Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook

Startet av geear, torsdag 08. august 2019, klokken 12:21

« forrige - neste »

Nei til klimasvindel

Sitat fra: OlafGTE på fredag 06. september 2019, klokken 15:00

Beklager, det var en glipp. Jeg er helt enig i at klimaskeptiker er et tulleord, og jeg skulle ha skrevet klimafornekter.


Hvem er skeptisk til klima? Hvem fornekter klima?
En glipp erstattet av en ny glipp?
Du gjør det bevisst antar jeg.

Dampmaskin

Ja, det er bevisst at jeg bruker begrepet klimafornekter. At du ikke forstår hva jeg mener med det, skyldes det manglende vilje eller manglende evne? Det hadde det vært interessant å få et oppriktig svar på.

Eller skal du bare hoppe videre til nye påstander nå?

Nei til klimasvindel

Sitat fra: OlafGTE på fredag 06. september 2019, klokken 15:55
Ja, det er bevisst at jeg bruker begrepet klimafornekter. At du ikke forstår hva jeg mener med det, skyldes det manglende vilje eller manglende evne? Det hadde det vært interessant å få et oppriktig svar på.

Eller skal du bare hoppe videre til nye påstander nå?

Jeg har manglende vilje til å godta et tulleuttrykk som bevisst brukes feil.
Jeg benekter ikke klima eller naturlige temperaturvariasjoner.
Klimavariasjoner er ut fra 30-års perspektiv, og det er ingenting dramatisk å påpeke der overhode, ref. diagram på forrige side.

Dampmaskin

#198
SitatJeg benekter ikke klima eller naturlige temperaturvariasjoner.

De eneste som legger denne betydningen i ordet klimafornekter, er dem som føler seg truffet. Begrepet er godt etablert, i både ordbøker og media ellers. Å kløyve ord for å slippe å forholde seg til hva motparten sier er en lite raffinert måte å vri seg unna på.

Men nå er jeg lei av å diskutere med deg. Du hadde ikke så mye interessant å komme med, dessverre. Hvis du ønsker å tolke det som at du vinner, værsågod.

Ha en fin helg. :)

Nei til klimasvindel

Sitat fra: OlafGTE på fredag 06. september 2019, klokken 16:13
SitatJeg benekter ikke klima eller naturlige temperaturvariasjoner.

De eneste som legger denne betydningen i ordet klimafornekter, er dem som føler seg truffet. Begrepet er godt etablert, i både ordbøker og media ellers. Å kløyve ord for å slippe å forholde seg til hva motparten sier er en lite raffinert måte å vri seg unna på.

Men nå er jeg lei av å diskutere med deg. Du hadde ikke så mye interessant å komme med, dessverre. Hvis du ønsker å tolke det som at du vinner, værsågod.

Ha en fin helg. :)


Sannheten er en vinner.
Jeg er opptatt av sannheten. At informasjonen som serveres folket skal være balansert og riktig.
Men god helg tilbake.

eivhelle

Sitat fra: Nei til klimasvindel på fredag 06. september 2019, klokken 15:35
Sitat fra: eivhelle på fredag 06. september 2019, klokken 14:52

Mener du at verden ikke blir varmere eller mener du at det ikke er et problem at verden blir varmere?

Om du mener at verden ikke blir varmere så fornekter du fakta. Og da er det i grunnen ikke noe poeng å diskutere videre med deg.



Hockey-sticken er basert på feil data og juks, det er nå kjent.

Det har knapt vært noen oppvarming siste 20 år. Det er så lite at det ikke er noen vits å snakke om.
Tidligere har det vært mye varmere.
Sola gjør at det er variasjoner og hva så...?

Stein Bergsmark
https://youtu.be/mfA5_PGHIbA?t=474
Hva Stein Bergsmark mente i en youtube video publisert i 2015 holder neppe som bevis. Rart at dere som er så fiksert på at klimaforskning bare er svindel, alltid refererer til gamle data hvor de siste 10 årene med stadig nye varmrekorder ikke er med.

Jeg har sett en del av videoene til Stein Bergsmarks likesinnede på youtube. De lover bevis, men penser stadig over på temaet sosialistisk konspirasjon i stedet for å presentere noen faktisk forskning basert på fysiske bevis.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Arha

Sitat fra: Nei til klimasvindel på fredag 06. september 2019, klokken 15:35
Sitat fra: eivhelle på fredag 06. september 2019, klokken 14:52

Mener du at verden ikke blir varmere eller mener du at det ikke er et problem at verden blir varmere?

Om du mener at verden ikke blir varmere så fornekter du fakta. Og da er det i grunnen ikke noe poeng å diskutere videre med deg.



Hockey-sticken er basert på feil data og juks, det er nå kjent.

Det har knapt vært noen oppvarming siste 20 år. Det er så lite at det ikke er noen vits å snakke om.
Tidligere har det vært mye varmere.
Sola gjør at det er variasjoner og hva så...?

Stein Bergsmark
https://youtu.be/mfA5_PGHIbA?t=474

Litt merkelig hvordan du kan påstå at det knapt har vært noen oppvarming siste 20 år når fasiten på NASA sin nettside ser slik ut.

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

ok67

#202
Eller for å ta eit konkret eksempel, Nigarsbreen ein brearm til Jostedalsbreen, si endring på 13 år...
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kjapt målt på flyfotoet ser endringa ut for å vere ca 430 meter på 13 år...
Kun eit eksempel er ikkje er nok til å bevise klimaendringar, men det gir jo ein tankevekkar om kva som ser ut for å vere i ferd med å skje.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

eivhelle

Sitat fra: Arha på fredag 06. september 2019, klokken 18:25
Sitat fra: Nei til klimasvindel på fredag 06. september 2019, klokken 15:35
Sitat fra: eivhelle på fredag 06. september 2019, klokken 14:52

Mener du at verden ikke blir varmere eller mener du at det ikke er et problem at verden blir varmere?

Om du mener at verden ikke blir varmere så fornekter du fakta. Og da er det i grunnen ikke noe poeng å diskutere videre med deg.



Hockey-sticken er basert på feil data og juks, det er nå kjent.

Det har knapt vært noen oppvarming siste 20 år. Det er så lite at det ikke er noen vits å snakke om.
Tidligere har det vært mye varmere.
Sola gjør at det er variasjoner og hva så...?

Stein Bergsmark
https://youtu.be/mfA5_PGHIbA?t=474

Litt merkelig hvordan du kan påstå at det knapt har vært noen oppvarming siste 20 år når fasiten på NASA sin nettside ser slik ut.
For vitenskapsfornekterne er det bare tidsrommet mellom 1998 og 2012 som er av interesse. For da kan de trekke en rett strek som viser null stigning. De velger derfor bevist å ikke snakke om målingene som er gjort de siste 7 årene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Gardin

Nei til klimasvindel har rett: klimafornekter er en upresis betegnelse. Vitenskapsfornekter er en bedre betegnelse.

Jeg er ikke helt med på premisset for den påståtte klimasvindelen? Hvordan skulle noen klare å få nesten hele det vitenskapelige miljøet verden over til å konsekvent juge så det renner av dem i over 100 år? Og hvorfor ta seg bryet med å sette i stand en 100 år lang dekkoperasjon bare for å kunne innføre noen usle avgifter eller noe sånt?

Dampmaskin

Sitat fra: eivhelle på fredag 06. september 2019, klokken 19:21For vitenskapsfornekterne er det bare tidsrommet mellom 1998 og 2012 som er av interesse. For da kan de trekke en rett strek som viser null stigning. De velger derfor bevist å ikke snakke om målingene som er gjort de siste 7 årene.

Det høres jo nesten ut som ... svindel. Å gid. ;) Nei, men det er klart. De må unngå alle temaer som de ikke har noen svar på. Det er veldig viktig for dem å styre debatten, ellers har de ingen sjanse. Så de spammer i øst og vest med sine innøvde slagord, og unngår for all del å delta i noen reell diskusjon. Det rare er at de tror at noen andre enn dem selv vil falle for det.

Kreasjonistene, vaksinemotstanderne, flatjordingene og alle andre som ikke har noe å komme med opererer på akkurat samme måte. Som Øystein Sunde sang: Har du tryna i ei snøfonn så har du tryna i dem alle.

hgs

Jeg lurer på om vitenskapsfornekterene har samme holdning til forskning på andre fagfelt?Er det noen som er frie og uavhengige og ikke deltar i en konspirasjon? Kan man stole på forskning innen f.eks medisin, eller er de bare løpegutter for legemiddelindustrien?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Dampmaskin

Det er nok mye overlapp ja. Siden tankesettet (tankefeilene) er nøyaktig de samme uansett hvilken gren av vitenskapen man fornekter, er det en tendens til at folk som fornekter én ting etter hvert adopterer flere fornektelser. For enkelte baller det på seg, til de blir komplette konspiranoia-hoder. På engelsk er det et begrep for dette, crank magnetism.

geear

Det er bare så enkelt at det bare er helt vanvittig å ikke ta klimautfordringene på alvor. Selv om dommedag ikke er 100% sikker, så er konsekvensene av at vitenskapsfornekterne tar feil så vanvittig mye større at det går ikke an å gamble på at de har rett (og ja, de hører hjemme i samme sjanger som kjæresten til Martha og vaksinemotstandere)...

geear

Og her kom et eksempel på det jeg skrev om i første innlegg, noen (mange?) begynner nå å forstå alvoret og setter klima som en altoppveiende sak, og stemmer KUN klima, på trass av at det finnes så mange som er i stand til å stemme kun på noe så simpelt og banalt som et bompengeparti (og joda, eventuelle kutt tas igjen et annet sted):

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/6jKLAe/Skifter-parti-for-barnebarna

SitatSkifter parti for barnebarna

SANDNES: Lillian (77) og Olav Christensen (79) er begge KrF-medlemmer og har brukt stemmeretten sin ved hvert eneste valg siden de fikk stemmerett på 1960-tallet. Men mandag velger de helt nytt.

OPPDATERT: 06.SEP.2019 20:47
PUBLISERT: 06.SEP.2019 20:46
Julie Teresa Olsen
JOURNALIST


På veggen i gangen inn til stua henger bilder av barnebarna på rekke og rad. Ni stykker til sammen, i alderen 3 til 19 år. Det er dem mandagens valg handler om for Lillian og Olav.

– Jeg har stemt KrF siden jeg var gammel nok til til å stemme, men da de gikk i regjering med Frp, var det nok, sier 77 år gamle Lillian.

Hun er ærlig på at det har vært vanskeligere enn noen gang å velge riktig parti, men etter en god prat med mannen Olav, er de begge overbevist om hva som er det rette.

– Vi må tenke på barnebarna våre. Det er deres fremtid vi stemmer for. MDG er det eneste partiet som er helt tydelige på hva de mener om miljø, og det er det som virkelig teller nå, slår Olav fast.


Lillian og Olav Christensen har bestemt seg for å stemme på Miljøpartiet de grønne for aller første gang. De er bekymret for miljøet og mener årets valg handler om barnebarnas fremtid.
TOMMY ELLINGSEN
– Snakker bare bil og bom

– MDG har fått til imponerende mye i Oslo, skyter Lillian inn.

Olav har stort sett holdt seg i sentrum, men har stemt på flere ulike partier siden han første gang avga sin stemme i stortingsvalget i 1961, da du måtte være 21 år for å avgi stemme. I år stemmer også han MDG for første gang.

– De andre partiene er altfor opptatt av bil og bompenger, de krangler for mye seg imellom, og de er ikke tydelige nok på hva de vil, forklarer Olav.


Fra vinduet i leiligheten på Hanapiren har de god utsikt over Gandsfjorden. Denne formiddagen høljer regnet ned - igjen.

– Se på det været. Det er ingen tvil om at klimaet har gitt oss mer regn og tøffere vær. Dette kan ikke fortsette, mener Lillian.

– Nå sier miljøet at nok er nok, sier Olav og smiler lurt over sitt treffende ordspill.

Stemt ved 30 valg

Ingen av dem har vært medlem av noen miljøbevegelse, men de har alltid vært opptatt av å gå og sykle, fremfor å bruke bilen.

Skal de til Lillehammer for å besøke barn og barnebarn, tar de stort sett alltid toget, det samme gjør de når de skal til Stavanger. Skal de handle mat, sykler de eller går til sin faste matbutikk på Brueland, med sekk på ryggen.

Mandag avgir de sin stemme i Hanahallen. Slik de har gjort ved til sammen 30 kommune- og stortingsvalg siden 60-tallet.

– Noe annet er helt uaktuelt. Det er en borgerplikt å bruke stemmeretten, slår de begge fast, før Olav legger til.


– Skal du ha en mening om tingenes tilstand, må du bruke stemmeretten din.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA