Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for å reparere aircondition?

Startet av Simen1, onsdag 07. august 2019, klokken 10:29

« forrige - neste »

Simen1

AC sviktet i sommer og Tesla ga meg en pris på vanvittige 48 000 kr for å fikse det. De sa at en sikring inne i en DCDC-boks var gåen. De kunne ikke skifte sikringa, men måtte skifte hele DCDC-enhten + kompressoren fortalte de. + drøyt 4 timers jobb a 1650 kr/t + mva. Er ikke dette litt drøyt på både deler og arbeid?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Motorwatt

#1
Det ser ut som om Tesla forsøker å økonomisk kompensere for alle feil de må utbedre gratis i garantitiden med å ha nærmest astronomiske priser når garanti/reklamasjon er utløpt.

Derfor er rådet , hvis mulig, å kvitte seg med bil som har nådd denne grensen. 48.000.- NOK tilsvarer renter og avdrag i ca. 8 måneder på en ny bil.

Det er dyrt å ha gammel bil i Norge, nesten uansett merke. De aller fleste tenker nok som så at "denne bilen er så bra, at den skal jeg ha i minst 10 år, eller til jeg dør". Iallfall har jeg gjort det noen ganger. De ti årene har aldri blitt til mer enn maks 3 år, og det siste ser ut til å dra ut i tid...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Er det feilmelding på skjermen? Burde jo være det hvis det er noe som er strømløst pga gåen sikring. Hvis det ikke er feilmelding men bare ingen kald luft er punktert kondenser en mer sannsynlig feil.
'21 3LR

CorsoDante

Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. august 2019, klokken 10:29
AC sviktet i sommer og Tesla ga meg en pris på vanvittige 48 000 kr for å fikse det. De sa at en sikring inne i en DCDC-boks var gåen. De kunne ikke skifte sikringa, men måtte skifte hele DCDC-enhten + kompressoren fortalte de. + drøyt 4 timers jobb a 1650 kr/t + mva. Er ikke dette litt drøyt på både deler og arbeid?

Høres bærekraftig ut.

Ellers må jeg bare kondolere (herregud for en pris...)

Håper du finner noen andre som kan gjøre denne jobben for deg.
TM3P "FSD"

Simen1

Ingen feilmelding - bare totalt fravær av kjøling på hele europaturen og gjennom varmebølgen i Sverige for et par uker siden. I Hamburg kunne de ikke fikse det uten å ha bilen inne en hel uke + eventuelt mer rettetid så det var uaktuelt. Det er målt nok gass i systemet, så ingen lekkasje. Men usikkert hva som fikk sikringa til å ryke. Kompressoren kan f.eks ha kilt seg.

AC-reparasjon utgår med den prisen der. Får bare selge den med mangel når den tid kommer. Tipper det blir nyere bil etter hvert. Kanskje en brukt model S ...D 2015-2016 mens jeg sparer opp til model S v2 og venter.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Thor2014

Jøssamei.
Må vel gå an å få tak i de to dele brukt

Muffinman

#6
De tidlige bilene har denne idiotiske patenten med sikringer til diverse inni likestrømskonverteren. Ryker f.eks AC-kompressoren og tar med seg sikringen har man et problem, for de kan i følge Tesla ikke byttes, men det kan de. Det er vel et firma i US som selger repsett med nye sikringer. Skal se om jeg finner noe mer konkret når jeg har noe annet enn mobil i hånda.

@roger

Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. august 2019, klokken 10:29
AC sviktet i sommer og Tesla ga meg en pris på vanvittige 48 000 kr for å fikse det. De sa at en sikring inne i en DCDC-boks var gåen. De kunne ikke skifte sikringa, men måtte skifte hele DCDC-enhten + kompressoren fortalte de. + drøyt 4 timers jobb a 1650 kr/t + mva. Er ikke dette litt drøyt på både deler og arbeid?

Jeg ville også gått for brukte deler i dette tilfellet, og du finner de lett ved å søke på bildemonteringsbedrifter. Eks. http://www.bildemontering.no/ext_sok_bildeler_liste.aspx?dk=1583&bk=140201&f=159 og http://www.bildemontering.no/ext_sok_bildeler_liste.aspx?dk=0557&bk=140201&f=159
Så finnes det uavhengige bilverksteder som kan hjelpe deg med å få byttet disse.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

CorsoDante

Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. august 2019, klokken 10:29
AC sviktet i sommer og Tesla ga meg en pris på vanvittige 48 000 kr for å fikse det. De sa at en sikring inne i en DCDC-boks var gåen. De kunne ikke skifte sikringa, men måtte skifte hele DCDC-enhten + kompressoren fortalte de. + drøyt 4 timers jobb a 1650 kr/t + mva. Er ikke dette litt drøyt på både deler og arbeid?

Sånn til siden for det infantile designet (må vel kunne tilgis for en fersk produsent), så er timeprisen - eller skal vi si salæret - helt hinsides.

Jeg vet av halvgode advokater som tar mindre betalt.

Samtidig klar over at dette ikke er utpreget unikt i bransjen, men ser ut at de har lagt seg i det øvre sjiktet (premium...).
TM3P "FSD"

JorEl

Jeg hadde kjørt med åpent vindu. Basta Boom. Noen ting kan Tesla bli bedre på ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

o.b.lix

Er ikke AC en viktig del for batteriet, både bruk og lading? Det har jo 8 års garanti, jeg hatt tatt ny kontakt med Tesla med den vinklingen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Under normale forhold tempereres batteriet fint uten bruk av AC, men den slår inn når luft/radiator ikke er tilstrekkelig. Typisk under lading eller svært hard kjøring i høy utetemperatur. Men effekten begrenses for å beskytte batteriet om det blir for varmt. Feil på AC og tur sørover i EU om sommeren betyr normalt veldig lange ladestopp og mange, mange timer for batteriet på 50 grader.

Baktanken bak designet var nok å hindre folk i å bytte disse sikringene selv. Det er jo høyspenning, og kan potensielt ta livet av folk. Men litt av vitsen med sikringer er jo å beskytte komponenter fra totalhavari om det oppstår feil, og da er det en ganske fantastisk ingeniørbragd å montere disse inne i en annen rådyr komponent slik at også denne må skiftes.

Men som nevnt; det går an å åpne likestrømskonverteren og bytte sikringer selv. Men det er en litt møysommelig jobb skal man tro de som hevder å vite hva de snakker om.

Sitat fra @swegman på TMC forum:
SitatI mentioned that I had spare fuses for the dc-dc converter in the event the AC stopped working, based on a thread I had read in TMC. He told me that the fuses would often blow in the dc-dc converter for no apparent reason, and that the HVAC system would operate fine once the fuses were replaced. He indicated that with the early model S (like mine) you could open the dc-dc converter easily to replace the fuses. However, he indicated that once Tesla learned that people were replacing the fuses themselves, they redesigned the dc-dc converter so it can no longer be opened without damaging the housing.

Se også her, en som har reparert selv (sammen med en mekaniker )
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dc-dc-converter-ac-compressor-repair.140603/page-4#post-3662040

Sitat fra @alexbdim, samme forum:
SitatPossibly news for some of you, Tesla has released a bulletin for the repair of DC/DC converter (two weeks ago), allowing the SC to refurbish the unit (replace the fuse) for more or less half the cost (labor+fuse/s) around €1400.

Mulig de ikke er helt oppdatert på servicesenteret her i Norge?

Link til hele tråden som inneholder fremgangsmåte og link til sikringer:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dc-dc-converter-ac-compressor-repair.140603/

OBS: Man må under ingen omstendighet prøve dette selv med mindre man er 100% sikker på hva man holder på med, for her er det høyspenning involvert.

Grønvold tar for øvrig rundt 6000 for brukte konvertere. Det enkleste er kanskje å kjøpe en slik, få hjelp på et uavhengig verksted til å bytte delene og gi den gamle til meg som et DIY-prosjekt  :D






Simen1

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 07. august 2019, klokken 17:16Er ikke AC en viktig del for batteriet, både bruk og lading? Det har jo 8 års garanti, jeg hatt tatt ny kontakt med Tesla med den vinklingen.
I Hamburg beroliget de meg med at det var over hodet ikke noen risiko for overoppheting av batteriet. Ble det for varmt ville SC avbrytes for å beskytte batteriet. Men da vil jeg jo være stuck der til batteriet er kaldt nok til å ta i mot resten av ladinga jeg behøver for å komme meg videre.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

TeslaModelX

Høres ekstremt drøyt ut. Dette er en av grunnene til at jeg ikke skal ha mine biler i mer enn 5 år før de byttes ut. Tørr ikke tenke på hva de reperasjonene som Tesla har gjort hadde kostet utenom garantitiden :o

Simen1

Sitat fra: JorEl på onsdag 07. august 2019, klokken 17:01Jeg hadde kjørt med åpent vindu. Basta Boom. Noen ting kan Tesla bli bedre på ::)
Joda, det ble sånn i sommer, men det var jo ikke helt sånn jeg hadde sett for meg "luksustilærelsen" med en Tesla. Ultimatimet mellom uutholdelig vindstøy på autobahn versus timesvis i badstu unner jeg ingen. AC blir ikke fikset til den prisen de tilbød i hvert fall.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA