Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for å reparere aircondition?

Startet av Simen1, onsdag 07. august 2019, klokken 10:29

« forrige - neste »

Simen1

Sitat fra: CorsoDante på onsdag 07. august 2019, klokken 14:13Sånn til siden for det infantile designet (må vel kunne tilgis for en fersk produsent), så er timeprisen - eller skal vi si salæret - helt hinsides.
Min yrkesgruppe, rådgivende ingeniør, henges jo av og til ut som dyre, men hverken jeg eller noen av mine kollegaer har fakturert så høye timepriser. .. også forbikjøres vi på gaffelfakturering av en bilmekaniker! De er sikkert dyktige, men..

Får nesten litt flashback til da jeg og performance-modellen min lå i 150 på autobahn og det kom en eldre Ford fiesta susende forbi. Rett og slett uhørt :p
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Øyvind.h

VW hadde visstnok 1300 for 9 år siden. Stor etterspørsel etter mekanikere presser lønnskostnader opp. Lokale, kundemottak, lokal logistikk, renhold osv betales alt gjennom mekaniker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Croft

Kjør til Sverige, eller enda bedre Tyskland. Norske bilverksteder bedriver regelrett ran av sine kunder! Må være eneste land i verden hvor en betaler mer for bilmekaniker tjenester enn ingeniørtjenester.
Burde ligge på 5-600 kr timen max om det hadde vært reell konkurranse med utlandet!

OlaM

Du leier ikke bare en bilmekaniker. Den timeprisen skal også betale for drift av verksted, fornying av verktøy, håndtering av spillolje, kursing osv osv. En rådgivende ingeniør eller en advokat trenger ikke mer infrastruktur enn kaffe og WiFi.

Men lei den der med DCDCen, ser at det gjelder en del andre etter et søk. Er visst redesignet til utskiftbare sikringer på nyere versjoner, noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
'21 3LR

Jalla

Sitat fra: Croft på onsdag 07. august 2019, klokken 20:01
Kjør til Sverige, eller enda bedre Tyskland. Norske bilverksteder bedriver regelrett ran av sine kunder! Må være eneste land i verden hvor en betaler mer for bilmekaniker tjenester enn ingeniørtjenester.
Burde ligge på 5-600 kr timen max om det hadde vært reell konkurranse med utlandet!
Skal du også tjene det samme som arbeidere i "utlandet"?

Simen1

Sitat fra: ModelS på onsdag 07. august 2019, klokken 18:52Høres ekstremt drøyt ut. Dette er en av grunnene til at jeg ikke skal ha mine biler i mer enn 5 år før de byttes ut. Tørr ikke tenke på hva de reperasjonene som Tesla har gjort hadde kostet utenom garantitiden :o
Kostnaden vil også ramme de som selger sin 4,9 år gamle Tesla siden bruktverdien på den tikkende økonomiske bomben må jo stupe mot 0 når den nærmer seg 5-årsmerket. Kanskje det er en bevisst strategi for å fase ut "gratis superlading ut bilens levetid".

En gjennomsnittlig norsk bil vrakes etter ca 20 år. De Tesla-eierne som så for seg 20 år med minimale driftskostnader må ha blitt skuffet.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Simen1

Sitat fra: Muffinman på onsdag 07. august 2019, klokken 17:57
Under normale forhold tempereres batteriet fint uten bruk av AC, men den slår inn når luft/radiator ikke er tilstrekkelig. Typisk under lading eller svært hard kjøring i høy utetemperatur. Men effekten begrenses for å beskytte batteriet om det blir for varmt. Feil på AC og tur sørover i EU om sommeren betyr normalt veldig lange ladestopp og mange, mange timer for batteriet på 50 grader.

Baktanken bak designet var nok å hindre folk i å bytte disse sikringene selv. Det er jo høyspenning, og kan potensielt ta livet av folk. Men litt av vitsen med sikringer er jo å beskytte komponenter fra totalhavari om det oppstår feil, og da er det en ganske fantastisk ingeniørbragd å montere disse inne i en annen rådyr komponent slik at også denne må skiftes.

Men som nevnt; det går an å åpne likestrømskonverteren og bytte sikringer selv. Men det er en litt møysommelig jobb skal man tro de som hevder å vite hva de snakker om.

Sitat fra @swegman på TMC forum:
SitatI mentioned that I had spare fuses for the dc-dc converter in the event the AC stopped working, based on a thread I had read in TMC. He told me that the fuses would often blow in the dc-dc converter for no apparent reason, and that the HVAC system would operate fine once the fuses were replaced. He indicated that with the early model S (like mine) you could open the dc-dc converter easily to replace the fuses. However, he indicated that once Tesla learned that people were replacing the fuses themselves, they redesigned the dc-dc converter so it can no longer be opened without damaging the housing.

Se også her, en som har reparert selv (sammen med en mekaniker )
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dc-dc-converter-ac-compressor-repair.140603/page-4#post-3662040

Sitat fra @alexbdim, samme forum:
SitatPossibly news for some of you, Tesla has released a bulletin for the repair of DC/DC converter (two weeks ago), allowing the SC to refurbish the unit (replace the fuse) for more or less half the cost (labor+fuse/s) around €1400.

Mulig de ikke er helt oppdatert på servicesenteret her i Norge?

Link til hele tråden som inneholder fremgangsmåte og link til sikringer:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dc-dc-converter-ac-compressor-repair.140603/

OBS: Man må under ingen omstendighet prøve dette selv med mindre man er 100% sikker på hva man holder på med, for her er det høyspenning involvert.

Grønvold tar for øvrig rundt 6000 for brukte konvertere. Det enkleste er kanskje å kjøpe en slik, få hjelp på et uavhengig verksted til å bytte delene og gi den gamle til meg som et DIY-prosjekt  :D

Takk for et flott langt innlegg. Jeg skal kose meg med å sjekke linker og undersøke mulighetene fremover. Det ser ut som jeg blir pent nødt til å begynne å mekke selv på en del saker (ikke akkurat denne da), men salæret og deleprisene avskrekker fra å bruke Tesla-verkstedet mer enn høyst nødvendig.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Klykken

Sitat fra: OlaM på onsdag 07. august 2019, klokken 20:53
Du leier ikke bare en bilmekaniker. Den timeprisen skal også betale for drift av verksted, fornying av verktøy, håndtering av spillolje, kursing osv osv. En rådgivende ingeniør eller en advokat trenger ikke mer infrastruktur enn kaffe og WiFi.
Nå tror jeg du bør tenke deg om. RI trenger også lokale, utstyr og verktøy, kursing, forsikring osv. Ansvaret for jobben en RI påtar seg har konsekvenser som kan føre til tap av mange menneskeliv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Contango

Fordelen med Tesla er at det er mange biler. Da er det volum nok for tredjeparts verksteder etterhvert som bilene kommer av garanti. Det vil bli noen løsninger på deler også fra tredjepart - på de mest vanlige delene og på de sinnssvakt dyre delene der det lønner seg å legge ressurser. Nye eller «refurbished».
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

TOCN har vel inngått avtale med tredjeparts verksteder som kan gjøre en del jobb vesentlig billigere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Croft

Sitat fra: Jalla på onsdag 07. august 2019, klokken 20:58
Sitat fra: Croft på onsdag 07. august 2019, klokken 20:01
Kjør til Sverige, eller enda bedre Tyskland. Norske bilverksteder bedriver regelrett ran av sine kunder! Må være eneste land i verden hvor en betaler mer for bilmekaniker tjenester enn ingeniørtjenester.
Burde ligge på 5-600 kr timen max om det hadde vært reell konkurranse med utlandet!
Skal du også tjene det samme som arbeidere i "utlandet"?

Trenger ikke forutsette noen andre endringer på priser/ lønn for å fastslå at bilmekanikertjenester i Norge er overpriset. Grunnen(e) er mer sammensatt, men konklusjonen den samme. Relativt til andre tjenester i samfunnet er reparasjon/service på bil, priset svært mye høyere enn i andre land.
Uten å gå videre med noen lang politisk diskusjon foreslo (år) jeg følgende å ta kostbare reparasjoner utenlands dersom dette er praktisk mulig. Har selv opplevd å få redusert kost med mange 10 tusen på dette på tidligere biler. I noen tilfeller har pris vært under 1/3 av norske alternativ.

Simen1

Sitat fra: OlaM på onsdag 07. august 2019, klokken 20:53Du leier ikke bare en bilmekaniker. Den timeprisen skal også betale for drift av verksted, fornying av verktøy, håndtering av spillolje, kursing osv osv. En rådgivende ingeniør eller en advokat trenger ikke mer infrastruktur enn kaffe og WiFi.
Kan bare prate for meg selv. Jeg trenger ikke noen skitten arbeidsbenk, verktøykasse og spilloljehåndtering, men jeg trenger et stort skrivebord med god ergonomi, perioder med god konsentrasjon (altså ikke noe åpent landskap eller cellekontor), programvare for svimlende summer, dyr PC og servere, dyre skrivere og mye papirmateriell og holde meg oppdatert med en del i kurskostnader.

Jeg tror ikke norske verksteder krever voldsomt mye mer verktøy enn i andre land, så jeg synes ikke det er urimelig å kritisere timepriser på 1650 kr/t eks mva. Mekanikeren tjener jo åpenbart ikke 3 millioner i året, selv om han sikkert er dyktig, så det er nok noen andre som stikker av med differansen her.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. august 2019, klokken 21:09
Sitat fra: ModelS på onsdag 07. august 2019, klokken 18:52Høres ekstremt drøyt ut. Dette er en av grunnene til at jeg ikke skal ha mine biler i mer enn 5 år før de byttes ut. Tørr ikke tenke på hva de reperasjonene som Tesla har gjort hadde kostet utenom garantitiden :o
Kostnaden vil også ramme de som selger sin 4,9 år gamle Tesla siden bruktverdien på den tikkende økonomiske bomben må jo stupe mot 0 når den nærmer seg 5-årsmerket. Kanskje det er en bevisst strategi for å fase ut "gratis superlading ut bilens levetid".

En gjennomsnittlig norsk bil vrakes etter ca 20 år. De Tesla-eierne som så for seg 20 år med minimale driftskostnader må ha blitt skuffet.
Trøst deg med at det fortsatt er mindre  enn hva jeg hadde i verkstedregninger med en Passat 2.0tdi på under ett år ;)

(PS: man kan reparere bruktbiler for ganske svimlende summer og fortsatt komme bedre ut enn stakkarne (inkl meg) som kjøpte bilen ny)

Simen1

Sitat fra: Klykken på onsdag 07. august 2019, klokken 21:13Ansvaret for jobben en RI påtar seg har konsekvenser som kan føre til tap av mange menneskeliv.
Ja, den er også absolutt til stede, men mer relevant for økonomien er risikoen for kostnader i forbindelse med tabber. Det finnes historier fra virkeligheten der RI-brainfarts har kostet vanvittige summer og forsikringa har dekket lite eller ingenting.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA