Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for å reparere aircondition?

Startet av Simen1, onsdag 07. august 2019, klokken 10:29

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Sikring til AC kompressor?
Legg opp ny kabel med sikring.

Muffinman

Virker nesten som det ikke er mye stress å bytte disse sikringene om man er vant med å skru, har satt seg inn i fremgangsmåte og har alt man trenger. Han på TMC forum gjorde hele operasjonen på et par timer, inkludert jekking, demontering hjul, demontering konverter fra bil,  åpne konverter, bytte sikringer, forsegle og remontere alt. Men jeg ville altså sikret meg en brukt enhet og byttet for å være så sikker som mulig på å få bilen på veien snarest. Så kunne jeg evt byttet sikringene på enheten som ble tatt ut og beholdt den i reserve. Men sikkert greit å få det gjort på verksted siden kompressoren også sikkert er gåen. Og det trengs nok utstyr til å vakumere/fylle gass til slutt.

Muffinman

Egentlig forbaska synd Simen1 ikke bor nærmere. Da kunne jeg velvillig hjulpet til med å fikse dette. Med Simen sin hjerne og mine muskler, hva kan gå galt?

(Og om noe skulle gått galt er det ikke min bil...)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 07. august 2019, klokken 22:13
Sjekk han som fiksa AC her: https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.msg828644#msg828644

Kanskje samme greia?

Sikkert lurt å ta en telefon til Tesla Skodje, ja. Tipper Tesla lærer mens de fikser ting for første gang, og bruker mindre tid på nummer to.

Ser forøvrig at enkelte hos Tesla er helt talentløse, når en leser at andre verksteder finner deler hos Tesla Forus som verkstedet på Tesla Forus ikke finner.

https://elbilforum.no/index.php?topic=46619.0
Tesla Model Y                         2021-

Simen1

Hehe, :) Jeg regner med du holer til på østlandet. Jeg var i Oslo for bare noen få uker siden og skal sikkert tilbake innen neste gang jeg får bruk for aircondition "vi bruker ikke sånt her oppe" :p
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Nordvestlandet, faktisk. Men seriøst, ei slik potensiell regning ville nok utløst en "challenge accepted" ryggmargsrefleks hos meg. Det fine med slikt er at man som regel lærer mye i prosessen.

Klykken

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. august 2019, klokken 13:46
Nordvestlandet, faktisk. Men seriøst, ei slik potensiell regning ville nok utløst en "challenge accepted" ryggmargsrefleks hos meg. Det fine med slikt er at man som regel lærer ødelegger mye i prosessen.
FTFY :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Hender det også, men man kan ødelegge mye før man kommer opp i verkstedkostnaden :)

Klykken

Tenkte mer for min egen del, jeg. Etter hva jeg forstår er du rimelig habil på slike oppgaver. Jeg derimot er helt amøbe, og ville aldri begitt meg ut på det.  :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

Jeg har den challenge accepted -refleksen jeg også. Men som Klykken sier så er det en viss risiko for at noe går galt. Jeg liker å være nøye for å ta ned risikoen og helst ha ryggen fri i tilfelle det går kostbart galt (aka et verksted å skylde på), så jeg tenkte å spore opp et verksted som kan ta jobben til en fornuftig pris. Likevel irriterer det meg at noe så simpelt som en sikring til noen kronestykker kan generere en så inn i granskaugen høy regning. Så jeg har litt lyst til å skifte kun sikringa og ikke hele DCDC, til tross for arbeidsmengde og risiko. Jeg tror jeg må tygge litt til på saken for å ikke påta meg en utfordring jeg ikke kommer i mål med. Ut med ryggmargsrefleksen, inn med fornuft og kalkulert risiko.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Skal du regne inn arbeidspenger hos verksted lønner det seg kanskje å kjøpe en brukt konverter og sette rett inn. Deretter skifte _alle_ sikringene i den gamle enheten (når den først er åpen, hender visst de ryker av og til uten grunn da de inneholder noe halvledergreier ). Så kan du jo selge den til halv "Grønvold-pris", eller ha den overhalte enheten som reserve. Å kunne sette en fungerende enhet rett inn er egentlig å foretrekke i tilfelle man får trøbbel med å reparere den originale. Da har du en 2,1 tonns brevvekt stående i garasjen inntil du rekker å få tak i delene eller verktøyet du mangler...

Det virker som riktig type sikringer koster noen få hundrelapper. Litt dyre på grunn av at de ikke er helt "dumme" smeltesikringer muligens.

Johnny

En mulighet er å kjøpe alle delene til det modifiserte systemet hos Grønnvold, og montere det. Aner ikke om det er gjennomførbart i praksis.
TMS og eGolf.

Muffinman

Sikringene er vel flyttet til forward junction box på nyere biler.

Høres ut som et prosjekt som kan bli gjenstand for en smule scope creep det der ;)

Ellemelle

Sitat fra: Muffinman på torsdag 08. august 2019, klokken 08:10
Han på TMC forum gjorde hele operasjonen på et par timer, inkludert jekking, demontering hjul, demontering konverter fra bil,  åpne konverter, bytte sikringer, forsegle og remontere alt.
I følge Rich, må enten batteriet eller motoren ut for å komme til DCDC-konverteren, da blir det gjerne litt mer komplisert.

https://youtu.be/Gniz2VKqXjU?t=64

Johnny

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. august 2019, klokken 17:48
Sikringene er vel flyttet til forward junction box på nyere biler.

Høres ut som et prosjekt som kan bli gjenstand for en smule scope creep det der ;)

Selve converteren i en litt annen utførelse er flyttet inn bak frunken og står der sammen med den nye junction boxen.

Regner med at prosjektet vil skjære seg med at det ikke lar seg gjøre å flytte kabelen fra batteriet fra høyre hjulbrønn og innover. Jeg har tenkt å kikke nermere på det neste gang jeg har innmaten ute av frunken.
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA