitat fra: Erlend111 på lørdag 10. august 2019, klokken 10:07
Er det bare jeg som har såpass mye problemer med autopilot og cruise control at det ikke blir brukt? Mulig jeg må gjøre noe i innstillingene, og tar gjerne i mot tips!

1. Bremser helt uten grunn. Ingen biler i nærheten.
2. Kraftig bremsing ved møtende trafikk.
3. Filbytte på autopilot med blinklys får jeg ikke til.
4. Kraftig nedbremsing ved filbytte på cruise control.
5. Bilen følger veimerkingen til høyre som gjør at jeg må overta styringen ved ca alle av og påstigninger på E18.

Jeg blir såpass irritert at det ikke blir brukt. Pendler ca 1 time om dagen der mesteparten av tiden blir brukt på E18.
Kjenner ikke igjen alt her men bilen er ikke særlig glad i filbytte, uavhengig om det er min eller andres biler. Gjelder både med AAC og Autosteer aktivert. Bytter jeg fil? Bytter bilen foran fil? Kjører han foran av? Det liker bilen ikke, det virker som bilen plutselig oppdager at noe har skjedd og gjør et nervøst trykk på bremsen fordi den blir overrasket.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

TøddiVedder

Ved filbytte i AP, må han blinke og så ta i rattet

Autowinder

Sitat fra: RunarBT på lørdag 10. august 2019, klokken 20:53
Få lånt deg ein ann model3 og test ut om det er likt? Høres litt rart ut dette.
Nei det gidder jeg ikke bruke tid på, det er under utvikling dette systemet, så det er nok ikke noe mer feil på min bil en andre. Går seg nok til. FSD derimot er langt frem, og glad jeg har HW3 tilgode.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA