Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OBD Er det mulig å deaktivere bilens låsingen av ladekabelen?

Startet av MadSilence, lørdag 10. august 2019, klokken 08:45

« forrige - neste »

MadSilence

Vet noen av dere om det går an å deaktivere den Satan's låsinga av laderen til egolf? Er så jævlig lei av at den nekter å slippe laderen og må stå der å kuke i regnvær!....

thrain

Mulig jeg ikke skjønner deg helt, men kabelen låses for å sikre at den ikke tas ut mens den er strømførende. Det gjelder alle biler, og en annen løsning er potensielt farlig

MadSilence

Sitat fra: thrain på søndag 11. august 2019, klokken 20:26
Mulig jeg ikke skjønner deg helt, men kabelen låses for å sikre at den ikke tas ut mens den er strømførende. Det gjelder alle biler, og en annen løsning er potensielt farlig

Takk for svar!

1: nei de fleste andre har ikke låsing. Fmeks Opel Ampera osv. Der er det bare å dra ut. Folk har fjernet låsen fysisk uten problemer.
2: jeg lader alltid hjemme. Sjeeeewldent på hurtiglader. Det er viktigere å alltid vite at man kan kjøre med en gang enn å sikre den for tyveri! 😀

Rvenes

Er jo styrepinner som avbryter ladingen når kotankten kobles i fra. Disse er kortere enn hovedstrøm pinnene så ladingen vil alttid bli avbrudd om du får dradd den ut.

Eivind S

Det er vel 4 hull i kontakten til låsepinner i ytterkappen.

I teorien burde man kunne lage et spor i ytterkappen inn til låsehullet der låsepinnen(e) er. Det er bare i plasten i ytterkappen, så ikke noe strømførende blir påvirket.
Men jeg vet ikke om det vil påvirke styrken til kontakten (spesielt hvis det er mer enn 1 låsepinne). Og kabelen er ikke helt gratis, så det er dyrt å gjøre noe feil. Så det er i så fall helt på eget ansvar og risiko :-)
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA