Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ting å se etter før nybilgaranti går ut på e-Golf 2014

Startet av Keir Olsen, onsdag 07. august 2019, klokken 20:34

« forrige - neste »

Keir Olsen

Hei.

Min e-golf fra 2014 nærmer seg fem år med stormskritt. Denne er kjøpt ny i Norge og har fem års garanti.

Hadde det vært greit med en tråd som oppsummerer kjente feil man kan være obs på som vil dekkes av garanti. Tenker å sjekke bilen litt ekstra før garantien utløper. Utover dette fungerer den utmerket og er meget fornøyd.

Svg1974

Sjekk at <  >  kjørelysene fremme lyser, ser at det er noen golfer rundt der som ikke har det.
Sjekk at du har alle LEDs på midtre bremselys. Min mangler 3 LED'er

Min er allerede passert 5 år, og jeg ba Møller selv ta en runde når jeg hadde service to uker før, men de fant selvsagt ingenting. Var først når vi hentet bilen, og jeg tilfeldigvis kjørte bak fruen i huset, og så at det ikke var alt som lyste opp. Kanskje en bagatell i den store verden, men greit å få det fikset.

geear

Lekkasje i bakdørene, sees på at det er vått nede i dørkarmen når du åpner døra etter vask/regn. Kan være dassvått i hele gulvet på bilen. VANLIG feil. Egen tråd om det her.

Klunkelyd fra bakdemperne over ujevnheter (skiftes).

Knirking fra foringer (fylles bare med fett på ny...).

dabis

Siden jeg har fikk meg en fredag før sommerferie bil så er listen lang. Her er noen av de viktigste tingene du må se etter.
- Antenne/er til keyless dårlig forbindelse.
- Lekkasje rundt frontrute
- Lekkasje bakdører (kjør bilen igjennom en laserwash maskin for å teste)
- Skeivt montert bakluke med følgefeil som lekkasje og subb mot bakfanger.
- All form for knirking fra understell foringer og dempere.
- ladeport problemer
- lokk til ladeport
- Varmepumpe problemer
- Tillegsvarme ellement problemer
- Kondensator til AC defekt (klappet sammen)
- Hovedkabling hurtiglading fra ladeport inn i batteri byttet.
- Radiator lekkasjer.
- Bremsesjold rustet / løse (falt av i fart)
- Kniriking i styring
- knitring i inklappbare speil.
og en del småting jeg ikke husker i farta.

Dette gjelder en 2016 modell solgt juni 2015. bilen er gått 95 000km i dag.

Lykke til :)
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

geear

Hadde også feil på ladeport og gnissing i bakdører (de lakkerte om karmene), men feks ladeport vet man om man har problemer med. Den frigjør for eksempel ikke som den skal.

jorgror

Hos meg hadde en pakning rundt førerdøren løsnet eller var feil som førte til at et lakken ble slitt av i fremkanten av døren og det hadde startet å ruste.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Sutcivni

Tre ting jeg kommer på:
* Dobbeltsjekk at appen får kontakt med bilen (Kan koste enten 12.000 eller 24.000kr å få fikset)
* Bakluka går LITT nedi når man lukker, og man får merker i lakken
* Har man tøyseter, er det dårlig impregnering og de blir fortere flekkete enn akseptabelt

Oddaa

Sitat fra: Sutcivni på mandag 12. august 2019, klokken 14:01
Tre ting jeg kommer på:
* Dobbeltsjekk at appen får kontakt med bilen (Kan koste enten 12.000 eller 24.000kr å få fikset)
I 99,5% av tilfellene skyldes vel problemer med app-tilgangen VW sine servere? Det «fikser seg selv».

Hva er det som koster 12 eller 24 kkr? Ny telematikk-enhet eller noe sånt for de siste 0,5% av tilfellene gitt at bilen er utenfor garanti?



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

Langt mer enn 0,5% er andre ting, for eksempel at telematikk-uniten trenger en reset (ta strømmen på den). Dette var helt ukjent for kundeservice, og jeg skulle vente i ukesvis på verkstedstime, med noe som løste seg ved å ta ut sikring 17 i noen minutter. Måtte gjøre det et par ganger på 2,5 år med e-Golf.

Oddaa

Sitat fra: gr på mandag 12. august 2019, klokken 15:03
Langt mer enn 0,5% er andre ting, for eksempel at telematikk-uniten trenger en reset (ta strømmen på den). Dette var helt ukjent for kundeservice, og jeg skulle vente i ukesvis på verkstedstime, med noe som løste seg ved å ta ut sikring 17 i noen minutter. Måtte gjøre det et par ganger på 2,5 år med e-Golf.
Ok, poenget mitt var vel mest at det er uhensiktsmessig å få panikk hver gang appen ikke virker, og at det sjeldent medfører en kostnad på 12.000 eller 24.000 kr.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

Skulle vi fått panikk hver gang appen ikke virket hadde det blitt et lite trivelig eierskap, for det var ofte.  :o

Dobbel login før noe virket var omtrent heller regelen enn unntaket. Tar man med de forsøkene der man prøver flere ganger før det virker så skal du få de 99,5%.  :laugh:

Oddaa

Sitat fra: gr på mandag 12. august 2019, klokken 16:53
Skulle vi fått panikk hver gang appen ikke virket hadde det blitt et lite trivelig eierskap, for det var ofte.  :o

Dobbel login før noe virket var omtrent heller regelen enn unntaket. Tar man med de forsøkene der man prøver flere ganger før det virker så skal du få de 99,5%.  :laugh:
Nå tenker vi likt, selv om jeg har plagdes mindre enn det en får inntrykk av ved å lese på dette forumet ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA