Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selge eller vente?

Startet av Lars_G, fredag 09. august 2019, klokken 12:49

« forrige - neste »

Lars_G

Hei,

jeg har hatt en Model s 85 D 2015 (førstegangsregistrert juni 2015) nå i halvannet år. Jeg kjøpte den brukt i fjor og har vel egentlig vært OK+ fornøyd med den. Men nå som km-telleren er på 90 000 km og det kun er ett år igjen av reklamasjonstiden så begynner jeg å bekymre meg. Før Teslaen hadde en Mini cooper clubman S som hadde gått ut på reklamasjon. Bilen hadde massevis av feil og verkstedsregningene ble raskt like høye som bilens egenverdi - jeg sverget til meg selv at jeg aldri skal eie en bil utenfor reklamasjonstiden. Første halvåret med Teslaen var problemfritt og jeg ble raskt veldig glad i bilen - jeg tenkte at jeg kanskje kunne beholde bilen i flere år. Verditapet er vel tross alt høyest jo nærmere ny den er. Men siste halvåret har det vært massevis av feil på den. Her er de jeg kommer på:

- Lekkasje fra soltaket
- Feil på luftfjæringa (alt måtte byttes),
- Ulyder fra ventilasjonen,
- Feil på AC
- Masse feil på autopiloten
- Fukt i lykter
- Feil på dekkventiler
- Vinduer bak feilkalibrert (de var for lave, og nå er de for høye)
- Parkeringsbrems hang seg fast

Gitt lista over og det jeg hører fra andre så er jeg ganske bestemt på at jeg må selge den før / straks garantien har gått ut. Som singel leilighetseier midt i Oslo er det begrenset hvor store uforutsette økonomiske utgifter jeg komfortabelt kan forholde meg til. Men nå kommer det store spørsmålet: Bør jeg selge nå, som det er igjen et år igjen av garantien (og ca 10 000 km) eller bare vente ett år og ta verditapet da? Trass alle sine feil så er jeg jo veldig glad i Teslaen min, men jeg er absolutt ikke avhengig av bil (jeg bor midt i Oslo). Vil bilen falle veldig mye i verdi når det ikke er mer garanti igjen vs ett år igjen?

og om den skal selges: Noen som har en dealer som gir okei priser? Er Marcusbil og slikt å anbefale, eller taper man uforholdsmessig vs å selge privat?

Jeg hadde satt veldig stor pris på deres synspunkter på dette.

Og salg nå eller i juni: jeg skal nok garantert ha Model S igjen senere.


Klykken

Skal du selge og kjøpe nyere, eller skal du selge for å få mest igjen for bilen?
Hvis førstnevnte, ville jeg ventet til neste år. Hvis sistnevnte, så er det nok lurest å kvitte seg med den så fort som mulig. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lars_G

Jeg er i ferd med å skifte jobb og bytte leilighet, så for øyeblikket må jeg vente litt med å kjøpe ny - så svaret på spørsmålet ditt er egentlig selge for å få mest mulig for bilen. Men klart, om det er 30 000 kroner i forskjell fra å selge nå eller om ett år så er det jo bedre å bare beholde bilen. Snakker vi 70 000 kroner i forskjell er det kanskje lurt å selge nå.

Klykken

Ingen vet jo hva prisen er om et år, dessverre. Alltid anta "verst mulig verdifall" for budsjett sin del.
Vi kjøpte vår S i fjor på den her tiden, til 560k. Ser ut til at verditapet har vært på 60-90.000kr i følge finn.no på året som har gått. Altså ca 10-15%.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Morten M.

I ditt tilfelle ville jeg ha solgt. Ikke fordi du må, men det er de uforutsette utgiftene som kan være skumle. På den annen side så har du nå fått fikset en del slitasjedeler som kommer til å fungere godt i mange år fremover.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Muffinman

Jeg antar at årlig verdifall så langt vil overstige potensiell kostnad for å holde bilen på veien, spesielt med tanke på hva som er utbedret så langt. Har selv 2015 85D med snart 160k på telleren, og har vel egentlig bare kostet på understellsdeler for rundt 30k så langt. Første feil av betydning var parkbremsekalipere på knappe 90k og den feilen tror jeg er begrenset til visse batcher av kaliperene.

Vi har vurdert at verdifallet etterhvert har stabilisert seg såpass på våre to biler at selv med en del årlig påkost vil de produsere temmelig rimelige kilometre for oss. Så vi beholder våre.

Lars_G

Tusen takk for gode svar, folkens. Ja, det er jo noe med å vurdere hva årlige verkstedsregninger er vs verditapet. Men jeg er ikke avhengig av bil, så jeg får vurdere om jeg er villig til å betale ekstra utgifter i året for å beholde denne luksusgoden.

Er det andre ting enn listen over med feil som er typiske ting som bør byttes / sjekkes før garantien går ut?

Sense

Når du sier at garantien utgår, så har vi jo batteri- og drive unit garanti på 8 år og ubegrenset kjørelengde. Det er ihvertfall et poeng ved salg, selv om resten av bilen har begrensning på 5 år og 100k km.
Men jeg har merket med mine biler at det er alltid lettere å selge bruktbiler hvis man kan skilte med f.eks 1 år restgaranti. Selvfølgelig opplever kjøperen en ekstra trygghet i dette.
Og siden Tesla er dyre biler å reparere etter garanti, vil jo det også reflekteres i bruktprisen eller verditapet, om du vil. For dette blir fort to sider av samme sak.
Det koster oss vel så mye i verditap på ny bil, som å reparere eldre bil med lite årlig verditap.
Å ha ny bil betyr jo ikke at man har gratis bil i 5 år, for du betaler solid på verditapet fra første km og 4-5 år fram i tid. Du kan reparere en god del for de pengene, men du kan også være uheldig å få "alt" av reparasjoner i fanget på en bruktbil utenfor garantitiden. Så om du sparer noen kroner på eldre bil, så tar man også en høyere risiko.
Men du trenger jo ikke bruke Tesla sine dyre verksteder for å fikse alt heller. Stadig flere verksteder kan jobbe på Tesla-biler til en billigere penge.

Jeg har gått for den dyre løsningen å kjøpe ny bil hver gang garantien utløper, fordi jeg er såpass klønete med selv-reparering, og fordi jeg er anledning til å ha bilen stående lenge på verksted. Har heller ikke mulighet til bare å ta kollektivtransport den dagen bilen ikke virker.
Så jeg velger å betale en høyere pris for å slippe uforsette hendelser. Men alle har ulik livssituasjon vi må ta hensyn til.

Trultefan

Hva med å ta en NAF garantiutløpstest? Så produserer de en smørbrødliste du kan ta med til Tesla som siste runde før du begynner å betale selv.

https://www.naf.no/tjenester/garantiutlopstest
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

arthur

Som kjøper er i alle fall jeg langt mere komfortabel med å kjøpe "noe" som fortsatt er dekket av Forbrukerkjøpsloven. Det betyr at jeg er villig til å betale noe ekstra for den tryggheten ved kjøp av en brukt vare og i ditt tilfelle vil det gavne deg som selger.

Dette er for meg en rent prinsipiell holdning/mening og er helt uavhengig av hvilken type produkt det er snakk om eller hvem som har produsert dette!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: Trultefan på torsdag 15. august 2019, klokken 00:01
Hva med å ta en NAF garantiutløpstest? Så produserer de en smørbrødliste du kan ta med til Tesla som siste runde før du begynner å betale selv.

https://www.naf.no/tjenester/garantiutlopstest
Min tillit til NAF er lik null. Fikk gjennomført en NAF-test i forbindelse med kjøp av en bruktbil og de klarte ikke avdekke feil for 40000,- som jeg ganske raskt etterpå måtte fikse..

Edit: Må legge til at NAF får alt for mye reklame. ALLE verksteder kan lage en garantiutløpstest. Dette er bare noe NAF har tatt patent på, men et skikkelig verksted kan gjøre en bedre jobb en NAF.

Sense

Sitat fra: arthur på torsdag 15. august 2019, klokken 08:25
Som kjøper er i alle fall jeg langt mere komfortabel med å kjøpe "noe" som fortsatt er dekket av Forbrukerkjøpsloven. Det betyr at jeg er villig til å betale noe ekstra for den tryggheten ved kjøp av en brukt vare og i ditt tilfelle vil det gavne deg som selger.

Såklart er det sånn, og det er helt naturlig. For selv om det i lovverket har en slags reklamasjonsrett også ved privat salg, så opplever de fleste at dette er mer risikosport, når garantien er utgått. Sånn sett burde det være en stor forskjell i pris mellom en 4 år gammel bil, og en som akkurat har utgått på garantien.
Ihvertfall er det merkbart lettere å selge en som har gjenværende garanti.  Det har jeg opplevd et par ganger selv.

Lars_G

Takk for gode innspill. Når jeg ser nå på Finn ser det ut til at jeg kan få 450 000 kroner for en Tesla model S85D( med mitt utstyrsnivå og 90000 km). Det har gått 14 måneder og 18000 km og jeg kjøpte bilen for 570000. Er ikke dette et helt sinnsykt verditap? Er det Model 3 som fikk prisene til å droppe så drastisk? I så fall ekstremt dårlig tima av meg. Vurderer derfor å bare beholde bilen- for kan ikke skjønne at bilens verditapkurve må ha stabilisert seg noe? Ser broom og lignende snakker om et verditap på 10-12% fra det tredje til det fjerde året på en bruktbil, men teslaen min har hatt et verditap i samme periode på tjueen prosent.

Contango

Det har vært et voldsomt verditap på alle store elbiler det siste året. Model 3 og et større antall produkter å velge mellom generelt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

turfsurf

Sitat fra: Lars_G på mandag 26. august 2019, klokken 23:09
Er ikke dette et helt sinnsykt verditap?
Når man ser på tredje til fjerde året isolert sett er det det, men det er totalt fra bilen var ny ikke mye. Så det er mere en korreksjon enn noe annet. Det var nok dårlig timing ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA