Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Studie: Elsparkesykkel er mindre miljøvennlig enn buss

Startet av Rosstopher, onsdag 07. august 2019, klokken 11:17

« forrige - neste »

Rosstopher

Studie: Elsparkesykkel er mindre miljøvennlig enn buss
https://www.nrk.no/urix/studie_-elsparkesykkel-er-mindre-miljovennlig-enn-buss-1.14650738

SitatStudien konkluderer med at elsparkesyklene generelt produserer mer klimagassutslipp per passasjerkilometer enn for eksempel:

en vanlig dieselbuss med mange passasjerer.
elektriske mopeder.
elektriske sykler.

Likevel produserer en elsparkesykkel bare halvparten av utslippene som en vanlig bil.

Mest overrasket var jeg over siste setningen der. Er man to stykker kan man like godt kjøre bil altså. Det er ikke lett for hvermansen å vite hvor miljøvennlig de forskjellige transporttypene er.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Gardin

Denne studien bør ikke brukes til å trekke generelle konklusjoner om alle elektriske sparkesykler. Dette dreier seg om et konkret tilfelle av utleie av sparkesykler. Det høye klimaavtrykket har to forklaringer:

For det første kjører dette utleiefirmaet rundt med fossilbiler og samler inn alle sparkesyklene hver kveld for å sette dem til lading. Denne kjøringen må det gå an å redusere betraktelig, og den kjøringen som gjenstår skulle man tro at det går an å gjennomføre med elektriske varebiler slik at utslippene minimeres.

Den andre forklaringen er at disse sparkesyklene har katastrofalt kort levetid. Studien regner på levetid fra 6 til 24 måneder, og refererer til en annen studie som viser at levetiden til og med kan være enda kortere. Det er ikke rart at miljøregnskapet blir dårlig hvis de baserer seg på å bare bruke sparkesyklene i noen få måneder og så kaste dem rett på dynga. En sykkel bør da vare veldig mye lenger enn dette. Her må noe være alvorlig galt enten med design eller bruk, eller kanskje begge deler?

Hadde man isteden brukt solide sparkesykler som varer i årevis og tilrettelagt for at brukerene i stor grad selv setter syklene til lading, så hadde regnskapet blitt helt annerledes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA