Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsikringspremie for EQC

Startet av Trond.m, fredag 09. august 2019, klokken 17:51

« forrige - neste »

Trond.m

Det har vært en del fokus på at forsikringen av elbiler skal bli dyrere. Har nylig fått et tilbud fra Gjensidige som er et skrekkeksempel på dette. Fikk et skriftlig tilbud på 12000 km, 75 % mer enn 3 år, alle førere over 23, Kasko Basis...hold deg fast 29.734 kr  :-1:

Heldigvis tok jeg en telefon til Bertil O. Steen som gjennom sin avtale kan tilby en bedre forsikring til 7300 kr/år gjennom Enter. Forsikringen gir garantert pris (kun indeksregulert) i 3 år. Så mitt råd er enkelt.

Styr unna Gjensidige  8)


hELgenen

Sykt...rett og slett sykt at prisforskjellene er så enorme.
Dette er et ikke fungerende marked

Thomas Parsli

Gjensidige mener elbilforsikringene er/var for billige og har justert prisene kraftig.
Tipper de skal litt ned igjen...

Enter tilbyr 7.300/år i tre år, så justerer de prisen så du garantert bytter selskap.
Når jeg sjekket priser på firmabil i februar/mars, kom IF godt ut. Men forsikringer varierer så mye at kun totalprisen på alle forsikringer gir mening.

Gjensidige utbetaler også kundeutbytte (har gjort det i ti år nå), 14.1% av skadeforsikringene blir en del tusen for de som er etablerte...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond.m

Jo, jeg har hatt glede av utbytte i noen år. Men med en prisdifferanse på 22.000 så betyr ikke ut forventet utbytte på et par tusen noe. Utbyttet er vel dessuten skattepliktig.

Øyvind.h

Hmm. Spent på hva eqc ender på for egen del. Jeg betaler vel 3600 nå for full kasko på Model X. 50% rabatt hos Tribe på IF sin pris tror jeg det var.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

#5
Sitat fra: TM på fredag 09. august 2019, klokken 19:10
Jo, jeg har hatt glede av utbytte i noen år. Men med en prisdifferanse på 22.000 så betyr ikke ut forventet utbytte på et par tusen noe. Utbyttet er vel dessuten skattepliktig.

Det er klart at differansen er for stor i dettte tilfellet -det er et tydelig signal fra Gjensidige om at de ikke ønsker å forsikre bilen til den prisen resten av markedet opererer med.

Når jeg ser skadeprisene på Audi, Mercedes og Tesla frykter jeg "riktig" priser er et sted mellom Enter og Gjensidige. Frontruta på Mitsubishi Outlander koster over 30.000,- og jeg har hørt at Model X koster over 40.000,- (*)
(På vår Leaf har vi byttet frontrute to ganger på 100.000km og må nok byttes igjen ved neste EU-kontroll)

* Redigert: Jeg husket feil, det var 40.000,- som ble oppgitt ikke 50.000,-
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond.m

3600 for å forsikre en bil til en million er meningsløst billig. Det er garantert et tapsprosjekt for selskapet, men fint for kunden selvsagt 😊

Øyvind.h

#7
Skal ikke utlede Tribes fortjenestemodell eller rekrutteringskonsept, men de hadde nok sett for seg bedre nettverkseffekt enn de har fått.
Så lenge jeg kjører skadefritt er jeg dog plusskunde.

Frontrute på Model X koster for øvrig ca 16.000,- 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ansjosfilet

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 09. august 2019, klokken 19:31
Sitat fra: TM på fredag 09. august 2019, klokken 19:10
Jo, jeg har hatt glede av utbytte i noen år. Men med en prisdifferanse på 22.000 så betyr ikke ut forventet utbytte på et par tusen noe. Utbyttet er vel dessuten skattepliktig.

Det er klart at differansen er for stor i dettte tilfellet -det er et tydelig signal fra Gjensidige om at de ikke ønsker å forsikre bilen til den prisen resten av markedet opererer med.

Når jeg ser skadeprisene på Audi, Mercedes og Tesla frykter jeg "riktig" priser er et sted mellom Enter og Gjensidige. Frontruta på Mitsubishi Outlander koster over 30.000,- og jeg har hørt at Model X koster over 50.000,-
(På vår Leaf har vi byttet frontrute to ganger på 100.000km og må nok byttes igjen ved neste EU-kontroll)

Hei!
Det kommer dokumentert frem at frontrute til Model X koster 16K. Hvor har du hørt at den koster 50K?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Trond.m

Hva en frontrute til Tesla X koster har ingen ting med denne tråden å gjøre. Foreslår at vi bare diskuterer forsikringspris for EQC som tittelen antyder.

Ansjosfilet

Sitat fra: TM på fredag 09. august 2019, klokken 21:53
Hva en frontrute til Tesla X koster har ingen ting med denne tråden å gjøre. Foreslår at vi bare diskuterer forsikringspris for EQC som tittelen antyder.

Fillern og. Hadde håpet å kunne ta rotta på en som sprer om seg med udokumenterte påstander.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Øyvind.h

Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 09. august 2019, klokken 22:58
Sitat fra: TM på fredag 09. august 2019, klokken 21:53
Hva en frontrute til Tesla X koster har ingen ting med denne tråden å gjøre. Foreslår at vi bare diskuterer forsikringspris for EQC som tittelen antyder.

Fillern og. Hadde håpet å kunne ta rotta på en som sprer om seg med udokumenterte påstander.

Bakgrunnen er at rutene til Model X faktisk var mye dyrere før. Og umulig å få tak i. Men de har kommet kraftig ned i pris.

Nå - topic.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 09. august 2019, klokken 19:02
Når jeg sjekket priser på firmabil i februar/mars, kom IF godt ut. Men forsikringer varierer så mye at kun totalprisen på alle forsikringer gir mening.
Det svinger også over tid. IF ga en pris til meg i februar på 15 k for en Model 3, nå i juni hadde de mer enn halvert denne prisen på samme bil.

Til topik; fikk tidligere i år også en pris på EQC, husker ikke eksakt hva den var men det var ikke avskrekkende (dvs godt under 10k)

Det er store variasjoner i forsikringsmarkedet alt etter om selskapene vil tiltrekke eller avskrekke kunder. Gjensidige er i min «svartebok» siden de har brukt denne metoden på mc.

Trond.m

#13
Det kan stemme at Gjensidige bruker denne metoden for å unngå å forsikre bilen. Den ansatte skrev at hun måtte ha godkjenning av leder før tilbudet bli gitt, fordi jeg hadde hatt mange skader. Riktignok hadde jeg nylig en skade på en elbil, men var uforskyldt fordi lastebilen foran meg mistet en spade som skadet min bil. Føreren erkjente forholdet, men han var også Gjensidige kunde så de måte betale hele 4000 kr  :o  Men jeg reiser mange uker i året og har blitt syk en rekke ganger på / og før reiser. Min helårs reiseforsikring har utvilsomt vært veldig dårlig butikk for dem. På bilforsikring har jeg derimot vært god butikk siden, jeg har vært nærmest kostnadsfri i 30 år. Da de i fjor satte kraftig opp prisen på bilforsikring gikk jeg over til DnB (40 % billigere), og jeg beholdt bare helårs reiseforsikring som de taper penger på. Den har vel en fast pris, så der har de ingen mulighet til å skvise meg ut  ;)

Det kunne være interessant å høre om andre får et bedre tilbud på EQC fra Gjensidige eller andre selskaper. Det har ingen hast, for det er vel ennå noen uker til de første kundebilene kommer.

Øyvind.h

#14
Eqc, 20k km, 35 år, Oslo, alle over 23.
Gjensidige 16500
IF 11500.

Brukte ev74372

Edit:... Og det begynte telefonstormen. De er rå på å ringe og mase om man tester nettkalkulatoren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA