Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye priser

Startet av Contango, tirsdag 16. juli 2019, klokken 09:34

« forrige - neste »

stiAn80

Sitat fra: Newbee på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:28
Sitat fra: mthoring på tirsdag 16. juli 2019, klokken 11:17
Sitat fra: ModelS på tirsdag 16. juli 2019, klokken 10:47
Hva med de som skulle få luda med på kjøpet (gamle kunder) ved bestilling av performance? Nå får alle det uansett. Typisk Tesla med slike "fordeler" til gamle kunder.

Prisen på s/x performance med ludi inkludert er vel høyere nå, sammenlignet med uten ludi før endringen(?) Så kom vel uansett godt ut av det den som benyttet seg av tilbudet.


Med de nye prisene falt fordelen med gratis Ludicrouse for eksisterende mod S kunder fra 99.000 til 72.000. Før endringen kostet Performance 873.000. Fremdeles en grei deal, selv om en det man får kun er SW.

Er det fortsatt rabatt for eksisterende eiere på de nye prisene?

Sense

Sitat fra: Contango på onsdag 17. juli 2019, klokken 18:00
De setter kanskje prisen opp i høst men jeg tror altså ikke at det betyr at man ikke kan få FSD svært mye rimeligere senere.

Det har du garantert rett i. Jeg er en av idiotene som har bestilt fullverdig selvkjørende egenskaper, og kjenner nå at jeg har ingen gode rasjonaler for beslutningen, annet enn at jeg hadde pengene og ikke låner intet. Når jeg tenker meg om, så stoler jeg igrunn lite på autopiloten og synes det er mer stressende å kjøre med den på, ihvertfall styringen ved møtende trafikk.
Så nå skjønner jeg ihvertfall ikke min egen beslutning :-[

MrBacardi

Sitat fra: OlaM på tirsdag 16. juli 2019, klokken 10:11
Forresten, mulig det er litt falske minner her, men jeg mener at når valgene blir få og litt rare så er det fordi de er i ferd med å gjøre større endringer.

+1
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016


Sense

Det er jo helt naturlig at prisen på en modell reduseres etterhvert som den taper markedsandeler. Hadde det ikke vært sånn, ville produsentene brent inne med sine ferdigstilte produkter, og det taper alle på.

Og selv om forbedringer på model S og X er betydelige både her og der, er det likevel en modell som er på slutten av syklusen sin. De må reflekteres i priskutt, hvis ikke stopper hele salget opp, så lenge det finnes andre mer attraktive modeller på markedet.

For min del, fant jeg ikke andre attraktive produkter som hadde tilsvarende rekkevidde, plass, ytelse og forbruk. Alternativet for meg ville være å gå over til fossil, og det skjer ikke.
Så jeg må forvente at prisen går ned, også etter levering. (Hvis levering noen gang skjer da, det virker litt usikkert akkurat nå.)

geear

Normal levetid for en fossilbil er åtte år, typisk med en facelift underveis, men det finnes eksempler på langt lenger levetid, som første generasjon XC90 som var på markedet i 12 år.

Model X har ikke vært på markedet fire år engang, så den er ikke på slutten av syklusen sin - fortsatt i første halvdel. I fossilverden ville det vært naturlig med en facelift om ca. et år, som både innebærer oppgradert design kanskje både innvendig og utvendig, og ofte også nye motorer/girkasser eller andre ting, men alt utenom det visuelle gjør Tesla endringer på kontinuerlig, så vi får se om det kommer en facelift a la S.

S har passert sju år, og det er nærmere slutten av syklusen, men virker som de har mer fokus på nye modeller foreløpig enn å redesigne eksisterende. Er spent på om de har tenkt å få ut både Y, pickup truck, semi og roadster 2 før de kommer med ny S, eller om den kommer innimellom her.

TeslaModelX

Venter til kvartalsslutt, ser sikkert bedre priser da...

OlaM

Tesla gjør lurt i å vente synes jeg. Vanlige produsenter gjør hyppigere modelloppdateringer fordi de ikke gjør inkrementelle oppdateringer underveis. I tillegg trenger de nyhetens interesse for å skille seg ut blant konkurrentene som er veldig like. Tesla er så og si unike ennå, det er ingenting som helt matcher den kombinasjonen av ytelse, plass, rekkevidde og ladenettverk.
Å bygge en ny platform nå, bare fordi kalenderen sier det er på tide, vil koste masse penger og antagelig innføre nye barnesykdommer, nye logistikkproblemer osv, i en tid der det er svært viktig for dem å bli bærekraftig profitable.
Men før eller senere kommer det. Model S er en litt suboptimal platform, flere reparasjoner krever demontering av batteriet, interiøret er upraktisk, o.l. De har nok lært mye om å bygge bil de siste par årene, det gjør ingenting at ingeniørene får litt ro og fred ved tegnebrettet for å gjøre Model S 3.0 så bra som mulig.
'21 3LR

Sense

Sitat fra: gr på fredag 19. juli 2019, klokken 12:51
Model X har ikke vært på markedet fire år engang, så den er ikke på slutten av syklusen sin - fortsatt i første halvdel.

S har passert sju år, og det er nærmere slutten av syklusen, men virker som de har mer fokus på nye modeller foreløpig enn å redesigne eksisterende.

Ja, det var model S jeg tenkte på i denne sammenehengen.
Lederne i Tesla har nok fått med seg at salget av model S og X har sunket betydelig det siste året. Så de er nok i tenkeboksen på hva de skal gjøre. I mellomtiden vil de se hvordan Y slår an. Men det er nok mulig at prisene på model 3 er så attraktive at mange model S kjøpere istedenfor har gått for en model 3. Hvis Tesla da bruker større beløp på utvikling av en ny model S, som de kanskje ikke har kapital til, så er det ikke sikkert salget står til utviklingskostnadene. Så lenge model 3 selger så bra og har så mange av kvalitetene til storebroren, som rekkevidden og kjøreegenskapene, kan det være et risikabelt prosjekt.

Newbee

Koster nå 4.200 for karbondetaljer. Dette var inkludert i prisen på Performance.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Newbee

16.700 med karbon og hvitt skinn
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Elbil2000

Det er ikke karbon. Det er mørkt asketre.
P100D

Newbee

Sitat fra: Elbil2000 på onsdag 28. august 2019, klokken 00:09
Det er ikke karbon. Det er mørkt asketre.

Nei. Mørk asketre er inkludert sammen med sort. 12.500 ekstra sammen med hvit skinn.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA