Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Cruise not available

Startet av zimba07, onsdag 07. august 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

zimba07

De siste 2-3 dagene har alt av autopilot, sikkerhetsfunksjoner og regnsensor sluttet å virke. Bilen gir ingen feilmeldinger ved oppstart eller warning (!) i displayet, men når jeg prøver å aktivere cruise/autopilot med dobbeltrekk i spaken så sier den bare «not available»

Bilen er ren og ingen sensorer blokkert som jeg kan se

Det er forsåvidt greit nok at acc/autopilot ikke fungerer fordi det er noe jeg aktivt skrur på, men det er mer skummelt når man setter seg i bilen og ikke vet om bilen oppfører seg som forventet i nødsituasjoner som vanligvis er aktivert som Default (collision warning, blind sone varsling, autosteer veiskulder) og regnsensoren virker heller ikke så jeg må manuelt viske vekk regnvann selv om den står på auto i tungt regnvær.

Andre som har hatt samme problem?

Jeg får vel ta en tur innom et servicesenter...
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Tom

#1
Har du tatt en reboot?
Holde inne begge knappene på rattet i 5 sec eller begge knappene + brems i 5 sec.

jsa061

Har du kjørt med henger og har bildet av en rød henger oppe i venstre hjørne? I så fall må du deaktivere den.. Et eller annet sted på Driving menyen..

ryback

Jeg har hatt en feilmelding siden bilen av ny, blind spot detection limited. Cruise og autopilot har stort sett fungert, men av og til har de ikke latt seg aktivere, "cruise unavailable".



Jeg leverte bilen på service 17.07. Under test-drive med en fyr fra Tesla så fikk jeg "cruise unavailable" under hele turen så sa de skulle få fikset bilen. Det skulle ta en drøy uke, men de satte ferdigdato til 29, selv om fyren sa det neppe kom til å ta så lang tid. Jeg har ennå ikke fått bilen.


31.07 dro jeg til service-senteret for få informasjon om hva som skjer. (Det er jo ikke lenger mulig å ringe.) Der beklaget de at det tok så lang tid, men kunne ikke si når de var ferdige. Jeg skal på bilferie til uka så vi avtalte at jeg skal komme og hente bilen i dag uavhengig av om de har fått fikset bilen eller ei.

Fikk meg en teslafi-konto i går og ser at bilen har vært idle siden jeg opprettet kontoen for 24 timer siden.

zimba07

Reset med knappene fungerte.


Merk at bilen i mellomtiden hadde gått ut av sentry mode (automatisk pga 20%) og stått over natten med ca 95 km igjen på batteriet. På amerikansk forum nevnte noen at de trodde sentry kunne være medvirkende til at systemet ikke klarte å få deep sleep. Så ikke vet jeg, men nå er alt i orden etter reset med knappene.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

ganton

Opplevde likngende etter en supercharging. Kjørte ut på firefelts motorvei etterpå med fine veimerkinger og forhold. Hverken cruise eller autopilot ville la seg engasjere. Kjørte av og stoppet og startet bilen igjen, da virket det.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA