Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takstgruppe 2020 Oslo

Startet av Brynjar Mauseth, torsdag 08. august 2019, klokken 10:04

« forrige - neste »

Brynjar Mauseth

Hei,

2020 rød   Makstid 2 timer   09:00-20:00 (mandag - lørdag)   

betyr dette at jeg kan stå ubegrenset med elbil etter 20:00, eller er makstiden 2 timer uansett hele døgnet (om jeg feks parkerer 21:00) ?




sjokomelk

Du kan stå fra klokken 18 mandag kveld til 11 tirsdag morgen. Og betale for 4 timer totalt (18-20 og 9-11.)
Det lengste du kan stå parkert er fra lørdag kveld klokken 18 til mandag morgen klokken 11.

Makstid på 2 timer gjelder mellom 9 og 20 mandag til lørdag. Utenfor dette er det ikke makstid.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amoss

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 08. august 2019, klokken 10:45
Du kan stå fra klokken 18 mandag kveld til 11 tirsdag morgen. Og betale for 4 timer totalt (18-20 og 9-11.)
Det lengste du kan stå parkert er fra lørdag kveld klokken 18 til mandag morgen klokken 11.

Makstid på 2 timer gjelder mellom 9 og 20 mandag til lørdag. Utenfor dette er det ikke makstid.

Alt er sant, men de færreste P-automater tillater å betale for mer enn maksimaltid. Så for å kunne stå parkert fra kl. 18 til 11 vil nok fordre ny betaling for 2 timer etter kl. 20 og før kl. 09 neste morgen.  Men å stå fra kl. 19 til 10 vil fungere de fleste steder, da automatene "ruller over" til neste betalingperiode så lenge maksimaltiden ikke er brukt opp.
Model S 85D

Brynjar Mauseth

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 08. august 2019, klokken 10:45
Du kan stå fra klokken 18 mandag kveld til 11 tirsdag morgen. Og betale for 4 timer totalt (18-20 og 9-11.)
Det lengste du kan stå parkert er fra lørdag kveld klokken 18 til mandag morgen klokken 11.

Makstid på 2 timer gjelder mellom 9 og 20 mandag til lørdag. Utenfor dette er det ikke makstid.

Trodde elbiler stod gratis?

Med andre ord om jeg parkerer 18.00 på takstgruppe 2020 må jeg betale for to timer men kan stå parkert til feks 23.00?

sjokomelk

Sitat fra: Brynjar Mauseth på torsdag 08. august 2019, klokken 10:54
Trodde elbiler stod gratis?

Med andre ord om jeg parkerer 18.00 på takstgruppe 2020 må jeg betale for to timer men kan stå parkert til feks 23.00?
Om elbilen står gratis tør ikke jeg svare på, men du kan parkere klokka 18 og stå frem til 23 uten problemer. Og da betale (evt. betale 0 kroner for elbil) mellom 18 og 20.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Orbit

#5
Elbiler er gratis på kommunale plasser i Oslo (og sone 2020 er kommunal). Så du kan parkere der kl 18 uten å betale, men du på ha parkeringsur eller -skive, evt en lapp i vindet som viser parkeringstiden. Parkeringsapp (Bil i Oslo) og automatene skiller uheldigvis ikke på elbiler, så du kan ikke registrere en gratisbillett der.

Du kan ikke "skjøte" to to-timersperioder. Så om du parkerer kl 18 (og bruker to timer innenfor tidsbegrensning den kvelden), har du ikke mulighet til å stå der til kl 11 neste dag (uten å flytte på bilen, samt stille om parkeringsur/-skive).

PS: Du må ha parkeringsskive med 24-timers klokke. F.eks. de som selges på Clas Ohlson som viser kl 08:00 og 20:00 på samme sted vil automatisk gi 300 kr i bot.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TorT

Sitat fra: Orbit på torsdag 08. august 2019, klokken 12:11
PS: Du må ha parkeringsskive med 24-timers klokke. F.eks. de som selges på Clas Ohlson som viser kl 08:00 og 20:00 på samme sted vil autmatisk gi 300 kr i bot.

Seriøst?

Dette er hva jeg klarte å finne på https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/#gref

Kommunale avgiftsbelagte parkeringsplasser

Det er gratis å parkere elbil og hydrogenbil på offentlige parkeringsplasser, inkludert beboerparkeringssoner.
Du må bruke urskive hvis det står på skiltet.
Du kan stå der like lenge som makstiden på skiltet tillater.
Hybridbiler, inkludert ladbare hybridbiler, må betale parkeringsavgift.
Slik bruker du urskive
Du må bruke urskive på parkeringsplassene som er skiltet med et symbol for urskive. Still urskiven på det tidspunktet du parkerer. Hvis du parkerer på plassen når det ikke er tidsbegrensning, stiller du urskiven på det tidspunktet tidsbegrensningen starter igjen.

Ser ikke at det nevnes krav om 24 timers klokke der.
Disse urskivene er jo standard over hele Europa, så hvor har du dette kravet fra?

Skal til Oslo om et par uker, så dette vil jeg gjerne vite mer om.

Orbit

Fikk i alle fall dessverre den forklaringen fra parkeringsvakt som skrev ut bot til bilen parkert bak meg. Kravet er at tidspunktet skal markeres entydig, og det får du ikke til med 12-timers skive.

I Oslo er det også noen ladeplasser med 16-timers begrensning døgnet rundt, og der vil det være umulig å håndheve tiden med 12-timers skive.

Kommunen delte ut gratis (riktige) skiver i infodisken på rådhuset tidligere, men ser ikke noe info om dette lenger. Men det er gratis å få tilsendt skive + nøkkel til gamle stolper på nettsiden til kommunen, forhåpentligvis også dersom du bor utenbys.

Det fungerer uansett også helt fint med en lapp i frontruta med parkeringstid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TorT

Hvis dette har blitt praktisert, må jo noen ha tatt det til retten?



Elmo

Kan umulig virke sånn i disse Trøndelagskommunene (+ Porsgrunn)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA