Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)

Startet av Carl Anton Stenling, torsdag 08. august 2019, klokken 22:27

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Nå er snart sommerens bilferie med våre Teslaer avsluttet. Mange spør oss jo om det er mye kø på superladernettverket til Tesla. Hva er din oppfatning?

I denne sammenhengen snakker vi om kø utover et par minutter, dvs. vesentlig ventetid.

Spørsmålet gjelder køopplevelsen ved kjøring av din egen bil. Det spørres altså ikke etter om du har sett andre stå i kø mens du ladet.

Velg alternativet som best beskriver din opplevelse i avstemningen øverst i tråden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Espen Hugaas Andersen

Har kjørt omkring 2000 km på superladerne og har ikke opplevd kø. Et par ganger måtte jeg dele lader.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Carl Anton Stenling

#3
Da er det lagt inn alternativ for "Ikke opplevd kø i det hele tatt" i avstemningen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

geear

Har ikke opplevd å måtte dele lader engang. Altså maksimalt halvfulle ladere. Riktig nok har vi "bare" 2500 km i sommer, men med X75 og nesten bare SuC.

Jarletu

Har kjørt 4500km i sommer, Oslo-Lofoten-Kirurna-Østersjøen-Oslo. kun måttet dele lader 2 ganger(Dombås og Torsby) Suc hele veien.
Aldri ventetid. kan det bli bedre en dette;)
:) :) :)
2018 Tesla X 75D
2010 BMW X5 3,0D solgt høst 2018
20.08.2014 BMW I3 (Arravani Grey, Fully loaded)

Handyman

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 08. august 2019, klokken 22:34
Da er det lagt inn alternativ for "Ikke opplevd kø i det hele tatt" i avstemningen.
Da skulle min stemme vært på dette alternativet, men jeg får ikke endret ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Hmmm. Jeg kan teknisk sett ikke svare "aldri kø" da jeg i 2016 ga nøkkelen til en valet fra Tesla som plugget i når det ble ledig.
Så siden 2013 har det teknisk sett vært kø en gang. Så kanske 1 av 70 ladinger fordelt på 3 biler og 6 år?
Kan vel strengt talt svare aldri kø kanskje....

Edit: lese spørsmålet er visst lurt. Alltid ledig og full gass på alle besøk hele sommeren. Selv utfartsdagene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nyttblad

7500 km i sommer. Kjørt til lengst sør i Spania og tilbake.
Nesten helt tomt på de fleste Suc. 1 eller 2 andre biler.
Måtte vente i kø 5 min på et sted i Frankrike der det var en haug med
nederlendere som var på vei hjem.
Eneste innvendinga var at ladehastigheten stort sett var dårligere
enn forventet. Hastigheten falt fort. Men det er jo behørig kommentert
rundt om.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

1000kwh

Har sett andre stå i kø i 5-10 min (vi som siste som koblet oss på).

Ellers er det merkverdig mange S og X eiere fortsatt på superladerne. Kan jo være fordi S og X eiere er folk som kjøpte stor familibil for å kjøre langt, mens flere 3 eiere kjører kortere distanser.

Men så har jo 3 bedre rekkevidde enn 75D S/X.

Utover det så har superladerne fungert helt perfekt slik de alltid gjør. Her er det ingen som er i tvil om det er problemer med laderne eller noe sånt tull.

(og selvfølgelig trist å se etron/ipace-eiere knote med grønn kontakt.. det hadde jeg ikke giddet)

kodax

Sitat fra: nyttblad på fredag 09. august 2019, klokken 07:30
7500 km i sommer. Kjørt til lengst sør i Spania og tilbake.
Nesten helt tomt på de fleste Suc. 1 eller 2 andre biler.
Måtte vente i kø 5 min på et sted i Frankrike der det var en haug med
nederlendere som var på vei hjem.
Eneste innvendinga var at ladehastigheten stort sett var dårligere
enn forventet. Hastigheten falt fort. Men det er jo behørig kommentert
rundt om.
Med en Tesla eller en Nissan Leaf (som er det du har iflg. signaturen din)?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

nyttblad

En liten påminnelse om å oppdatere profilen ja. Det var med Tesla S70D ja. Tror den turen hadde blitt lang med Leafen :)
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Counterpointer

Har nettopp kjørt 5500 km i Europa.

Sto en gang i kø i Villach i Østeriske alper, ca et kvarter. Delte lader et par ganger og fikk litt lav fart. Aldri noe teknisk surr og gikk stort sett rett til 117 kW .
Var stort sett helt uproblematisk. Superladernettverket ruler. Min kone, som var meget skeptisk til ferie med elbil, etter å ha vært noen korte turer i Norge med Soul EV og tilhørende GK/Fortum surr, syntes dette var helt nydelig. Hun fikk luftet hund og gått på do og det var oftere vi ventet på mat enn at bilen skulle bli ferdig.

Prøvde Ionity en gang, høy fart med 190 kW men ladingen ble avbrutt og måtte ringe kundeservice som måtte resette lader........ Hmmmm, minnet veldig om noe jeg ikke savnet. Men ladefarten var bra

Klykken

Hadde svenskeferie i sommer.
Eneste plassen vi opplevde kø på SuC var i Sundsvall. En hel bråte med svensker som tydeligvis hadde Tesla-treff der borte. Mange TM3 og nyere S100-biler.

Min S85D hadde rett før sommeren fått redusert SuC-hastighet via software, og vi måtte stå der i nesten tre kvarter for å få rekkevidden vi trengte for å komme videre. Vi ble skuet på ganske heftig i og med at køen ble lengre og lengre.. Valgte å dra litt tidligere i og med at de begynte å bli temmelig utålmodige.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Første sommeren med relativt lite kjøring. Hadde en runde fra møre til Lillehammer med familien, og ladet kun på Dombås. Svært trafikkert, men eneste køen var forårsaket av ei dame med en Kia som fant det for godt å parkere på superchargeren mens hun ventet på at en av de andre laderene ble ledige. Men det løste seg fort. Har også kjørt en kjapp tur med samme utgangspunt til Oslo og tilbake. Ingen kø, men siden de driver og "flytter" veier i Brumunddal ble det en del leting før jeg fant laderen der. Den var det IKKE kø på, for å si det slik.

Tidligere år har vi kun stått i kø i Varazze og Kitzbuhel, og ellers veldig sjelden delt lader. I år valgte vi å ikke vurdere tur sørover pga at bilene våre er blitt samtidig kastrert mtp superladehastigheten. Vi ville ikke lenger rukket å kjøre en vei på 3 dager, og total reisetid ville økt fra 6 til 8 dager. Det er forbi smertegrensen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA