Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum endrer prisstruktur?

Startet av ID4, fredag 09. august 2019, klokken 09:56

« forrige - neste »

ID4

Ser at Fortum nå på sentrale Østlandet priser hurtiglading forskjellig fra hurtiglader til hurtiglader.

Priser på kr 2,00 min.
Priser på Kr 2,50 min.
Priser på Kr 2,75 min.

Ikke noe å hoppe i taket for, men tidligere var det vel bare 2,5 pr min. Kjenner jo også til at de har vesentlig høyere pris i Østerdalen og noen få andre steder.

Trekkoppbil

Ofte er det vel en sammenheng mellom minuttpris og max effekt.

ID4

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 10. august 2019, klokken 23:27
Ofte er det vel en sammenheng mellom minuttpris og max effekt.

De her har maks effekt på 50 kW.

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ID4

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 15. august 2019, klokken 13:18
Hvor er prisen 2kr min?

Ganske sikker på at det var Kiwi Mølla, Men nå har de økt denne til 2,75. Dobbelsjekket det  15 august. Så nå er det mulig at det ikke finnes noe på 2 kr min.

Rollep

Sitat fra: HelEl på fredag 09. august 2019, klokken 09:56
Ser at Fortum nå på sentrale Østlandet priser hurtiglading forskjellig fra hurtiglader til hurtiglader.

Priser på kr 2,00 min.
Priser på Kr 2,50 min.
Priser på Kr 2,75 min.

Ikke noe å hoppe i taket for, men tidligere var det vel bare 2,5 pr min. Kjenner jo også til at de har vesentlig høyere pris i Østerdalen og noen få andre steder.
Dere er heldige, når vi på sørvestlandet kjører mellom Stavanger og Kristiansand må vi betale 4 kr per min.

Det blir 6 kr/kWh hvis man kommer ut på 40 kW gjennomsnittlig ladehastighet. Jammen ikke rart at mange velger å beholde den gamle dieselbilen istedenfor å gå helt over til elbilbruk.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

ladov

Prisstruktur er vanskelig. Ladeoperatøren skal ha en pris som oppleves rettferdig for kunden, gir inntekt for operatøren, samt oppmuntrer folk til å pelle seg videre så det ikke blir kø.. På toppen av dette bør prising være enkelt nok til at kundene forstår det uten å ringe en fetter som tar grunnfag i matematikk...

Mitt forslag er at de tar en pris per minutt og gir rabatt basert på levert effekt. Opp til 50% rabatt på 'vanlige' ladere, mer på ladere med delt effekt.

Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

svmell

Ser på appen til Grønn Kontakt at de nå tar 2,50/min + 2,90/kWh. 40kw hastighet blir da ca kr. 6,60/kWh. Da kjører jeg billigere med bensinbilen min. Bruker den hvis det blir behov for å hurtiglade.

Rævedilter

Eg fekk disse prisene tilsendt av Fortum i dag:                                                                                                           Lynlading (150-225 kW)
App/brikke: kr. 3,50 per minutt
SMS: kr. 6,- per minutt.                                                                                                                                                                                                                                                 

Hurtiglading (43-50 kW)
App/ladebrikke: kr. 2,75 per minutt
SMS:kr. 4,- per minutt                                                                                                 

Mellomrask lading (maks 22 kW)
App/ladebrikke: kr. 1,- per minutt
SMS: kr 2,- per minutt         

xyzzy

Sitat fra: svmell på torsdag 22. august 2019, klokken 12:21
Ser på appen til Grønn Kontakt at de nå tar 2,50/min + 2,90/kWh. 40kw hastighet blir da ca kr. 6,60/kWh. Da kjører jeg billigere med bensinbilen min. Bruker den hvis det blir behov for å hurtiglade.

Om du er registrert kunde (og det er du vel hvis du bruker appen?) er prisen 1.25 kr/min + 2.90 kr/kWh. Da blir prisen ca 4.80 kr/kWh. Fortsatt svært høyt, men lavere enn 6.60 kr/kWh.

Fortums nye priser (2.75 kr/min) betyr ca 4.10 kr/kWh ved en hastighet på 40 kW.

Klykken

Dere som klager på dette, lader dere utelukkende på hurtiglader? (og ja er enig i at det i tilfeller er (for) høy pris)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Håvar

1 kr pr. min for AC-lading er håpløst. Dersom bilen tar 11 kW blir det 5,45,- pr kWh, så det lønner seg å lade med DC. Når de fleste biler ikke har mer enn 7,4 (eller i verste fall 3,6) kW ombordlader er dette en urimelig prissetting. Saktelading bør være forbruksmålt, ikke gå på tid. En gammel e-Golf f.eks. vil få en kWh-pris på over 16 kr.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Magnus Hansen

Sitat fra: Håvar på fredag 23. august 2019, klokken 13:49
1 kr pr. min for AC-lading er håpløst. Dersom bilen tar 11 kW blir det 5,45,- pr kWh, så det lønner seg å lade med DC. Når de fleste biler ikke har mer enn 7,4 (eller i verste fall 3,6) kW ombordlader er dette en urimelig prissetting. Saktelading bør være forbruksmålt, ikke gå på tid. En gammel e-Golf f.eks. vil få en kWh-pris på over 16 kr.

Grønn kontakt har jo begynt med delvis forbruksmålt. 0.1kr/min + 2.5kr/kWh.

Håvar

Ja, Fortum hadde også det tidligere. Da opererte de med 3 kr/kWh for AC-lading.
BKK har også 1 kr/min, men de har en maksgrense på 85 kr.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Rollep

Sitat fra: Håvar på fredag 23. august 2019, klokken 13:49
1 kr pr. min for AC-lading er håpløst. Dersom bilen tar 11 kW blir det 5,45,- pr kWh, så det lønner seg å lade med DC. Når de fleste biler ikke har mer enn 7,4 (eller i verste fall 3,6) kW ombordlader er dette en urimelig prissetting. Saktelading bør være forbruksmålt, ikke gå på tid. En gammel e-Golf f.eks. vil få en kWh-pris på over 16 kr.
Tidligere fikk man AC lading hos Fortum til 2,50 per kWh ved å bruke Plugsurfing. Den muligheten er nå dessverre fjernet. Det er vel bare å konstatere at det stadig går feil vei for oss som ikke har de nyeste bilene med mulighet for lynlading.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA