Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Denne er grei leaf? 78000 kr, 30k km, 2012 modell

Startet av siljan, fredag 09. august 2019, klokken 09:26

« forrige - neste »

siljan

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=154222134

Har ikke så mye peil på leaf, hva betyr disse barene folk snakker om? Hvor skal jeg se etter de?

Støtter bilen 3 fase lading på 230V? Har 25A 3 fase til Model 3 og får 10kW. Hastighet er ikke viktig men viktigste er at det ikke blir noe krøll med landinga.

siljan

Mulig jeg kan koble til laderen med wifi og endre fra 3 fase til 1 fase når jeg må lade leafen selvom den er koblet til med alle fasene

leafnor

Tenker om du er på jakt etter en rimelig Leaf så er nok denne en av de beste du kan finne.
Barene er de små prikkene du kan telle det er 12 av på denne (to røde, og 10 hvite), dvs batteriet er minst 85% igjen av da den øverste forsvinner på 85%. Meget bra for en 2012.
Lading er uavhengig av faser du har. Det bilen trenger er en Type 1 stikk å sette i den fra en ladeboks eller EVSE. Om det er dra 1 eller 3 fas bryr ikke bilen seg om, den trekke maks 3,3 kW. (220V 16A).

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

siljan

Sitat fra: leafnor på fredag 09. august 2019, klokken 16:50
Tenker om du er på jakt etter en rimelig Leaf så er nok denne en av de beste du kan finne.
Barene er de små prikkene du kan telle det er 12 av på denne (to røde, og 10 hvite), dvs batteriet er minst 85% igjen av da den øverste forsvinner på 85%. Meget bra for en 2012.
Lading er uavhengig av faser du har. Det bilen trenger er en Type 1 stikk å sette i den fra en ladeboks eller EVSE. Om det er dra 1 eller 3 fas bryr ikke bilen seg om, den trekke maks 3,3 kW. (220V 16A).
Kjøpte den i dag. Veldig fornøyd. Service i juli fra Nissan. Top score på batteriet.

Trekkoppbil

#4
Gratulerer med ny bil. Den kan gi mye kjøreglede, og hvis du begrenser ladinga til 80%, kan den holde noen år.

Ja, om du bare har kabler og plugger som passer sammen, så vil bilen trekke fra en eller annen fase som den er kopla til. J1772-kontaktene støtter bare en fase.

Problemet er at det kan  være vanskelig å finne ut av hvilke fase man lader på, og det kan lett gå en sikring, om man lader flere enfasebiler på samme fase.

siljan

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 09. august 2019, klokken 17:24
Gratulerer med ny bil. Den kan gi mye kjøreglede, og hvis du begrenser ladinga til 80%, kan den holde noen år.

Ja, om du bare har kabler og plugger som passer sammen, så vil bilen trekke fra en eller annen fase som den er kopla til. J1772-kontaktene støtter bare en fase.

Problemet er at det kan  være vanskelig å finne ut av hvilke fase man lader på, og det kan lett gå en sikring, om man lader flere enfasebiler på samme fase.
takk for det :) kjørte 8-9 mil rett fra der jeg kjøpte den, veldig god å kjøre. Helt utrolig overrasket hvor mye bil det er for pengene.

Ja det fulgte med en type 1 til type 2 kabel. Som jeg kan plugge rett inn i easee laderen min. Det vil ikke stå flere biler samtidig å lade på den easee laderen, men da forstår jeg det som at jeg kan fortsatt la laderen min være koblet på 3 faser/3 ledere, og leaf bare vil bruke 1 av de? Mercedes nektet å lade på samme lader skjønner du.

Det er en egen kurs, med innebygget bvern og overspenningsvern. Så det er enten en tesla som trekker 9-10kW eller da denne leafen som da trekker 3kW ca. Har ikke rukket å teste enda, da jeg ikke er hjemme

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorC

Ser ut til at du har gjort et ganske godt kjøp. Denne har 12 prikker igjen så den har mistet mindre enn 15% av opprinnelig rekkevidde. (Tallet er mellom 0% og 15% tap. Nøyaktig vet du ikke uten å bruke LEAFspy Pro for å lese av data).

Her har du nok en bil som kan holde i veldig mange år med rett pleie. Dette med 80% lading skal du ta med en klype salt. Det er bare hvis bilen står lenge med lading over 80% det i realiteten har en betydning for batteriet. Det har ingen målbar innvirkning at man står noen timer med 100% hver eneste dag.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

siljan

Sitat fra: TorC på lørdag 10. august 2019, klokken 02:29
Ser ut til at du har gjort et ganske godt kjøp. Denne har 12 prikker igjen så den har mistet mindre enn 15% av opprinnelig rekkevidde. (Tallet er mellom 0% og 15% tap. Nøyaktig vet du ikke uten å bruke LEAFspy Pro for å lese av data).

Her har du nok en bil som kan holde i veldig mange år med rett pleie. Dette med 80% lading skal du ta med en klype salt. Det er bare hvis bilen står lenge med lading over 80% det i realiteten har en betydning for batteriet. Det har ingen målbar innvirkning at man står noen timer med 100% hver eneste dag.
Takk for tipset angående leaf spy, det skal jeg sjekke ut, og kjøpe en sånn ODB sak, greit å vite helt nøyaktig. Tror vi bare lader 100% ja. Tenkte å lade fra midnatt ca til morgen tidlig, så det blir det ikke mange timene med 100% :)

Takk for alle råd

Thomas Parsli

Sitat fra: henrikhoe på lørdag 10. august 2019, klokken 21:12
Tror vi bare lader 100% ja. Tenkte å lade fra midnatt ca til morgen tidlig, så det blir det ikke mange timene med 100% :)

Det som ikke er bra, er å la bilen stå fulladet over helgen, spesielt ikke i solsteiken når det er 30 grader. Noen timer om natten er helt uproblematisk.

Å lade frem til kjøring er ikke bare den mest skånsomme måten å lade på -du får også et varmt batteri som øker rekkevidden om vinteren :)
(Rekkevidden om vinter er akilleshelen på 2012-modellen som har et uisolert varmeanlegg i motorrommet, istedenfor i kupeen)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

siljan

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 10. august 2019, klokken 22:11
Sitat fra: henrikhoe på lørdag 10. august 2019, klokken 21:12
Tror vi bare lader 100% ja. Tenkte å lade fra midnatt ca til morgen tidlig, så det blir det ikke mange timene med 100% :)

Det som ikke er bra, er å la bilen stå fulladet over helgen, spesielt ikke i solsteiken når det er 30 grader. Noen timer om natten er helt uproblematisk.

Å lade frem til kjøring er ikke bare den mest skånsomme måten å lade på -du får også et varmt batteri som øker rekkevidden om vinteren :)
(Rekkevidden om vinter er akilleshelen på 2012-modellen som har et uisolert varmeanlegg i motorrommet, istedenfor i kupeen)
Gode tips, vi kjører som regel hver dag, aktiv familie med små barn, hehe

Heldigvis har samboer bare 2 mil til jobb (det er henne som skal bruke bilen), og har mange ladealternativer på jobb. Så litt deilig å tenke på også at vi slipper å tenke så mye på rekkevidde sånn til det daglige. Ja vet jeg mangler varmeteppe eller hva det heter til batteriet osv. Men ordner seg.

Holder på å flytte over carwings fra tidligere eier, har sendt vognkort kopi til nissan osv, så forvarming er klart til vinteren :)

Thomas Parsli

Sitat fra: henrikhoe på søndag 11. august 2019, klokken 00:12
Ja vet jeg mangler varmeteppe eller hva det heter til batteriet osv. Men ordner seg.

Bilen har nok varmeteppe, men dette er konstruert for å stoppe batteriet fra å fryse (da blir det ødelagt). Det påvirker ikke rekkevidden.

Ved daglig bruk slår neppe varmeteppet inn, men hvis du lader opp mot kjøring får du høyere batteritemperatur om vinteren. Om sommeren lader du på den tiden av døgnet det er kaldest -og strømmen er også billigst om natten :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

leafnor

#12
2 mil til jobb, 40 km totalt så kommer du neste 10 år ikke ha noen bekymring.
Hvordan vet du at det ikke er "varmeteppe" i batteriet? Det er mer sannsynlig at det er enn ikke, med mindre bilen er en import fra varme strøk. Selv mange av de har varmetepp. Tviler på denne er en slik. Kommer den ikke fra en merkeforhandler? 
Varmeteppe er til for å sikre at batteri ikke kommer under -20 grader eller der omkring. Det blir det neppe nå med global oppvarming etc etc. Og det har vell aldri vært det der du bor heller?
Om batteriet fryser så ødelegges det ikke. Kanskje forringes ubetydlig.
Selv biler med varmeteppe har begrensning, da varmeteppe ikke fyrer om SOC kommer under 30%.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Citroel

Denne bilen er jo solgt ny i Norge, og har norske spesifikasjoner. Den har lyktespylere og har sikkert varmekabler i batteripakken også, men som det er nevnt så varmes bare batteriet om det nedkjøles til ca -20 grader Celsius.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Sjalabais

Vi kjøpte en 2012 Leaf med 70000km og 11 streker til 65000kr i april. Har gjort samme erfaring som deg: Den er forbausende god å kjøre. Har ikke fått appen til å virke ennå, og det er en lang rekke med småting jeg gjerne ville ha endret. Dessuten er Nissan kjent for elendig  lakk- og stålkvalitet, så legg deg under bilen og sjekk hvordan det ser ut. Derfra tror jeg det blir et enkelt bilhold. :)

Rekkevidden på bilen vår er reelt maks 90km, selv om den viser 110-130km ved 100%. Vi skulle egentlig skifte ut bensinbil #2 med en nyere av samme slag. Akkurat nå venter vi på at Honda e blir tilgjengelig i markedet og skal kanskje kjøpe nytt for første gang. Lader foreløpig på schuko 10A, så der har vi også en jobb å gjøre.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA